USA: nőtt a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma
Nőtt a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma augusztusban az Egyesült Államokban, ami valószínűleg az iskolakezdéssel kapcsolatos bevásárlásoknak és a gyermekek után járó adójóváírás kifizetésének köszönhető. A meglepően jó adatok mérsékelhetik azokat a várakozásokat, hogy a gazdasági növekedés erőteljesen lassul a harmadik negyedévben.
Az amerikai kereskedelmi minisztérium csütörtökön közölte, hogy a kiskereskedelmi forgalom és vendéglátás szezonális és naptári hatással kiigazított értéke augusztusban 618,7 milliárd dollárt tett ki, 0,7 százalékkal nőtt júliushoz képest. Elemzők 0,8 százalékos visszaesést vártak a júliusi 1,8 százalékos csökkenés után.
Éves összevetésben 15,1 százalékkal bővült a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma augusztusban, míg az előző hónapban 15,8 százalékos emelkedést mértek.
A kiskereskedelmi forgalom annak ellenére is emelkedett, hogy a globális chiphiány a gyártás visszafogására kényszerítette az autógyártókat, ami a kínálatot erősen szűkíti. A félvezetők hiánya által okozott válságot tovább súlyosbította, hogy a koronavírus erősen fertőző delta mutációja elindította a járvány újabb hullámát, főleg Délkelet-Ázsiában, emiatt pedig hiány keletkezett egyes elektronikai termékekből. A kínai kikötők túlterheltsége ugyancsak növelte a szállítási problémákat.
A kiskereskedelmi forgalom még úgy is jól teljesített, hogy a fogyasztók kiadásai az árukról egyre inkább a szolgáltatások irányába tolódik el, egyre többet költenek utazásokra és szórakozásra, bár a delta mutáció villámgyors terjedése valószínűleg késlelteti a szolgáltató szektor felvirágzását.
A világjárvány idején inkább olyan termékeket vásároltak a fogyasztók, mint például különböző elektronikai cikkek és autók, mivel tízmilliók dolgoztak és tanultak otthonról, elkerülték a nyilvános helyeket és a tömegközlekedést.
A bruttó hazai termék (GDP) összetevői közül a fogyasztási kiadásokat leginkább lefedő kategória, azaz az autókat, az üzemanyagot, az építőipari termékeket és a vendéglátást sem tartalmazó kiskereskedelmi forgalom az előző hónaphoz képest 2,5 százalékkal nőtt augusztusban. Elemzők 0,1 százalékos csökkenést vártak a júliusi 1,9 százalékos visszaesés után.
A legnagyobb tételt jelentő jármű és járműalkatrész-eladások értéke havi összevetésben 3,6 százalékkal csökkent, éves szinten viszont 15,1 százalékkal nőtt augusztusban. A ruhaneműk és cipők forgalma havi szinten 0,1 százalékkal, éves összevetésben pedig 44,5 százalékkal ugrott meg. A vendéglátóipari egységek forgalma júliushoz képest nem változott, tavaly augusztushoz viszonyítva azonban 36,7 százalékkal nőtt.
A járműeladásokat leszámítva a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma augusztusban havi összevetésben 1,8 százalékkal, éves szinten pedig 16,7 százalékkal emelkedett. Elemzők havi szinten 0,2 százalékos csökkenést vártak a júliusi 0,4 százalékos visszaesés után.
Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás felelős a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadáért, ezért a kiskereskedelmi forgalom alakulása fontos jelzőszám a növekedés megítéléséhez.
Az első negyedévben szezonális kiigazítással számolva 6,4 százalékos, a másodikben pedig 6,6 százalékos évesített ütemben nőtt a hazai össztermék, jócskán gyorsult az ütem a tavalyi negyedik negyedéves 4,3 százalékhoz képest. A gépjármű-értékesítés csökkenése és a vállalati raktárkészletek feltöltésének nehézségei miatt elemzők rontották a folyó negyedévre vonatkozó gazdasági előrejelzésüket. A korábban valószínűsített 7,0 százalék helyett a JPMorgan közgazdászai már csak 5,0 százalékos évesített ütemet várnak, a Goldman Sachsnál pedig 5,25 százalék helyett 3,5 százalékra számítanak. (MTI/Reuters)
Kapcsolódó cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >A legendás étteremkalauz visszatér Magyarországra!
Világszerte elismert szereplővel gazdagodik a magyar gasztronómiai élet. A francia…
Tovább olvasom >Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >