Újra felfedezték maguknak a külföldiek Magyarországot
A pandémia lecsengését követően és az azóta kialakult inflációs nehézségek közepette különösen nagy figyelem övezi a kérdést, hogy képes-e a turizmus visszaszerezni korábbi gazdasági súlyát és dinamikáját. A főszezonnak számító nyári hónapok első kétharmadának adatai alapján az látszik, hogy bár a magyarok sokkal kevesebbet utaznak itthon, mint egy éve, a külföldiek viszont annyival többen érkeznek, hogy lendületet adtak a turizmusnak.
A legfrissebb adatok szerint júliusban 2,2 millió vendég 6,4 millió vendégéjszakát töltött magyar turisztikai szálláshelyeken. A vendégek száma 4,3%-kal magasabb volt, mint 2022 júliusában, viszont a vendégéjszakáké 1%-kal alacsonyabb, ami azt mutatja, hogy több vendég kevesebb éjszakára foglal szállást. A belföldi vendégek száma 3,6, a vendégéjszakáké 8,4%-kal csökkent az előző év azonos hónapjához képest.
A külföldiek vendégéjszakáinak száma viszont 13%-kal emelkedett, és 19%-kal többen szálltak meg a magyarországi szálláshelyeken. A külföldről hazánkba irányuló turizmus trendjét a koronavírus utáni helyreállás jellemzi, miközben a magyarok belföldi utazási kedvét az infláció és a reáljövedelmek csökkenése visszaveti.
A fővárosi idegenforgalomban hasonló trendek érvényesülnek. A külföldi vendégszámok húzzák az adatokat; a bel- és külföldiek vendégéjszakáinak száma együtt 12%-kal bővült éves alapon. A fővároson kívüli helyszíneken a külföldi forgalom 10%-os élénkülése nem tudja ellensúlyozni a belföldi 8%-os visszaesést, hiszen összességében 4%-os csökkenés tapasztalható a KSH adatai alapján.
A két legnépszerűbb turisztikai térségben, a Balaton és a Mátra–Bükk turisztikai szálláshelyein a belföldi vendégéjszakák 42, illetve 8,2%-át regisztrálták, Budapest részesedése 4,8% volt.
A kereskedelmi szálláshelyeken az összes bruttó árbevétel 75 milliárd forint volt júliusban, ez 15%-kal magasabb érték folyó áron az egy évvel korábbinál, de reálértéken csökkenést mutat. Éves összevetésben ugrásszerűen megnőtt az USA-ból, Dél-Koreából és a Kínából érkező turisták száma Magyarországon a Magyar Turisztikai Ügynökség adatai alapján. 35%-kal több amerikai és csaknem négyszer annyi kínai és koreai vendég érkezett Magyarországra 2022 első hét hónapjához képest. A távolkeleti országokból érkezőket a városnézés és a kultúra vonzza Magyarországra, a koreaiak tanulás, munka vagy üzleti út miatt jönnek.
Az amerikaiakat pedig az ország épített öröksége, a gasztronómiája és a termálfürdői érdeklik elsősorban. Mindhárom országból érkezők általában 4 csillagos szállodát választottak. A három ország vendégei közül az amerikaiak költötték a legtöbbet, csaknem másfélszer annyit, mint az átlag. 2022 egészében a külföldiek összesen 2303 milliárd forintot költöttek Magyarországon, idén a költéseik már 28%-kal meghaladták a tavalyi év hasonló időszaki adatát.
Összességében a külföldi vendégéjszakák erősödésének a tendenciájával és a belföldi vendégéjszakák csökkenésével együtt is várhatóan pozitív lesz majd a teljes év. Az idegenforgalmi ágazat az őszi szezont tekintve bizakodó. Az infláció (egy számjegyűre) csökkenése, különösen a tanítási szünetekben és a hosszú hétvégéken a belföldi turizmus visszaerősödéséhez is vezethet. Ebben segíthet az is, hogy egy kormánydöntés lehetővé tette a SZÉP-kártyákra utalható munkáltatói juttatás megemelését 200 ezer forinttal.
Szintén bíztató hír, hogy a nyár utolsó hónapjában 5%-kal nőtt a Turizmus Konjunktúra Indexe, magasan megelőzve minden más szolgáltatási szektorban mért konjunktúra index értéket.
Kapcsolódó cikkeink
Budapest és Eger vezetik a karácsonyi úti célok listáját a belföldi utazók körében
A Szallas.hu előfoglalási adatai szerint Budapest és Eger továbbra is…
Tovább olvasom >Bakancslista 2025: Országos Főzdetúra – ingyenes sörkóstolóval várják a sörkedvelőket
Egyedülálló kiadvány készült a sörkedvelők számára: a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági elismerést kapott a szegedi Proko Travel
A Proko Travel Kft., Szeged egyik vezető utazási irodája, nemrégiben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >