Vadul a kiskereskedelem
Az elmúlt években a vadhúságazat a kiskereskedelemre fókuszált. Ennek meg is lett az eredménye, bár a piac nagyobb részét még a HoReCa-értékesítés teszi ki. Ugyanakkor a retail paletta a kolbászoktól, grillektől a sous-vide készítményeken át a készételekig ma már nagyon széles. A marketingben az edukáció és az arculatépítés kiemelt szerephez jut.
A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.
Két ellentétes féléven van túl a vadhúspiac. 2022 második félévét a kiskereskedelemben a vadhús-értékesítés enyhe növekedése jellemezte, mivel a tenyésztett húsok ára – köztük a fő versenytárs marháé – a takarmányárak emelkedése miatt megnőtt. Ettől még természetesen a vadhúseladások zöme még mindig a HoReCa szektor felé realizálódott.
Az idei év első felében viszont a kiskereskedelmi eladások – az általános élelmiszer-drágulás következtében – ideiglenesen csökkentek, míg a HoReCa-csatorna erősödött.
– Azt gondolom, hogy a húsok árának szabályozásával a kiskereskedelem részben kénytelen kompenzálni az alacsony áron tartott húsokon képződő veszteséget, ami a HoReCa-szektorra nem jellemző, mert ott az árak a valós kereslet-kínálatnak megfelelően alakulnak, ezért a vadhúsok ára alacsonyabb szinten mozog – világítja meg dr. Lőrincz Attila, a VADEX Mezőföldi Zrt. vadfeldolgozási ágazati igazgatója.
A vásárlók próbálnak a lehető leggazdaságosabban költekezni, és a kiskereskedelem sem tud már több terhet vállalni, így minden költség beépül a fogyasztói árakba. Visszatért az olyan alaptermékek jelentősége, mint például a vadhúskészítményeknél a kolbászfélék, ami a leginkább kedvelt termékkategória.
– A fentiek mind az előállítók, mind a fogyasztók szempontjából az ár-érték arányban legoptimálisabb készítmények piacának bebetonozódását eredményezték – vonja le a következtetést dr. Lőrincz Attila.
Ma már megéri a kiskereskedelemre koncentrálni
– A tavalyi és az idei évben a belföldi retail piac folyamatosan növekvő elvárásainak és kihívásainak eleget téve és a hátráltató tényezők ellenére is növekedett a belföldi kereslet termékeink iránt – hangsúlyozza Gáva Laura, a Nativus Vadhúsfeldolgozó marketingkommunikációs specialistája. – A jelenlegi gazdasági helyzet optimális volt arra, hogy megmutassuk és bebizonyítsuk, hogy a vadhús beltartalmi és gasztronómiai értékekkel rendelkezik, egészséges, ízletes, sokoldalú és megfizethető választás. Ezáltal bárki beépítheti a mindennapi étkezési rutinjába. Az árérzékeny vásárlók is felfigyeltek termékeinkre, és kifejezetten pozitív visszajelzések érkeztek.
Megrendeléseik folyamatosan emelkedéséről számol be Pechtol Patrik, a Fiwi-Hűt Kft. ügyvezető igazgatója is, aki hozzáteszi:
– Már a piaci árak is ugyanolyan versenyképesek, mint a nyugat-európai piacoké. Már csak egy-egy termékben van áreltérés. Természetesen kellett hozzá az aktív marketingtámogatás is. Mondhatjuk, hogy a kiskereskedelem mára erősebb lett a nagykernél. Ez egy nagyon örömteli változás, ami nekünk is motivációt ad, hogy mindig minőségi terméket szállítsunk a boltok polcaira.
Palettájukról a készételek jelenleg a legkeresettebbek, emeli ki a szakember.
– A vásárlók óvatosak, keresik azt a terméket, amellyel a legkevesebb műveletet kell elvégezni annak elfogyasztásáig – mondja Pechtol Patrik. – Ezek után már bátrabban nyúlnak a konyhakész húsokhoz, mert van a fejükben egy elképzelés a végső állapotról. A magasabb feldolgozottsági fokú termékek, mint a szalámi és kolbász, szűk rétegnek értékesíthető. Nem az ízzel van itt az elsődleges probléma, hanem az árakkal.
Ivánácz Gábor, a Venison Gusto Kft. ügyvezető igazgatója ugyanakkor a piac árnyoldalaira is felhívja a figyelmet:
– Annak ellenére, hogy a kormányzati marketing a vadfogyasztás mellett kampányol, sajnos rengeteg a nagyon silány minőségű termék a hazai piacon, ami előállíthatatlan azon az áron, amelyen kínálják. Ha a vadból készült termékek felé nyitók egy ilyen készítményt kóstolnak először, tévesen az a kép alakul ki bennük, hogy nem szeretik a vadat, és egy életre elmegy a kedvük a vadfogyasztástól. Pedig csak a silány minőség a gond.
Óriási az árkülönbség a legolcsóbb és az igazán jó minőségű termékek között, állapítja meg Ivánácz Gábor. A vásárlók sokszor a minőségi termékek árát kérdőjelezik meg, holott az olcsó gyenge minőségű termék az „átverés”, fogalmaz.
Minőség és könnyű felhasználhatóság
A jelen helyzetben nincs beruházásra mód, jelzi dr. Lőrincz Attila. Ugyanakkor a VADEX-nél pozitívan értékelik, hogy van olyan üzletlánc, amely több sous-vide vadhúskészítményüket is listázta.
– Szinte állandó fogyás mellett, heti rendeléseink vannak, bár a mennyiség viszonylag alacsony – tájékoztat az ágazati igazgató. – Nagyon hosszú távon reménykedünk a helyzet rendeződésében és a költségszintek csökkenésében. Bár a fogyasztás visszaesése középtávon is problémát okozhat.
A VADEX Vadvilág termékcsalád rendkívül reprezentatív és magas minőségi szintet, kiváló felhasználhatóságot és a vadhúsok piacán teljes újdonságként megjelenő kényelmi szempontokat képvisel. Kolbász- és a sous-vide készítményeik a hazai kiskereskedelmi piac újdonságainak számítanak mind minőségük, mind árszintjük miatt.
– Legkomolyabb promóciós tevékenységünk a Vadgasztronómiai Fesztiválunk megszervezése, mely az idei évben már a 16. alkalommal ismerteti meg a mintegy 6000 látogatóval, a hazai vadhúsokat, és azok felhasználási módjait – mondja büszkén dr. Lőrincz Attila. – A számtalan vadhúsétel mellett széles zenei kínálattal, kézművesvásárral és színes gyermekprogramokkal garantálja a szórakozást a Soponyai Ökocentrumba látogatók számára, szeptember első szombatján.
Termékek minden korosztálynak
A Nativus Vadhúsfeldolgozó késztermékféleségei közül a Sous Vide termékeik töretlenül a vásárlók kedvencei, de mellettük számos prémium minőségű termék is szerepel a kiskereskedelmi kínálatukban: füstölt, érlelt vadhúskészítmények (szarvashúsból készült snackkolbászok, szárazkolbászok, szalámik és a szárításos érleléssel készült sonkák), valamint füstölt-főtt hústermékek (szarvasfelvágott; grillkolbász; pároskolbász és a virsli).
– Számos új szezonális előhűtött vadhústermékünk új érdeklődőket, új vásárlókat vonz, hiszen nyitunk az ifjú fogyasztók által kedvelt gasztronómiai irányzatok felé is – jelzi Gáva Laura. – Grilltermékeinkkel, illetve hamburger húspogácsánkkal a fiatalabb generációk kedvébe próbálunk járni. A gyerekek nagy kedvence lett a snackkolbászunk. A hagyományos vadhúsokat kedvelőknek pedig a szarvasból vagy őzből készült apróhúsaink, illetve steakhúsaink szólnak. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a 2023-as Great Taste Awards nemzetközi ételkóstoló versenyen, amelyet az élelmiszerek Oscar-díjának is neveznek, 5 termékünk is díjat nyert.
Az eladásösztönzés, az MPR és a reklámok mellett rendkívül fontos a Nativus számára, hogy az egészséges és minőségi táplálkozás üzenete eljusson mindenkihez.
– Az edukációs szerep mellett az arculatépítés is kulcsfontosságú számunkra, ezáltal a csomagolás kifejezetten lényeges szempont. A csomagolás feltűnővé változtatásával jelezzük azt, hogy a vadhús kategóriában a prémium minőséget képviseljük. A marketingkommunikációnk eszközei széles skálán mozognak: közterületi reklámok, Point Of Sale, közösségimédia-hirdetések, webshopos csomagakciók mind-mind részei a mixünknek – sorolja fel a Nativus marketingkommunikációs specialistája.
A vásárlóval a terméktől az asztalig
A Fiwi-Hűt Kft.-nél új ízeket próbáltak ki, amelyek a teszteken kiváló eredményekkel zártak, és talán hamarosan az üzletekben is találkozhatnak velük a fogyasztók.
– Igyekszünk a minőséggel és a megbízhatósággal a márkánk hitelességét erősíteni – foglalja össze tömören üzletpolitikájuk lényegét Pechtol Patrik. – A termelés, valamint az energiahatékonyság fokozásában további kiugrási lehetőségeket látunk. Folyamatosan bővítjük napelemparkunkat és egyéb energetikai korszerűsítést is végrehajtunk.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a social media marketingre támaszkodnak, és kisebb nyereményjátékokat hirdetnek, amelyek nagy sikerrel zárulnak. Folyamatosan töltik fel weboldalukra az új recepteket és egyéb konyhai praktikákat.
– Marketingpolitikánk egyik sarokköve, hogy a vásárlók kezét fogjuk a termék megvételétől egészen az asztalig – fogalmazza meg a Fiwi-Hűt Kft. ügyvezető igazgatója.
Exkluzivitás és logisztika
A Venison Gusto Kft. tavaly több mint 20%-kal növelte árbevételét az előző évhez képest, tudjuk meg az ügyvezető igazgatótól.
– A növekedést az exkluzív ajándékajánlatainknak köszönhetjük nagyrészt, amelyek tökéletes ajándékként szolgálnak mind a Külügyminisztérium által megajándékozott, Magyarországra érkező nagykövetek részére, mind cégek VIP-partnereinek vagy családi, baráti meglepetésként – árulja el Ivánácz Gábor.
Idén két ellentétes folyamatot élnek meg: míg a hazai infláció és a kivetett terhek folyamatos növekedése miatt az európai nagykereskedelmi piacon és hazai viszonteladó partnereik rendeléseiben visszaesést tapasztalnak, addig a kiskereskedelmi partnereik száma jelentősen emelkedik.
– Ezt annak köszönhetjük, hogy a magyar gazdasági helyzet és a vásárlási szokások megváltozása miatt bezárt üzleteinkre fordított energiát a logisztikába fektettük. Ha vásárlóink rendelése délig beérkezik hozzánk, akkor azt már másnap megkapják az egész EU területén, természetesen Magyarországot is beleértve – mondja az ügyvezető igazgató. – Minden ügyfelet úgy kezelünk, mintha a legnagyobb vásárlónk lenne.
A cég hamarosan mérföldkőhöz érkezik: rövidesen elindítja hongkongi exportját. Emellett előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az ír piacon való megjelenésükről is.
– Idén szeptemberben kerülnek piacra a csonton érlelt vaddisznó- és szarvassonkáink la jarret, maza, contramaza és punta részei, amelyeket bátran megmérettetünk a világ legjobb sonkával. Ezek a finomságok lesznek toronymagasan a legdrágább termékeink a portfólióban – jegyzi meg Ivánácz Gábor. – Ezzel egy időben már a karácsonyi ajándékokra helyezzük a fókuszt, mert Venison Gusto-ajándékot adni és kapni is öröm.
//
Kapcsolódó cikkeink
Elindult a #vadateszem kampány
Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása,…
Tovább olvasom >Vadlesen
Érdeklődő fogyasztók, érdeklődő kiskereskedelem – ez jó kiindulópont minden kategóriának…
Tovább olvasom >A vadhús egészséges, de alig fogyasztjuk
A vadhús Magyarországon ritkaságnak számít a mindennapi étkezések során, pedig…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >