Üzenet az üvegben
A piaccentrikus gondolkozás a kezdetektől jellemző volt a Cotyra. Ezzel tudott az alapító Francois Coty Párizs sok száz parfümkészítője közül kiemelkedni. A mai Coty sem feledi azt, hogy a sikerhez a fogyasztó fejével kell gondolkozni. Ezért portfóliójában sok, az élet más területeiről jól ismert, fogalommá vált márka vagy világhírű személy van jelen. A Coty kozmetikai termékei így a velük való azonosulás lehetőségét, ezen keresztül pedig a sikeresség ígéretét hordozzák.Párizs az illatszerek hazája, így nem meglepő módon a Coty vállalatbirodalom története is itt kezdődött, mintegy 100 évvel ezelőtt.
Az ambiciózus fiatalember, Francois Coty, nem csupán az illatok megkomponálásához értett. Ami kiemelte szaktársai közül, az a piacérzékenysége volt. Gondosan ügyelt az esztétikus csomagolásra, és a jól hangzó, az illatokkal harmonizáló márkanevekre. Felismerte a reklám és a termékbemutatók fontosságát. Méltán érdemelte ki a „modern illatszergyártás atyja” nevet.
És még valami: céljai között szerepelt az is, hogy mindezt ne csak a felső tízezer engedhesse meg magának. Elérhető áron akart nemes parfümöket és kozmetikumokat kínálni.
Hitvallása a következő volt:
„Lepd meg a nőt a legjobb termékkel, amire csak képes vagy, dobd piacra egy olyan tökéletes üvegben, amely egyszerűségében gyönyörű, egyúttal a benne rejlő illat is kifogástalan, add ésszerű áron, és olyan méretű üzlet születésének leszel a tanúja, amilyet nem látott még a világ!”
Exportközpont Magyarország
Ma a Coty-birodalom a világ öt kontinensét öleli át, több mint 8500 főt foglalkoztat, a világ legnagyobb illatszergyártó cégévé nőtte ki magát. Piacvezető az USA-ban, Spanyolországban, Hollandiában és Lengyelországban, valamint meghatározó szerepet tölt be Franciaország, Nagy-Britannia, Svájc, Németország és Ausztria piacán.
1985-ben a licencjogok megvásárlása tette lehetővé a Coty Inc. számára az első adidas márkanév alatt futó illat megalkotását, amelyet a későbbiekben újabbak követtek.
Magyarországon 1996 júniusában kezdte meg működését a Coty Hungary Kft. A cég nemcsak a Coty nemzetközi márkáinak puszta importőre volt, hanem erőteljes hangsúlyt fektetett a marketingtámogatásra és az egész országot átfogó értékesítési hálózat kiépítésére.
Így megerősödött, és exportközpontként is működik. A Coty Hungary Kft. juttatja el a Coty Inc. termékeit Szerbia, Szlovénia, Horvátország, Macedónia, Albánia és Bosznia-Hercegovina részére.
A Coty Magyarországon 15 márkát forgalmaz. Portfóliójában egyre nagyobb súllyal vannak jelen a felső-közép kategóriába pozicionált parfümmárkák, mint például a David Beckham, Celine Dion, Kylie Minogue. Magyarországon a felső-közép kategória viszonylag új jelenség, hidat képez a tömeg- és a luxustermékek között. Jó minőségük és elérhető áruk vonzó a fogyasztók számára.
De nemcsak a parfümök között, hanem a test- és arcápolás számos termékkategóriájában van jelen a Coty termékeivel – a tusfürdőktől a dezodorokon át az arcszeszekig. Ezen kívül a dekorkozmetikumok piacán is meghatározó szereppel bír olyan márkák révén, mint a Rimmel, az Astor és a Miss Sporty.
– Minden márkának van egy központilag kidolgozott, nemzetközi stratégiája, amit minden országban a Coty helyi leányvállalatának marketingesei az ottani sajátosságokat figyelembe véve az adott piacra adaptálnak – mondja Bakos Zsuzsanna, a Coty Hungary Kft. trade marketing menedzsere. – A márka stratégiájának és életciklusának megfelelően differenciáljuk a trade marketing tevékenységünket, a termékek disztribúcióját, és összehangoljuk mindezt kereskedelmi partnereink aktivitásaival. Minden időszakban vannak fókuszmárkák vagy illatvariánsok, amelyek kitüntetett figyelmet és támogatást kapnak.
Fújható sztárok
A globalizáció csak korlátozottan érvényes a kozmetikai iparban, jelzi Bakos Zsuzsanna. Bár a divat egyre hasonlóbb az egyes országokban, de a lakosság ízlése, szokásai nem egységesednek teljesen. Például a mediterrán országokban még mindig az erősebb, fűszeresebb illatok a kedveltebbek.
Ami viszont Nyugat-Európában már megszokott, felénk viszont új keletű jelenség: a prémium márkák (vagyis az olyan nagy divatházak termékei, mint például a Coty tulajdonában levő Lancaster-csoport) diktálják a divatot, és ezen elvárásoknak kell a középkategóriás termékeknek is megfelelniük.
S persze az is a globalizáció egyik megnyilvánulása, hogy a Coty egyes parfümmárkái világsztárok neveit viselik. Ez a mi hazai sztárfogalmainknak kissé merész lépésnek tűnhet, főleg, hogy tudjuk, milyen könnyen veszítheti el egy-egy sztár a renoméját. Ami aztán visszahathat a termékre is.
Éppen ezért a Coty rendkívül megfontoltan választja ki a márkát megszemélyesítő hírességet. Először is olyan sztárokat keres, akik maguk is már márkanevek. Õk maguk vagy menedzsereik tudatosan építik fel megjelenésüket, az egész imázsukat.
– Párizsi központunk nagy hangsúlyt fektet ezen személyek kiválasztására, több felmérést készítenek a megfelelő hírességek fogadtatásáról – mondja Bakos Zsuzsanna. – Kylie Minogue például egyike a legmegfelelőbb egyéniségeknek, akinek nevét parfümmel össze lehet kötni. Világszerte ismert, hihetetlenül vonzó a férfiak számára, sok nő szemében pedig példaképként él. Tulajdonságai és kimagasló értékei globális ikonná teszik, akivel minden nő azonosulni tud.
A bulváripar pedig hozzájárul a nevek köztudatban maradásához. Szerencsére ma már a bulvárt az emberek kezdik a helyén kezelni, és a szélsőségektől eltekintve nem sérül az imázs. Például ha David Beckham magánéletéről cikkeznek, attól még nem fordulnak el tőle az emberek, csak még jobban érdeklődnek, hogy milyen lehet a nevével fémjelzett illat. Sokkal nyitottabbak a fogyasztók a termékek iránt, ha kötni tudják egy személyhez vagy egy divatmárkához.
A Coty marketingközpontjában a termék imázsát összhangba állítják a sztáréval és a célcsoporttal. A parfüm illatának és csomagolásának kidolgozásában pedig már aktívan részt vesznek a Cotyval szerződött sztárok. Celine Dion így nyilatkozott a parfümje piacra kerülésekor: „Eddig a hangjegyeket használtam, hogy elérjem az emberek szívét, de felfedeztem, hogy a jól megválasztott illatjegyek is képesek megérinteni a lelket.”
Kate Moss számára is nagy élményt nyújtott, hogy aktív részese lehetett a Kate parfüm kreálásának: „Teljesen lenyűgözött, hogy egy illat milyen hűen képes ábrázolni a személyiségemet, vagy egy üvegforma mi mindent tud elmondani rólam.”
Vannak a Cotynak olyan globális márkái is (Esprit, adidas), amelyek más piacokon ismertebbek, erősebbek. Ilyen esetben a márkatulajdonossal való együttműködést licencszerződés szabályozza. Egy-egy globális márka ismertségének is jót tesz, ha a márkanév más kategóriák kapcsán még jobban beépül a köztudatba.
– Ezen termékcsaládok esetében a parfüm és a stratégia kidolgozása több egyeztetést igényel. Igazodni kell az anyamárka terveihez, viszont a közös márkanév sok előnyt is hordoz – jelzi a trade marketing menedzser. – Az adott márka új kategóriába lépésének hitelességét pedig a Coty és annak több mint egy évszázados kozmetikumgyártási tapasztalata garantálja.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >