Ünnepek utáni akciók: start karácsony előtt
Az év végi bevásárlási lázból mindenki kivette a részét, a vásárlók és a kereskedők egyaránt. A kereskedők az év eleji „holtszezont” akciókkal igyekeztek felpezsdíteni, sikerrel: az év elején is komoly forgalmat generáltak. Az ünnep utáni árengedmények azonban korántsem január elsejével indultak, hanem nagyon sok esetben tavaly, jóval ünnep előtt. A januári bevásárlólázat a lánconként eltérő stratégiákkal próbálták minél magasabbra „csiholni”, amelyeket országosan, régiós szinten vagy áruházanként hirdettek meg.Az ünnepek utáni időszakban, amikor az emberek komoly vásárlási perióduson vannak túl, jellemzően kisebb az érdeklődés a termékek iránt. Ezért a vásárlók figyelmét fel kell kelteni. Ezt az Auchan hazai áruházaiban kétféle módon teszik, pontosabban tették egészen január 11-ig. Szokványos megoldásként, a különböző szezonális termékekből, például szaloncukorból és a karácsonyhoz kapcsolódó különféle kiegészítőkből megmaradt készleteket a szokásosnál jóval kedvezőbb áron értékesítették.
Lakástextillel csalogatott az Auchan
– Ezeket a cikkeket nem célszerű egy éven keresztül tárolni, és némelyiket nem is szabad, ezért esetükben rendszeresen az ünnepek utáni, év eleji akciók mellett döntünk – indokolta az áruházlánc elhatározását Gillemot Katalin, az Auchan szóvivője, hozzátéve, hogy tapasztalataik szerint az ilyen kedvezményeket biztosító akciók nagyon népszerűek a vevők körében.
A másik vevőcsalogató az Auchan történetében immár harmadszorra megrendezett Fehér Hetek, ahol kifejezetten lakástextíliákból, kisebb, szintén lakásba való kiegészítőkből állítanak össze egy akciós újságra valót. A kínálatban szerepel ágynemű, szőnyeg, terítő, kisebb bútorok és kapcsolódó kiegészítők.
– A Fehér Hetekkel párhuzamosan szervezzük most már szintén hagyományos év eleji húsvásárunkat, minőségi magyar termékeket kínálva vevőinknek. A húsfélékhez kapcsolódnak zöldség- és gyümölcsfélék, sajtok, szépségápolási termékek is, illetve ruházati termékek, sportfelszerelések. Ez a szortiment az áruházláncok teljes árukészletéből válogat. Az erről tájékoztató akciós újság pedig gyakorlatilag az áruházlánc kéthetente megjelenő akciós újságának felel meg – ismertette Gillemot Katalin.
A szóvivő arra is felhívta a figyelmet, hogy a szezonális termékek akciós áron való kínálása nem feltétlenül a szezoncsúcs után kezdődik. Gyakran a csúcs előtt indulnak az akciók, amelyek kezdetéről a különböző egységek maguk döntenek, a cél ugyanis a raktárkészlet értékesítése, és ha a helyzet úgy kívánja, akkor napokkal vagy akár hetekkel a szezon vége előtt elindulnak. Gillemot Katalin azt nem osztotta meg olvasóinkkal, hogy húsvét előtt milyen termékcsoportokra fokuszálnak az Auchan áruházak, annyit azonban elárult, addigra általában a gyerekek kinövik téli ruhatárukat, ezért lehet készülődni a tavaszra és a nyárra, vagyis ilyen tematikájú kedvezményes vásárokra lehet számítani. Ugyanígy lehet számítani az egyes áruházak egyedi akcióira is, sőt mivel az áruházak születésnapja általában a tavaszi időszakra esik, számítani lehet – szintén egyedi kezdeményezésben – születésnapi ünneplésre is, amellyel természetesen a vevőknek kedveznek.
Negyedeléssel szabadult meg a szezonárutól a Tesco
A Tesco áruházak nagy év eleji és egyben ünnepek utáni akciója január ötödikén indult, amelyet csak két nappal előzött meg egy másik vevőcsalogató lépés.
– Az ünnepek utáni kedvezményes vásár biztosan megfogta az odalátogatókat: a játékokra ugyanis jelentős, ötven, a ruházati termékekre pedig ugyancsak komoly, 30-50-70 százalékos árengedményt adtunk. A műszaki cikkekre, szórakoztató elektronikai termékekre 10-20 százalékos árengedményt biztosítottunk, itt azért csak ennyit, mert itt már az árakkal egyszerűen nem tudtunk lejjebb menni – közölte a Trade magazinnal Hardy Mihály, a Tesco szóvivője.
Január elején az áruházlánc saját márkás szaloncukra a bevezető ár negyedébe került, de az akció nem az év elején, hanem már egy héttel karácsony előtt elkezdődött, amikor az eredeti kilónkénti 998 forintos árat a felére csökkentette a kereskedőlánc, amit az évfordulót követően ismét megfelezett. Ugyanilyen ütemben csökkentette a Tesco a karácsonyi kiegészítők árát is, annyira, hogy január közepére, a maradék szaloncukorral együtt e termékek gyakorlatilag eltűntek az üzletekből.
Az akciózásban a Tesco a régi mondást, miszerint „egyet fizet, kettőt kap”, kicsit átformálta. Bevezette a „kettőt fizet, hármat kap” szlogent, döntően piperecikkeket, szépségápolási termékeket értve a „hármasítás” alatt. A nagy, ünnep utáni leárazások január 18-ig tartottak a kereskedelmi láncnál, amelyeket persze heti akciók is kísértek. Péntekenként egy-egy terméket, hét napon keresztül rendkívül kedvezményes áron kínáltak a vásárlóknak. És kínálnak továbbra is, mert a heti akciók egész évben folytatódnak.
Árak ellen támadt a SPAR figurája
Hasonlóan járt el a megmaradt „ünnepi készletekkel” a SPAR is: a lánc kedvező áron kiárusította vagy visszáruzta azokat. Laber Zsuzsától, a SPAR kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, az akciókat úgynevezett virtuális csomagok, csomagkedvezmények és azokhoz szorosan kapcsolódó cross merchandising, azaz egyre több és színvonalasabb saját márkás és szállítói hűség promóció kíséri. A vásárlók keresik, igénylik, sőt mi több, el is várják ezeket az akciókat, amelyek emiatt a sokszorosára képesek emelni az egyébként önállóan hirdetett termékek értékesített volumenét.
– Akcióink kéthetes érvényességűek, tovább nem érdemes fenntartani őket, így volt ez az ünnepek után is. A kéthetes terminus alól természetesen kivételt képeznek a több hónapig is eltartó népszerű hűségakcióink, nyereményjátékaink – tette hozzá a kommunikációs vezető.
Januárban a cég kiemelt reklámhadjárata volt az igen kedvelt SPAR-Árzabáló figurával fémjelzett Támadás az árak ellen! kampány. Továbbá a rendkívül sikeres, 50 százalékos kedvezményt adó Szuper Szombat akció 2007-ben is tovább folytatódik – mondta el Laber Zsuzsa.
Akciók esetében is arra törekszik a SPAR, hogy szortimentjéből az aktuális vásárlói igényeknek megfelelőt válassza. Egyébként, az új termékek megjelenésével egy időben, növeli a kényelmi termékek kínálatát és az impulzív vásárlásoknak kedvező kis kiszereléseket, az összecsomagolt, pluszajándékkal rendelkező árucikkeket. A nem FMCG-termékek választékában szintén a szezonalistást követve, a vásárlókra hallgatva változnak a polcokon található árucsoportok, akciók. A SPAR tavaly megkezdett úgynevezett „élelmiszer-szakértői” programját is tovább erősíti: számos akciójával az egészséges életmódra hívja fel a figyelmet. A programon belül kiemelt szerepet kap továbbra is kiváló minőségű Natur Pur saját márkás, átfogó biotermékcsaládja, amelyet nagyon kedvelnek a vásárlók.
Év eleji húsvásár volt a COOP-nál
Némileg eltér a COOP-lánc akciózási szisztémája a nemzetközi kereskedelmi láncoknál alkalmazott rendszerektől, de csak némileg. Minden hónap első két hetében országos akciókat hirdet a legnagyobb hazai üzletlánc, míg a hónap második felében a hat régióban, az ottani sajátosságoknak megfelelően régiós engedményeket hirdetnek. Az ünnepek utáni árkedvezményekről – amelyek bizonyos cikkek esetében már ünnepek előtt elkezdődtek, illetve rögtön utánuk indultak, azért, hogy véletlenül se ragadjanak be a raktárkészletek – Tóth László, az Unió Coop vezérigazgatója számolt be a Trade magazinnak.
– Karácsony előtt a régiós akciók futottak, amelyeket az év végére jellemző bevásárlási láz miatt és kapcsolódva az ünnephez, saját akciós termékekkel is kiegészítettünk. Ebben kiemelt szerepet kaptak a húsfélék, amelyeket január első felében újfent a szokásos árnál 5-25 százalékkal olcsóbban kínáltunk vásárlóinknak. Hogy még vonzóbbá tegyük kezdeményezésünket, az év eleji húsvásárt, mintegy hatszáz saját márkás termékünk közül egy újabb csokrot kínáltunk olcsóbban, és hónap eleji időszakról lévén szó, országosan – mondta Tóth László.
A saját márkás termékekre azonban nemcsak az alacsonyabb ár, hanem a Tescóhoz hasonlóan itt is az egyet fizet, kettőt kap elv újragondolása volt a jellemző. A különbség annyi volt, hogy a Coop még a kettőt fizet, hármat kap szlogent is továbbgondolta, és gyakran a hármat fizet, négyet kap módszert, vagy ennek még eggyel erősebb változatát alkalmazta.
Nagy Ottó
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >