Újjászületett a pálinka
Határozottan jót tett a rövidital szegmensben versenyző pálinkának az uniós eredetvédelem. Egymást érik az ízben és megjelenésben megújuló termékek, amelyek fellendítik az eladásokat. Amióta Magyarország megkapta a pálinka szó kizárólagos használatát, érthetően megpezsdült körülötte a piac. A főzdék a prémium jelleg megteremtésével hozzáláttak a gyümölcspálinkák presztízsének megerősítéséhez. Néhány nagy cégnév – a teljesség igénye nélkül – a magyar pálinkafőzők palettájáról: Zwack Unicum, Kaiser 2000, Miskolci Likőrgyár, Várda Drink, Szicsek, Hungaroteam, Pannondrink, Agárdi Pálinkafőzde, Rézkatlan és Boldogkő Fruit.
Magyarország egyike a jelentős rövidital-fogyasztó országoknak. A szeszes italok és a keserűk vezette élbolyhoz képest a magyarok lényegesen kevesebb rumot és gint fogyasztanak.
A valódi gyümölcspálinka, immár leválasztva az olcsó, aromákkal ízesített szeszes italoktól, növekvő kategóriaként van jelen a boltok kínálatában, a szaküzletek polcain. Ám az erősödés ellenére nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy még mindig 7-8-szor nagyobb a kommersz piaci részesedése a top prémium pálinkákkal szemben. Tehát szó sincs arról, hogy a kommersz a háttérbe szorulna.
Elválik az igazi
– A pálinka egyre jobban erősödő kategória az égetett szeszek piacán belül – mondja Juhász Miklós, a Kaiser 2000 Kft. marketingigazgatója. – A kereskedelmi pálinkafőzdék komoly marketing munkát folytatnak a pálinka népszerűsítésére. Ennek nyomán, a hagyományos magyar italoknak köszönhetően, erősödik a fogyasztás. Ez a folyamat valahol természetes is, hisz nemzetünk röviditaláról van szó, amely az elmúlt évtizedekben méltánytalanul a háttérbe szorult. A marketing feladat teljesen egyértelmű volt számunkra: az elmúlt évben mindent megtettünk az éttermi kóstoltatásokon keresztül a legnagyobb fesztiválokon, kiállításokon való részvételig. A fogyasztási kultúra erősödésén kívül a magas innovációnak is köszönheti folyamatos erősödését.
A Kaiser 2000 Kft. kommersz és prémium égetett szeszes italokat egyaránt gyárt és forgalmaz. Néhány év alatt a korábbi hat fajta nedűből álló pálinka szortimentet csaknem 30 fajtára bővítette. Prémium kínálatát a cég tulajdonában lévő Zsindelyes Pálinkafőzde állítja elő, közte az újdonságnak számító Bio Pálinka családot. A választékbővülés mellett csomagolástechnikai fejlődésnek is tanúi lehetünk.
– A hipermarketek nyitottak a hungarikumnak számító pálinkák belistázására, ám még nem viselik eléggé a szívükön a pálinka ügyét, ellentétben például a tizenöt éves múltra visszatekintő magyar bor értékesítésével – véli Juhász Miklós. – Ugyan a gondolák, polcok dekoratívabbak, külön polchelyt kapva jelennek meg a prémium márkák, sok boltban még mindig öszszemosódik a pálinka és a kommersz kezelése.
Vavrek Zsolt, a Boldogkő Fruit Kft. ügyvezetője szerint a pálinka elnevezés törvényi védettsége fontos lépésnek bizonyult. Az igazi pálinka mind árban, mind minőségben elválik a régi, pálinka néven futó, jelenleg szeszes ital elnevezésű terméktől. A vásárlók az igazi pálinkát inkább a megbízhatóbbnak tartott hipermarketekben és szakboltokban keresik. A pálinka árfekvése nem igazán illeszkedik egy diszkont termék struktúrájába, mivel a valódi gyümölcs alapanyagból készült italok ára jelentősen meghaladja a szeszes italokét, sok esetben vetekszik a világ élenjáró készítményeivel.
A hagyományost és a különlegest is keresik
Az igényesebb fogyasztók körében fokozatosan nő a kereslet a jó minőségű, különleges ízű (kökény, birs, fekete ribizli, som stb.) és a hagyományos magyar gyümölcsökből (Gönci kajszi barack, Piros Vilmos körte, Besztercei szilva) készült pálinkák iránt. Ezzel párhuzamosan azonban csatlakozásunk a legtöbb élelmiszer kategóriában a márkázott piacnak okozott nehézséget, az olcsó áruk beözönlésével. Az égetett szesz esetében kiugróan magas vám tűnt el, így a nemzetközi márkák forgalmazásában tágabb tere nyílt az ártaktikázásnak.
– Az átlagárak emelkedését több tényező is befolyásolhatta – mutat rá Juhász Miklós. – Így a jövedéki adó emelése, az euró árfolyamának változásaiból eredő költségek. Nem érzünk benne ártaktikázást. Amit innovációban a pálinkára fordítottunk, azt nem a növekvő mértékű import diktálta kényszer miatt, hanem sokkal inkább a termékben rejlő lehetőségek kihasználása végett tettük, amelynek lényege, hogy a fogyasztó észrevegye, felfigyeljen erre az igazán kiemelkedő termékre – állítja a marketingigazgató.
A piaci verseny éleződése az innováció igényét erősítette a Boldogkő Fruit esetében is.
– A meglévő termékek mellett keressük azokat a hagyományos magyar ízvilágú gyümölcsöket, amelyek újdonságként hatnak a piacra. Ezek közé sorolnám az erdei gyümölcsöket és a hagyományos gyümölcsökön belüli kategorizálást: Gönci kajszi, piros Vilmos körte és társaik. A gyümölcs fajtákon belül azokat keressük, amelyekből a legkarakteresebb pálinka állítható elő – vázolja fejlesztési irányaikat Vavrek Zsolt.
Év végi újdonságok
Év végi újdonságként a Zsindelyes Pálinkafőzde (Kaiser 2000 Kft.) Bio Pálinkákkal jelentkezik, amelynek premierje a Foodapesten lesz. Meghívót kapnak nagykereskedő partnereik, akik figyelmét érdekes kóstoltatással egybekötött helyszíni promócióval kívánják felkelteni. Az év végi hónapok bővelkednek akciókban és hozzáadott értékű promóciókban. Juhász Miklós arról számol be, hogy ezúttal a Zsindelyes Pálinka család áll majd a figyelem fókuszában, amikor a kereskedők mellett a vásárlók is kóstolót kapnak, ha december elejéig ellátogatnak a hipermarketekbe.
A népszerűsítés egy másik útját választotta a Boldogkő Fruit Kft., amelynek célja, hogy pálinkáival a prémium szegmensben keressen helyet magának. November 1-jével piacra került BESTILLO márkanevű, kilenc fajtából álló sorozata. A kft. a vásárlók közvetlen meggyőzését az éttermekben és szaküzletekben kívánja elérni, ahol italszakértők segítik a választást. A BESTILLO pálinkák népszerűsítésére 2006. november 1. és december 31. között a termékcsalád bemutatóját és a főzőmesterek szakmai útmutatásával egybekötött vásárát tartják Budapesten a Westend bevásárlóközpontban. Honlapjukon pedig a gyümölcsök, a technológia, a termővidék bemutatásán túl gasztronómiai tippekkel szolgálnak az oda látogatóknak.
BTJ
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >