Választék a választáshoz
Mit eszünk? Egyre többen kérdezik ezt meg nemcsak az étkezőasztalhoz leülve, hanem már a boltokban is. A fogyasztói kíváncsiság, tudatosság erősödése jó alkalmat ad a nedves ételízesítők gyártóinak, forgalmazóinak is, hogy egyrészt termékelőnyökkel rendelkező innovációkkal bővítsék márkacsaládjaikat, másrészt célzott kommunikációval szólíthassák meg célcsoportjukat.
A húsvét – a karácsony-szilveszteri és a nyári grillszezon mellett – fontos időszak a nedves ételízesítők eladásaiban is. A stabilnak mondható éves piac két fő vezető csatornája a hipermarket és a diszkont.
– A diszkontokban a saját márkás termékek hasítják ki messze a legnagyobb szeletet a tortából. A márkás ételízesítők ugyanakkor továbbra is a hipermarketek, valamint, ezt követve, a szupermarketek és kisebb boltok polcairól fogynak magasabb arányban – mutat rá egy fontos különbségre Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője.
Az eladások zömét az alaptermékek adják, ugyanakkor mellettük egyre nagyobb a kereslet az ízesített, vagy valamilyen szempontból kedvező hatású, előnyöket nyújtó variánsok iránt. A márkák erre reagálva az elmúlt időszakban szélesítették termékvonalaikat.
Egészségesebb, fűszeresebb
Az Univer például az elmúlt évben további két új ízvariánst vezetett be a ketchup kategórián belül: az E-mentes ketchuphoz képest 40%-kal kevesebb cukrot tartalmazó Light ketchupot, valamint az olaszos fűszerek hozzáadásával készült Pizza ketchupot. Tovább szélesítették a Magyar ízek családot is tubusos Halászlé-ízesítővel.
– Felismertük, hogy a fejlődés mozgatórugója a folyamatos innováció, legyen szó termék-, csomagolás- vagy egyéb fejlesztésről. Így természetesen az idei évre is tervezünk újdonságokat, erről azonban még korai lenne beszélni – mondja Bazsó Rita.
Követve a trendeket, az Univer is egyre nagyobb hangsúlyt fektet az online kommunikációra, amellyel célzottabban, költséghatékonyabban és eredményesebben lehet megszólítani a jelenlegi célcsoportjukat, és elérni az eljövendő fogyasztókat. Fontosnak tartják a social jelenlétet és a kétirányú kommunikációt.
Az online mellett továbbra is meghatározó szerepet szánnak a bolton belüli megjelenésnek. Több ezer display került ki az áruházakba a tavalyi évben, és idén is hasonló számú kihelyezést céloznak meg, tudjuk meg a marketingvezetőtől.
Mustárok gourmand-oknak
A Glatz Hungary által forgalmazott Lakeshore mustárok forgalma évről évre szépen emelkedik, természetesen a prémium kategóriáktól megszokott szinten. Szezonalitása nem jelentős, mivel elsősorban speciális receptek elkészítéséhez használják, illetve egész évben kísérője húsételeknek és hidegkonyhai készítményeknek az extracsípős Lakeshore ír mustár, az egészmagos whiskey-s és francia változata is. A Lakeshore mustárok klasszikus üvege és eredeti címkéje hosszú évek óta őrzi a hagyományokat.
A keresletre való gyors reagálás, a termékvonal frissítése egy forgalmazó esetében is elengedhetetlen.
– Disztribútorként a gyártó választékából válogatunk, de a piaci igények követése a mi feladatunk – hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. – Ezért cseréltük le például az egészmagos, sörrel ízesített mustárunkat a francia változatra. A csere minket igazolt, utóbbi forgalma szépen emelkedik.
Úgy érzékeli, hogy a vásárlóerő növekedésével megnő a kereslet a prémium mustárok irányába is, a különböző receptoldalak, a különlegesebb ételek készítése egyre nagyobb forgalmat generál.
– Rendszeres vevőnk például a Four Season’s hotel, amely az egészmagos ír whiskey-vel ízesített Lakeshore mustárunkat használja az egyik finom fogáshoz – említi meg Habuda-Salyámosy Rita.
Fontos eleme kommunikációjuknak a fogyasztók tanítása: erre a legjobb eszköz a receptújságok és internetes oldalak használata. Egy-egy ízletes recept, speciális ír ételek és a nemzetközi konyha fogásai mind elkészíthetőek a Lakeshore mustárokkal. Kereskedelmi partnereik gourmet-katalógusaiban árakciókkal is támogatják a márkát, teszi hozzá a marketingmenedzser.
Mennyi az annyi?
Várakozásokon felüli évet zártak a Haas-mustárok, árulja el Borsodi Petra, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere, aki elmondja:
– Ennek oka az az évről évre erősödő tendencia, miszerint a fogyasztók egyre növekvő rétege keresi a normál mustároktól eltérő minőségű, különlegesebb ízvilágú mustárokat.
A Haas-mustárok prémium kategóriájú termékek, a vásárlóközönség márkahűsége nagyon erős.
– A egyik legerősebb piaci trend a prémium minőségű, egészséges ételízesítők iránti drasztikusan növekvő kereslet – szögezi le Borsodi Petra. – Idén megfigyelhető volt, hogy a fogyasztók kimondottan érdeklődnek a mustárok mustármag– (azaz mustár-) tartalma iránt. Ez a Haas-mustárok esetében 19–32% közt mozog, amely rendkívül magasnak számít a versenytársakéhoz képest.
Kiszerelés tekintetében a cég a hagyományos, csavaros tetejű alutubusokat részesíti előnyben, mivel ez tükrözi legjobban a termék patinás jellegét, és úgy gondolják, ez a fajta csomagolás dekoratívabb is egy szépen terített asztalon, mint a ma divatos műanyag tégelyek.
Az ízesített, fűszerezett termékek iránti kereslet évről évre nő, ezért a Haas-mustárszortiment összeállításánál már a kezdetektől tudatosan a különleges termékekre koncentrálnak.
A termékkör promócióérzékeny, a kiemelt időszakokban fontos a kiemelt polci megjelenítés, akciós kiadványokban való szerepeltetés.
– Ez évi terveink közt szerepel a szortimentbővítés. A nyári grillszezonban a különleges fűszerezésű, erőteljes, karakteres ízvilágú termékekre, valamint a kézműves jellegű termékekre fókuszálunk – vetíti előre Borsodi Petra.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Életképes magokat teremtek a MATE holdtalajban elültetett mustárnövényei
A világon elsőként sikerült életképes magokat nyerni holdtalajban nevelt mustárnövényekből…
Tovább olvasom >Megújult külsőben a KOCH’s flakonos termékcsalád
A KOCH’s új flakonos termékcsaládja a megszokott magas és állandó…
Tovább olvasom >Erős Pistás sertésmájas a Nádudvari és az Univer első közös terméke
Történetük során most először dolgozott együtt a Nádudvari Élelmiszer Kft.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >