Nielsen: újra nőtt az élelmiszer- és vegyiáru-kiskereskedelem
Két éves csökkenés után újra nőtt mennyiségben is az élelmiszer- és vegyiáru-kiskereskedelem forgalma Magyarországon; az idei első negyedév során 1,6 százalékkal több árut adtak el a boltok, mint tavaly január-márciusban. Ezzel egy időben értéket tekintve a forgalom 3,5 százalékkal nőtt, ami Európában az egyik legjelentősebb mértékű javulás. Az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok fogyasztói átlagára 1,9 százalékkal emelkedett. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat „Growthreporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Legutóbb 2011. negyedik negyedéve során nőtt a bolti eladás mennyiség szempontjából hazánkban: akkor 1,4 százalékkal, negyedéves összehasonlítást tekintve. Utána a mélypontot a 2012. évi negyedik negyedév jelentette, mínusz 4,6 százalékkal. Ezt követően tavaly az első negyedév során a negatív mutató kezdett egyre kisebb lenni. Idén pedig, az első három hónapban újra pluszt tartalmaz a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe a mennyiségi forgalomnál.
Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója áttekintette földrészünkön a 2014. első három hónapi eladások számait. Az értékben mért forgalom trendjeivel kapcsolatban megállapította:
– Európában a nominális növekedés átlagos mértéke ugyanúgy 1,7 százalék, mint az előző, negyedik negyedév során. Habár tíz országban javult a mutató az előző negyedévhez viszonyítva, tíz országban kisebb lett. A legnagyobb mértékű javulást Dánia, Magyarország és Svájc érte el.
Igazolják az első negyedév kedvező forgalmi adatai azt a piaci tapasztalatot, amely szerint, ha a fogyasztói bizalom változik, akkor két negyedévig tart, amíg hatása tükröződik az eladásokban. Magyarországon tavaly a második negyedévi 41 pont után, a harmadikban már 45, a negyedikben pedig 51 pontot ért el az index. Idén az első negyedévben tovább nőtt, 54 pontra a fogyasztók bizalma. Ez az index összegzi a fogyasztók véleményét személyes pénzügyi helyzetük és a munkahelyek kilátásairól, valamint vásárlási hajlandóságukról.
Ha az európai helyzetet nézzük, a huszonegy vizsgált országban átlagosan újra kevesebbet adtak el, mint múlt év január-március között. Mennyiséget tekintve a mínusz 0,6 százalékos mutató ugyanakkora, mint a 2013-as negyedik negyedévi.
– Itt figyelemre méltó, hogy az EU öt nagy piaca közül háromban, az Egyesült Királyságban, Németországban és Olaszországban negatív a trend – állapítja meg a Nielsen európai igazgatója. – Mennyiségben a legkedvezőbb mutatókat a török, francia, norvég és belga piac érte el.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés
A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >