Aránytalan büntetés az utakon

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 05. 08. 10:10

Az Európai Unió Bíróságának döntése alapján az úthasználati díj megfizetésének elmulasztását a jogsértés súlya figyelembevételének mellőzésével szankcionáló magyar szabályozás ellentétes az uniós joggal.

Az Európai Unió Bírósága elé két magyar fuvarozó cég ügye került. Mindkét ügyben a tehergépjárművek üzembentartói előre megfizették a járműveik útvonala tekintetében az utak használatáért kivetett díjat, azonban sofőrjeik a navigációs rendszer hibája, illetve figyelmetlenség miatt túlhajtottak azon a lehajtón, ahol az útvonal részét képező autópálya-szakaszt el kellett volna hagyniuk. Az Euro-Team ügyben a sofőr így az M5-ös autópályán maradt, noha úthasználati jogosultsága az elmulasztott lehajtótól csak az autópályával párhuzamosan futó 5-ös útra volt. Fontos megjegyezni, hogy a szabálytalanul megtett útszakasz vonatkozásában az M5-ösön fizetendő úthasználati díj alacsonyabb (324 forint), mint az eredeti útvonaltervben szereplő 5-ös út tekintetében a cég által előre ténylegesen megfizetett díj (520 forint).

A Spirál-Gép ügyben pedig a túlhajtás észlelését követően a sofőr szinte azonnal, telefonon megváltotta az útvonalhasználati jegyet 1597 forintért. Mindezen körülmények ellenére a rendőrség mindkét esetben kb. 150 000 forint összegű bírsággal sújtotta a járművek üzembentartóit az útdíjfizetési kötelezettség megsértése miatt.

Az EU Bírósága megállapította, hogy az Euro-Team ügyében a cégre kiszabott bírság összege több mint 500-szor, a Spirál-Gép ügyében pedig több mint 87-szer magasabb a ki nem fizetett úthasználati díj összegénél. Kifogásolta, hogy a szankció átalányösszegű, és az összege semmilyen körülménytől nem függ, például, hogy hány kilométert tett meg egy jármű engedély nélkül. Ez alapján kimondták, hogy a magyar szankciórendszer ellentétes az uniós Eurovignette irányelvben előírt arányosság követelményével.

Kapcsolódó cikkeink