Újra felfedezték maguknak a külföldiek Magyarországot
A pandémia lecsengését követően és az azóta kialakult inflációs nehézségek közepette különösen nagy figyelem övezi a kérdést, hogy képes-e a turizmus visszaszerezni korábbi gazdasági súlyát és dinamikáját. A főszezonnak számító nyári hónapok első kétharmadának adatai alapján az látszik, hogy bár a magyarok sokkal kevesebbet utaznak itthon, mint egy éve, a külföldiek viszont annyival többen érkeznek, hogy lendületet adtak a turizmusnak.
A legfrissebb adatok szerint júliusban 2,2 millió vendég 6,4 millió vendégéjszakát töltött magyar turisztikai szálláshelyeken. A vendégek száma 4,3%-kal magasabb volt, mint 2022 júliusában, viszont a vendégéjszakáké 1%-kal alacsonyabb, ami azt mutatja, hogy több vendég kevesebb éjszakára foglal szállást. A belföldi vendégek száma 3,6, a vendégéjszakáké 8,4%-kal csökkent az előző év azonos hónapjához képest.
A külföldiek vendégéjszakáinak száma viszont 13%-kal emelkedett, és 19%-kal többen szálltak meg a magyarországi szálláshelyeken. A külföldről hazánkba irányuló turizmus trendjét a koronavírus utáni helyreállás jellemzi, miközben a magyarok belföldi utazási kedvét az infláció és a reáljövedelmek csökkenése visszaveti.
A fővárosi idegenforgalomban hasonló trendek érvényesülnek. A külföldi vendégszámok húzzák az adatokat; a bel- és külföldiek vendégéjszakáinak száma együtt 12%-kal bővült éves alapon. A fővároson kívüli helyszíneken a külföldi forgalom 10%-os élénkülése nem tudja ellensúlyozni a belföldi 8%-os visszaesést, hiszen összességében 4%-os csökkenés tapasztalható a KSH adatai alapján.
A két legnépszerűbb turisztikai térségben, a Balaton és a Mátra–Bükk turisztikai szálláshelyein a belföldi vendégéjszakák 42, illetve 8,2%-át regisztrálták, Budapest részesedése 4,8% volt.
A kereskedelmi szálláshelyeken az összes bruttó árbevétel 75 milliárd forint volt júliusban, ez 15%-kal magasabb érték folyó áron az egy évvel korábbinál, de reálértéken csökkenést mutat. Éves összevetésben ugrásszerűen megnőtt az USA-ból, Dél-Koreából és a Kínából érkező turisták száma Magyarországon a Magyar Turisztikai Ügynökség adatai alapján. 35%-kal több amerikai és csaknem négyszer annyi kínai és koreai vendég érkezett Magyarországra 2022 első hét hónapjához képest. A távolkeleti országokból érkezőket a városnézés és a kultúra vonzza Magyarországra, a koreaiak tanulás, munka vagy üzleti út miatt jönnek.
Az amerikaiakat pedig az ország épített öröksége, a gasztronómiája és a termálfürdői érdeklik elsősorban. Mindhárom országból érkezők általában 4 csillagos szállodát választottak. A három ország vendégei közül az amerikaiak költötték a legtöbbet, csaknem másfélszer annyit, mint az átlag. 2022 egészében a külföldiek összesen 2303 milliárd forintot költöttek Magyarországon, idén a költéseik már 28%-kal meghaladták a tavalyi év hasonló időszaki adatát.
Összességében a külföldi vendégéjszakák erősödésének a tendenciájával és a belföldi vendégéjszakák csökkenésével együtt is várhatóan pozitív lesz majd a teljes év. Az idegenforgalmi ágazat az őszi szezont tekintve bizakodó. Az infláció (egy számjegyűre) csökkenése, különösen a tanítási szünetekben és a hosszú hétvégéken a belföldi turizmus visszaerősödéséhez is vezethet. Ebben segíthet az is, hogy egy kormánydöntés lehetővé tette a SZÉP-kártyákra utalható munkáltatói juttatás megemelését 200 ezer forinttal.
Szintén bíztató hír, hogy a nyár utolsó hónapjában 5%-kal nőtt a Turizmus Konjunktúra Indexe, magasan megelőzve minden más szolgáltatási szektorban mért konjunktúra index értéket.
Kapcsolódó cikkeink
Minden idők legsikeresebb turisztikai éve volt 2024 Romániában
Minden idők legsikeresebb turisztikai éve volt 2024 Romániában – közölte…
Tovább olvasom >Horvát kormányfő: az árak versenyképessége döntő tényezővé válik a turizmus pozitív trendjének fenntartásában
Az árak versenyképessége döntő tényezővé válik a horvát turizmus pozitív…
Tovább olvasom >Top 50 a turizmusban: ők voltak az ágazat fontos szereplői 2024-ben
Gyulay Zsolt, Gerendai Károly, Kreinbacher József, Orbán Ráhel, Scheer Sándor,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Év promóciója 2025 verseny, felhívás és nevezés
A Trade magazin ismét versenyt hirdet az FMCG-szektor szereplői között…
Tovább olvasom >Működne Magyarországon a boltok elleni bojkott?
Az elmúlt napokban egyre nagyobb figyelmet kapott az a közösségi…
Tovább olvasom >Nem nyitott üzletet Nyíregyházán a Mere, törölték a nyilvántartásból
Bár korábban bejelentették, hogy a spártai spórolásáról ismert orosz diszkontlánc,…
Tovább olvasom >