Valamit tenni kell az eladás növeléséért
Társadalmi és politikai mozgások is hozzájárulnak, hogy változik a vásárlói és a fogyasztói magatartás. Ez okozhatja azt is, hogy egy-egy kategória vagy akár márka iránt csökken a kereslet. Ilyenkor megfogalmazódik egy piaci szereplő tudatában: „Valamit tenni kell az eladás növelése érdekében. De mit?”
Például testápoló szereknél a fogyasztók általában különösen kötődnek érzelmileg egy-egy márkához. Fontos számukra egy testápoló illata, vagy hogy milyen emlékeket idéz fel. Használata után hogy érzik magukat, például magabiztosabbnak vagy vonzóbbnak.
Gyakran fogalmazódik meg a kérdés, olykor csak gondolatban, de sokszor kimondva is: „Növelni akarom az eladást, mit tegyek?” Legyen szó például dezodorról, tusfürdőről, samponról vagy hajfestékről, többféle ötlet érlelheti a döntést mondjuk abban az irányban, hogy újra kellene csomagolni a márkás terméket.
Piackutatói szemmel felmerül bennem, hogy a csomagolás áttervezése nagy horderejű intézkedés. Vajon érdemes-e csak hipotézisekre támaszkodni egy ilyen fontos lépésnél?
Az eredményes taktikai lépésekhez mindenképpen célszerű megtudni, számba venni néhány fontos tényt. Például jelenleg mit gondolnak a fogyasztók a kategóriáról, legyen az fogkrém vagy testápoló krém. Milyen kép él fejükben az érintett vállalat márkájáról, összehasonlítva néhány konkurens termékkel.
Egy fogyasztói kutatás során kapott válaszok megkönnyítik egy márka tulajdonosának dolgát; hozzájárulnak, hogy a változtatásokról optimális sikerrel dönthessen.
Ezzel egy időben egy gyártó megspórolhatja az átcsomagolás vagy más, kevéssé hatékony lépések esetlegesen fölösleges költségeit. Amelyekkel ráadásul nem a probléma gyökerét fogta volna meg.
Elképzelhető kutatási eredmény lehet, hogy a csomagolás csak kismértékben befolyásolja a vásárlókat. Inkább például a márka és mellette magának a terméknek az imázsa is.
De feltárhatja például egy fogyasztói kutatás, hogy azért ítélnek meg a fogyasztók egy kategóriát másként, mert felgyorsult az életritmusuk. Sokan egy rendszeresen vásárolt terméket mással helyettesítenek. Ez indokolhatja, hogy egyes fogyasztói szegmenseknél teret nyert a száraz sampon. Vagy például férfiak is egyre inkább fogyasztják a bió rágcsálnivalókat. Ásványvizeket különféle új kiszerelésekben lehet kapni, mert számos fogyasztó életritmusa megváltozott, gyakran vannak úton, sok a csomag, tehát kompaktabb palackban kell az innivaló.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >