Újabb fontos lépés az illegális vetőmagpiac ellen
Nagyon fontos döntésnek tartja a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, hogy a Földművelésügyi Minisztérium előírta, hogy a szántóföldi- és zöldség vetőmagok forgalmazásánál azok címkéjén a hatósági nyilvántartásra utaló sorszámot fel kell tüntetni. Ezzel újabb komoly lépés történt a nyomonkövethetőség elősegítése és az illegálisan forgalmazott vetőmagok visszaszorítása érdekében.
A Vetőmag Szövetség álláspontja szerint kizárólag az ellenőrzött keretek között megtermelt, minősítő bizonyítvánnyal ellátott vetőmag garantálja a fajtaazonosságot, fajtatisztaságot és a jogszabályi követelményekben foglalt használati értéket. Az elmúlt években Magyarországon jelentősen visszaesett az illegális csatornákon értékesített, hamisított vetőmagok kereskedelme, mondta Polgár Gábor, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Viszont több uniós tagországból érkeztek olyan jelzések, amely szerint nem az adott ország hatósági címkéivel éltek vissza, hanem import vetőmag tételek címkéjét hamisították meg. Az Európai Bizottság ezért úgy döntött, hogy a jobb nyomonkövethetőség érdekében 2017. április 1-jétől előírja a hatósági nyilvántartásra utaló azonosítószám kötelező használatát. A Földművelésügyi Minisztérium jóval a kitűzött határidő előtt módosította a vetőmag forgalomba hozatalára vonatkozó miniszteri rendeleteket.
– A tiszta kereskedelem az egész vetőmag szektor és az élelmiszergazdaság fontos érdeke, s ezzel ismét nagy lépést tettünk a hamisítás ellen – hangsúlyozta Polgár Gábor. – A hamisított vetőmagot általában a piaci árnál olcsóbban kínálják, nem szokványos vetőmag értékesítési módszerekkel, általában alkalmi vételi lehetőségként beállítva azokat. Kukoricánál így például a GMO veszélyeztetettség is sokkal nagyobb, egy gazdálkodó sem engedheti meg, hogy esetlegesen génmódosított kukoricát vessen, amelyet aztán meg kell semmisíteni. Az elmúlt években a figyelemfelkeltő kampányok és a hatósági munka miatt szerencsére jelentősen visszaszorult a feketekereskedelem Magyarországon. Az Európai Unió más tagországában minősített és hazánkban forgalomba hozott vetőmagok hatósági címkéinek valódiságát egy átlagos hazai kereskedő és vásárló nehezen tuja megítélni. A hamisítások kiszűrése rendkívül nehéz, de a kötelező jellegű hatósági sorszám lehetővé teszi a tétel nyomonkövethetőségét és a hatóságok közötti együttműködések eredményeként az esetleges visszaélések megakadályozását.
A hazai vetőmag szektor alapvetően exportorientált, Európa élvonalához tartozunk a vetőmagok előállításában és értékesítésében. Az ágazatban tevékenykedő vállalkozások évente csaknem 1500 fajta vetőmagját állítják elő, s éves szinten nagyságrendileg 100 milliárdos forint árbevételt realizálnak. A vetőmagágazat a hazai vásárlói igényeket és az exportigényt biztonsággal ki tudja elégíteni, de vannak olyan növényfajok, és speciális, keresett fajták, ahol erős importtevékenység zajlik.
A hazai minősítésű vetőmagtételek eddig is rendelkeztek ezzel az egyedi azonosítószámmal, és a NÉBIH honlapján biztosított volt az ilyen vetőmagok valódiságának ellenőrzési lehetősége. Az import vetőmagok hatósági címkéinek sorszámmal történő ellátásával minden piacon levő tétel ellenőrizhetősége megoldott – tette hozzá Polgár Gábor.
Kapcsolódó cikkeink
Vetőmag Szövetség: növelni kellene a fémzárolt kalászos vetőmagok arányát
A fajtatisztaság és termésbiztonság érdekében növelni kellene a fémzárolt kalászos…
Tovább olvasom >A fajtatisztaság és termésbiztonság érdekében növelni kellene a fémzárolt kalászos vetőmagok arányát a Vetőmag Szövetség szerint
Első számú szántóföldi növénnyé lépett elő a kukorica termesztésének nehézségei…
Tovább olvasom >A fajtatisztaság és termésbiztonság érdekében növelni kellene a fémzárolt kalászos vetőmagok arányát
Első számú szántóföldi növénnyé lépett elő a kukorica termesztésének nehézségei…
Tovább olvasom >További cikkeink
Leépít a Nestlé csehországi gyárában
Nyolcvan munkahelyet szüntet meg a Nestlé a csehországi Krupka városában…
Tovább olvasom >Új egységes retail média platformot indít a Sainsbury’s – jön a Nectar360 Pollen
A brit Sainsbury’s bejelentette, hogy 2025 végén elindítja a Nectar360…
Tovább olvasom >Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >