Uniós utalványrendszer
Szigorú és a jelenleginél jóval komplikáltabb szabályozás vonatkozik majd a 2019. január 1. után kibocsátott utalványokra, miután az EU elfogadta az utalványok áfakezelését módosító irányelvet – hívja fel az érintett cégek figyelmét a MAZARS.
A kibocsátói áfakötelezettség bevezetése mellett az új szabályozás adózási szempontból különbséget tesz majd „egycélú” és „többcélú” utalvány között. Egycélú utalványok esetén az áfafizetési kötelezettség főszabályként az utalvány átadásakor keletkezik. Az utalvány értéke az adót is tartalmazó ellenérték, így állapítható meg a tranzakció után fizetendő adó összege. Az utalvány beváltása ebben az esetben már nem lesz adóköteles ügylet. Ezzel szemben a többcélú utalványok esetén az utalvány beváltásakor keletkezik adófizetési kötelezettség, az értékesítéskor nem kell áfát fizetni. Rossz hír, hogy az ilyen esetekben az utalvány ellenében teljesített termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás adóalapjának megállapítása nem lesz egyszerű.
A szabályozás a nevesített névértékű utalványokra, kuponokra vonatkozik, az adott termék vagy szolgáltatás árából százalékban meghatározott kedvezményt nyújtó utalványokra nem. Az már egyértelmű, hogy nehezebb dolga lesz a vegyesáru-üzleteknek és a bevásárlóközpontoknak is, ha kupont vagy utalványt adnának a vevőiknek. A szabályozás egységesítésére törekvő uniós irányelv két alapvető elvárást fogalmaz meg. Az utalványt legalább részben el kell fogadni egy termék vagy szolgáltatás ellenértékeként, illetve az utalványon kifejezetten meg kell nevezni az értékesítők vagy a szolgáltatók lehetséges körét, vagy azt, hogy az milyen termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban használható fel.
Kapcsolódó cikkeink
Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a lakosság fogyasztása?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a külkereskedelem?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >Európai zöldség- és gyümölcstermesztők fogtak össze az európai termékekért
Az európai zöldség- és gyümölcstermesztők összefogtak és kampányt indítottak az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mit mondanak a vásárlók az új kereskedelmi eszközökről?
A Consumer Panel Hungary GfK–YouGov év elején megkérdezte paneltagjait online vásárlási szokásaikról,…
Tovább olvasom >Speciális élelmiszerek toplistája: 1. Diabetikus, 2. Szénhidrátcsökkentett, 3. Laktózmentes
Együnk-e tojást, vagy nem ajánlott? Igyunk-e állati eredetű tejet, vagy…
Tovább olvasom >Közösség a közösségben
A Magyar Termék Nonprofit Kft. legutóbbi, MesterMűvek üzleti workshopja igazi mérföldkőnek bizonyult, miután…
Tovább olvasom >