Újratervezés az exportpiacokért
A hazai malomipar teljesítményét az elmúlt években egyszerre formálták a költségoldali nyomások, az exportpiacok szűkülése és a szabályozási környezet módosulásai. Bár az őrlés volumenében egyfajta stabilizáció érzékelhető, a külpiacok újbóli megerősítése összetettebb feladat. A modernizációt támogató beruházási programok és fejlesztési pályázatok azonban lehetőséget teremtenek a hatékonyság javítására.
A cikk a Trade magazin 2025/12-2026.01. lapszámában olvasható.

Pikó Tímea
főtitkár
Magyar Gabonafeldolgozók,
Takarmánygyártók
és -Kereskedők Szövetsége
A búzaőrlés volumene jelenleg évi mintegy 1 millió tonna, szemben a 2022 előtti, megközelítőleg 1,2 millió tonnás feldolgozási szinttel. Az export a korábbi évek évi 200 ezer tonnás átlagáról 150 ezer tonna körülire mérséklődött, elsősorban Románia és Szlovákia irányába szállítunk. A KSH adatai szerint a malomipar összes nettó árbevétele 2022-ben 213,9 Mrd Ft volt, amely 2024-re 184,7 Mrd Ft-ra csökkent, miközben az exportárbevétel 2022-ben 44 Mrd Ft, 2024-ben pedig 40 Mrd Ft volt.
Stabil termelési szint
A hazai malomipar szinte teljes egészében magyar búzát dolgoz fel. Az alapanyagköltségeket a nemzetközi árak és a régiós kereslet-kínálat viszonya határozza meg. A környező országok kedvezőbb költségfeltételei miatt a korábbi exportarányok visszaépítése kihívást jelent, így a kivitel tartósan alacsonyabb szintre rendeződött.
– A versenyképes külpiaci részvételhez elengedhetetlen, hogy a hazai piaci szereplők költségszerkezete javuljon, hiszen az alapanyag, az energia és a munkaerő ráfordításai együttesen határozzák meg az értékesítési árakat – fogalmazza Pikó Tímea, a Magyar Gabonafeldolgozók, Takarmánygyártók és -Kereskedők Szövetségének főtitkára.

A hazai malomipar szinte teljes egészében magyar búzát dolgoz fel
Szabályozási hatások
Az utóbbi évek szabályozásai – az ársapka, a kötelező akciózás és a jelenleg érvényes árréskorlátozás – elsősorban a fogyasztói árakat befolyásolták, míg a kiskereskedelmi beszerzési árakra csekély hatást gyakoroltak, az Agrárközgazdasági Kutató Intézet Piaci Árinformációs Rendszerének adatai szerint. Az árrésstop könnyen kiszámíthatóvá teszi a beszállítói árakat, és az import számára is kedvezőbb belépési feltételeket teremt.
A lisztfogyasztás a drágulás ellenére csak kis mértékben módosult. A COVID-időszakban a kereslet 30-40%-kal is meghaladta a szokásos mennyiséget, azonban a háztartások visszatértek a korábbi vásárlási ritmushoz. A prémium minőség iránti érdeklődés nő, de a hazai malomipar elsődlegesen továbbra is alapliszteket gyárt, míg lisztkeverékeket és különleges termékeket a malmok kisebb része állít elő. A piaci struktúra és a szereplők száma lényegében változatlan, sem komolyabb koncentráció, sem bővülés nem figyelhető meg.
– A liszt alapvető élelmiszer, maga is feldolgozandó termék. A fogyasztói igények kevésbé változnak, ezért nincs érdemi szerkezeti átalakulás a termékkínálatban – mutat rá Pikó Tímea.

A fogyasztói igények kevésbé változnak, ezért nincs érdemi szerkezeti átalakulás a termékkínálatban
Fejlesztések a küszöbön
A korábbi fejlesztési pályázatok ösztönözték az energiahatékonyság és a gyártási technológia megújítását, azonban a hatékonyságnövelés a malomiparban folyamatos fejlesztési ráfordítást igényel. A fejlesztések célja nemcsak a technológiai korszerűsítés, hanem a fajlagos energiafelhasználás csökkentése, a fenntarthatóság erősítése és az előállított termékek minőségének javítása is. 2024-ben több malomipari vállalat nyújtott be kérelmet kisösszegű és komplex élelmiszeripari fejlesztési pályázatokra, és élénk érdeklődés várható a hamarosan megjelenő, 20 Mrd Ft keretösszegű támogatási konstrukció iránt is.
A hazai malomipari kapacitás akár évi 1,5 millió tonna búza őrlésére is alkalmas, miközben a tényleges feldolgozás 1 millió tonna körül alakul. A magas energiaköltség, a munkaerő-ráfordítás és az egyre erősödő munkaerőhiány, a kihasználatlan kapacitással együtt, szűkíti a szektor jövedelmezőségét.
– A hatékonyság javításának és a kapacitások optimalizálásának kiemelt szerepe lesz a versenyképesség fenntartásában, különösen a régiós verseny élénkülése mellett – emeli ki a főtitkár.
Kapcsolódó cikkeink
20 éves a Magyar Termék – stabil iránytű a hazai FMCG-ben – Benedek Eszter: hogyan épít közösséget és üzleti értéket a védjegyrendszer?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az idő egyre fogy…
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >KPMG CEO Outlook 2025: Újratervezett bizalom
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
20 éves a Magyar Termék – stabil iránytű a hazai FMCG-ben – Benedek Eszter: hogyan épít közösséget és üzleti értéket a védjegyrendszer?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az idő egyre fogy…
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >KPMG CEO Outlook 2025: Újratervezett bizalom
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

