Választék a választáshoz

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 02. 10. 21:31

Mit eszünk? Egyre többen kérdezik ezt meg nemcsak az étkezőasztalhoz leülve, hanem már a boltokban is. A fogyasztói kíváncsiság, tudatosság erősödése jó alkalmat ad a nedves ételízesítők gyártóinak, forgalmazóinak is, hogy egyrészt termékelőnyökkel rendelkező innovációkkal bővítsék márkacsaládjaikat, másrészt célzott kommunikációval szólíthassák meg célcsoportjukat.

húsvét – a karácsony-szilveszteri és a nyári grillszezon mellett – fontos időszak a nedves ételízesítők eladásaiban is. A stabilnak mondható éves piac két fő vezető csatornája a hipermarket és a diszkont.

Bazsó Rita
marketingvezető
Univer Product

– A diszkontokban a saját márkás termékek hasítják ki messze a legnagyobb szeletet a tortából. A márkás ételízesítők ugyanakkor továbbra is a hipermarketek, valamint, ezt követve, a szupermarketek és kisebb boltok polcairól fogynak magasabb arányban – mutat rá egy fontos különbségre Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője.

Az eladások zömét az alaptermékek adják, ugyanakkor mellettük egyre nagyobb a kereslet az ízesített, vagy valamilyen szempontból kedvező hatású, előnyöket nyújtó variánsok iránt. A márkák erre reagálva az elmúlt időszakban szélesítették termékvonalaikat.

Egészségesebb, fűszeresebb

Az Univer például az elmúlt évben további két új ízvariánst vezetett be a ketchup kategórián belül: az E-mentes ketchuphoz képest 40%-kal kevesebb cukrot tartalmazó Light ketchupot, valamint az olaszos fűszerek hozzáadásával készült Pizza ­ketchupot. Tovább szélesítették a Magyar ízek családot is tubusos Halászlé-ízesítővel.

– Felismertük, hogy a fejlődés mozgatórugója a folyamatos innováció, legyen szó termék-, csomagolás- vagy egyéb fejlesztésről. Így természetesen az idei évre is tervezünk újdonságokat, erről azonban még korai lenne beszélni – mondja Bazsó Rita.

Követve a trendeket, az Univer is egyre nagyobb hangsúlyt fektet az online kommunikációra, amellyel célzottabban, költséghatékonyabban és eredményesebben lehet megszólítani a jelenlegi célcsoportjukat, és elérni az eljövendő fogyasztókat. Fontosnak tartják a social jelenlétet és a kétirányú kommunikációt.

Az online mellett továbbra is meghatározó szerepet szánnak a bolton belüli megjelenésnek. Több ezer display került ki az áruházakba a tavalyi évben, és idén is hasonló számú kihelyezést céloznak meg, tudjuk meg a marketingvezetőtől.

Mustárok gourmand-oknak

Glatz Hungary által forgalmazott Lake­shore mustárok forgalma évről évre szépen emelkedik, természetesen a prémium kategóriáktól megszokott szinten. Szezonalitása nem jelentős, mivel elsősorban speciális receptek elkészítéséhez használják, illetve egész évben kísérője húsételeknek és hidegkonyhai készítményeknek az extracsípős Lakeshore ír mustár, az egészmagos whiskey-s és francia változata is. A Lake­shore mustárok klasszikus üvege és eredeti címkéje hosszú évek óta őrzi a hagyományokat.

A keresletre való gyors reagálás, a termékvonal frissítése egy forgalmazó esetében is elengedhetetlen.

Habuda-Salyámosy Rita
marketingmenedzser
Glatz Hungary

– Disztribútorként a gyártó választékából válogatunk, de a piaci igények követése a mi feladatunk – hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. – Ezért cseréltük le például az egészmagos, sörrel ízesített mustárunkat a francia változatra. A csere minket igazolt, utóbbi forgalma szépen emelkedik.

Úgy érzékeli, hogy a vásárlóerő növekedésével megnő a kereslet a prémium mustárok irányába is, a különböző receptoldalak, a különlegesebb ételek készítése egyre nagyobb forgalmat generál.

– Rendszeres vevőnk például a Four Season’s hotel, amely az egészmagos ír whiskey-vel ízesített Lakeshore mustárunkat használja az egyik finom fogáshoz – említi meg Habuda-Salyámosy Rita.

Fontos eleme kommunikációjuknak a fogyasztók tanítása: erre a legjobb eszköz a receptújságok és internetes oldalak használata. Egy-egy ízletes recept, speciális ír ételek és a nemzetközi konyha fogásai mind elkészíthetőek a Lakeshore mustárokkal. Kereskedelmi partnereik gourmet-katalógusaiban árakciókkal is támogatják a márkát, teszi hozzá a marketingmenedzser.

Mennyi az annyi?

Várakozásokon felüli évet zártak a Haas-mustárok, árulja el Borsodi Petra, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere, aki elmondja:

Borsodi Petra
termékmenedzser
Ed.Haas Hungaria

– Ennek oka az az évről évre erősödő tendencia, miszerint a fogyasztók egyre növekvő rétege keresi a normál mustároktól eltérő minőségű, különlegesebb ízvilágú mustárokat.

A Haas-mustárok prémium kategóriájú termékek, a vásárlóközönség márkahűsége nagyon erős.

– A egyik legerősebb piaci trend a prémium minőségű, egészséges ételízesítők iránti drasztikusan növekvő kereslet – szögezi le Borsodi Petra. – Idén megfigyelhető volt, hogy a fogyasztók kimondottan érdeklődnek a mustárok mustármag– (azaz mustár-) tartalma iránt. Ez a Haas-mustárok esetében 19–32% közt mozog, amely rendkívül magasnak számít a versenytársakéhoz képest.

Kiszerelés tekintetében a cég a hagyományos, csavaros tetejű alutubusokat részesíti előnyben, mivel ez tükrözi legjobban a termék patinás jellegét, és úgy gondolják, ez a fajta csomagolás dekoratívabb is egy szépen terített asztalon, mint a ma divatos műanyag tégelyek.

Az ízesített, fűszerezett termékek iránti kereslet évről évre nő, ezért a Haas-mustárszortiment összeállításánál már a kezdetektől tudatosan a különleges termékekre koncentrálnak.

A termékkör promócióérzékeny, a kiemelt időszakokban fontos a kiemelt polci megjelenítés, akciós kiadványokban való szerepeltetés.

– Ez évi terveink közt szerepel a szortimentbővítés. A nyári grillszezonban a különleges fűszerezésű, erőteljes, karakteres ízvilágú termékekre, valamint a kézműves jellegű termékekre fókuszálunk – vetíti előre Borsodi Petra.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink