Ünnepekben nő a papíráru-forgalom
A vegyiáru-kategóriák között jelentős szerepet tölt be a háztartási papíráru, amelyből kiemelkedő jelentőségű a toalettpapír. A vásárlók a jó ár-érték arányt keresik, a márkás és saját márkás zsebkendők, papírtörlők és szalvéták bő választékában is.
Az elhúzódó válság ellenére a háztartási higiéniai papíráruk piaca stagnál, értékben kicsit növekszik.
– A fogyasztók elvárásai különbözők, van, aki az egyszerű alaptermékeket keresi, de van olyan is, aki minőséget, kényeztetetést, illatokat, mintákat. Az azonban minden csoportra igaz, hogy a számára fontos értéket jó áron szeretné megvenni – kezdi a kategória bemutatását Nagy Réka, az SCA Hygiene Products Kft. marketingmenedzsere.Csak a prémiumnál van lojalitás
Bár a fogyasztók az elmúlt években nem sokat változtak, de a magasabb minőségű termékek (3, illetve 4 rétegű) fokozatosan növelni tudják piaci részesedésüket.
– A termékek minőségi megítélésében a legfontosabb tényezők a puhaság, a strapabíróság és a nedvszívó képesség. A vásárlási döntésekben a termék minőségét és értékét befolyásoló más fontos tényezőket a fogyasztók többsége nem figyeli. Így sokszor az olcsóbbnak vélt terméket igazából drágábban veszik meg – folytatja a kategória elemzését Seregi György, a Vajda Papír Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója.
– A jó ár a legfontosabb kritérium, nemcsak a vásárlók részéről, de a kereskedelmi hálózatok is folyamatosan jó árat kérnek és várnak el a beszállítóktól, fokozottan figyelve a konkurens láncok promóciós árait is. Egyetlen kivétel a prémium kategória, ahol még létezik egy bizonyos lojalitás – véli Gödri Sándor, a Metsa Tissue Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója.
Egy szignifikáns vásárlói csoport figyeli a származási helyet, elsőbbséget biztosítva a hazai gyártású cikkeknek.
– Kiemelten fontos számunkra a márkaépítés mellett a termékeink magyar mivoltának hangsúlyozása. Szoros együttműködésben vagyunk a Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel, csomagolásainkon feltüntetjük a Hazai Termék logót. Ez az évek óta konzisztens kommunikáció egyre jobban „beérik” – vallja Pintér Nóra, a FOREST-PAPÍR Kft. marketingmenedzsere.
Amit a király is maga tép
A magyar toalettpapír-piac idén 26 milliárd forintra tehető. A háztartások évente átlagosan közel 130 tekercset használnak el ebből a kötelező háztartási kellékből.
– Fontos a rétegszám, a kiszerelés, hogy illatos vagy nem, és természetesen az ár – sorolja Nagy Réka.
A Zewa kínálatában a legnépszerűbbek a 3 rétegű és a nagy kiszerelésű toalettpapírok. A szakember szerint azonban egy ellentrend is tapasztalható, a vásárlók egy része a hipermarketekből a szupermarketekbe és a diszkontokba vándorol, ami hosszabb távon a kisebb kiszerelések keresettségét vonhatja maga után.
– A termékek tapasztalati megismerése is döntő lehet. A vásárlási döntésekben a termék minőségét és értékét befolyásoló olyan fontos tényezők, mint a lapszám, a lapméret, a tekercs hossza és súlya, nem igazán számítanak. Pedig nem mindegy, hogy egy látszólag hasonló minőségű toalettpapír-tekercsen 150 vagy csak 125 lap van. Az Ooops! termékek inkább a magasabb lapszámú márkák közé tartoznak, amit a vásárlók értékelnek is – mondja Seregi György.
A Metsa Tissue Hungary Kft. Tento és Lambi márkáival van jelen a magyar piacon, melyek közül a toalettpapír-szegmensben a 24 tekercses változatok a slágertermékek.
– Egy különkiadással készülünk erre a téli szezonra, ami egy téli illatú, 3 rétegű, 8 tekercses toalettpapír, egyedi, téli dizájnnal – hangsúlyozza a szezon aktualitását Gödri Sándor.
– A már említett 3 rétegű toalettpapírok mellett egyre inkább érdeklődnek a vásárlók a kiváló használati értékkel rendelkező, ugyanakkor kedvező árú, 2 rétegű termékek iránt, ezért az év végén átadásra kerülő új beruházásunkban a kiváló minőségű Forest kétrétegű választékának bővítését célozzuk meg – szögezi le Pintér Nóra.
Téli és nyári zsebkendőszezon
A papírzsebkendő-kategórián belül a 100-as vagy tasakos kiszerelés adja a piac nagyobb részét. A dobozos termékek is egyre jelentősebbek, bár részesedésük még 10 százalék alatti.
A Zewa kutatásai szerint a papír zsebkendő vásárlásának döntési tényezői közül első helyen szerepel a kiszerelés, aszerint, hogy hol és mikor szeretnék használni a fogyasztók, ezután jön a rétegszám, az illat, és itt is fontos természetesen az ár.
– A 4 rétegű Zewa Softis papír zsebkendőnknél az eddigi nyárias Garden Party limitált kiadásunkat most egy téliesebb Midnight dream elnevezésűre cseréljük. Teljesen megújul a dobozos papírzsebkendő-választékunk, és egy új szegmenst is létrehozunk – mutatja be az újdonságokat Nagy Réka.
A dobozos termékek új pozicionálását egy sokkal egyértelműbb, polcokon is jobban elkülönülő dizájnnal erősítik meg. A Zewa Car box pedig egy kifejezetten az autósoknak fejlesztett dobozos zsebkendő, kisebb mérettel, praktikus 2 oldali nyílással.
A Vajda Papír Kft. portfóliójában az alacsonyabb árszegmensekben népszerű Lilla, Daisy, valamint idén bevezetett Star márkák mellett az Év Terméke díjat nyert, magas minőségű Ooops! papír zsebkendők is megtalálhatók.
– A papírzsebkendő-forgalmon belül továbbra is kiemelkedő szerepe van a promócióknak, hiszen az ilyen termékeket folyamatosan másodlagos kihelyezéssel is kínálják, amibe a vevők akarva-akaratlanul is belebotlanak – teszi hozzá Seregi György.
– Partnereink felé a termékeladások több mint 60 százaléka akcióban történik, ami egyre elengedhetetlenebb része a kereskedelmi politikának. Hosszú távon nem jelent megoldást a folyamatos akciós értékesítés, azonban szükséges és alkalmas eszköz az egyéb márkatermékekhez való tereléshez – erősíti meg az elhangzottakat Pintér Nóra.
– Sajnos, az árháború tovább fog gyűrűzni, illetve a „termékkarcsúsítások” is. Nem tudni, hol fog a fogyasztó rájönni a specifikációváltozás játékára, és visszatérni az árkritérium helyett az ár-érték kritérium alapú vásárlásra – vezeti tovább a várható következményeket Gödri Sándor.
A konyhai törlők esetén a normál kiszerelés vezet, de a „jumbó”, az óriástekercset kínáló kiszerelések szerepe is erősödik.
– A vásárlóerő csökkenése leginkább a szalvétáknál érezhető, kivéve a Forest-Papír ünnepi 1 és 3 rétegű szalvétáit, amelyek értékben és mennyiségben egyaránt növekedtek – állapítja meg Pintér Nóra.
20 éves a Zewa
Minden papíráruszegmensben jelen van hazánkban a Zewa márka, amely idén ünnepli 20 éves születésnapját Magyarországon. Az eseményhez kötődően fokozott marketing- és médiaaktivitást folytattak.
– A fogyasztók és a vásárlók számára lojalitáskampánnyal készültünk, amit mind ATL-, mind BTL-oldalról támogattunk. Ezenkívül tv-, online-, közösségimédia-jelenlétünket is erősítettük. A boltokban pedig mintaszórással és egyéb aktivációval értük el a vásárlókat – összegzi az éves eredményeket Nagy Réka.
Zöld és gyermekújdonságok
– Jövőbe mutató innovációink közül kiemelnénk az újrahasznosított papírból, környezetbarát energia felhasználásával készült Ooops! Greenline kéztörlőnket, amely ráadásul Nordic Ecolabel minősítéssel is rendelkezik – hangsúlyozza Seregi György.
A kisgyerekes vásárlókra külön gondoltak, hiszen ez évben vezettek be az Ooops! márkanév alatt több Disney terméket is, köztük toalettpapírt, papír zsebkendőt és kéztörlőt is. A kínálat a szezonális ajánlatként elérhető Ooops! Winter toalettpapírral bővül a téli hónapokban.
Az elmúlt időszakban többször használtak óriásplakátos megjelenést, és idén displayek használatával is növelték az Ooops! márka láthatóságát. Emellett aktív kommunikációt folytatnak a Facebookon, ahol az Ooops! márkát kedvelők száma már meghaladja a 20 000 főt.
Kátai I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >