Magyarországon készülő csokinyuszik hajóznak Új-Zélandra
Idővel egyre jobban ízlik az étcsokoládé!
Kakaós íz, hagyományos formák és újszerű megoldások – ezt szereti a magyar, ha csokinyúlról van szó. De vajon milyen ízekért rajonganak az angolok? Mire van igény Japánban? A húsvéti szezon közeledtével szétnéztünk a világban, és kiderült: minden út Diósgyőrbe vezet. Pontosabban onnan indul…
A diósgyőri gyár az idén 150 éves évfordulóját ünneplő Nestlé cégcsoport egyetlen, kizárólag üreges csokoládéfigurák gyártására specializálódott üzeme, melynek termékei Magyarország mellett 23 másik országban kerülnek piacra. A közelgő húsvéti ünnepekre itt készült csokinyuszik, csokicsibék és más figurák a világ legkülönbözőbb pontjain bukkannak fel a boltok polcain, akárcsak decemberben a csokimikulások.
A diósgyőri gyárban a Nestlé jelenleg több, mint 600 főt foglalkoztat. 2015-ben rekordmennyiségű, összesen 4 000 tonnányi csokifigurát, azaz összesen közel 67 millió darabot állítottak itt elő. Az idei év pedig újabb növekedést hozhat, hiszen Brazília, Ecuador és Japán mellett az Egyesült Államokból is komoly az érdeklődés a figurák iránt, így 2016 telén már ezek az országok is a gyár partnerei lehetnek.
A tengerentúli vevők esetében különleges szállítási eljárásokra van szükség. Miskolcról ugyanis először a holland Bremenhaven kikötőjébe érkeznek a csokoládék, ahonnan a közel egy hónapos utazás alatt speciális hűtőkonténerekben érik el Ausztrália és Új-Zéland partjait. Így jutnak el a Diósgyőrben készült csokitojások, csokinyulak és csokicsibék Kanadába és Chilébe is.
Export szempontjából van, ahol a húsvéti időszak még az év végi ünnepeknél is fontosabb: tavaly például közel négyszer több csokinyuszit (46 tonna) szállított a Nestlé diósgyőri gyára az afrikai országoknak, mint csokimikulást (12 tonna). Kanadában is hasonlóan alakult ez az arány, így itt 118 tonnányi húsvéti édesség került piacra az észak-magyarországi városból.
ÉDESSZÁJÚ EURÓPAIAK, ÉTCSOKIÉRT RAJONGÓ JAPÁNOK
„Európába és a tengerentúlra 70-80 százalékban jellemzően tejcsokoládéból készítünk figurákat, míg 10-15 százalék között van az étcsoki aránya. Tapasztalataink alapján az étcsoki-fogyasztók kezdetben gyakran maguk is inkább tejcsoki-kedvelők, azonban mivel az életkorral előrehaladva ízlésük, íz-preferenciájuk változik, egyre többen állnak át az étcsokoládé-fogyasztásra. A különböző elvárások közül is igen különlegesnek számít az a japán piaci igény, amely étcsokiból készült tojásba rejtett tejcsoki formát kíván” – mondja Magyari Zoltán, aki 2012 óta a Nestlé diósgyőri gyárának termelésvezetője.
Ugyan a húsvéti ünnepekhez a világ számos országában hozzátartozik a csokinyúl és a csokitojás, korántsem ugyanazt az ízt kedvelik a gyerekek Angliában, mint Németországban vagy Magyarországon.
„Ahogy más élelmiszerek tekintetében is országról országra változik az ízlésvilág, ugyanez a helyzet a csokoládéval. Angliában a karamellesebb alapízű és édesebb masszákból készült, míg a kontinens nyugati országaiban a magas kakaóvaj-tartalmú és a mogyorósabb alapízű figuráinkat fogyasztják. Magyarországon és a közép-európai térség országaiban pedig a kakaósabb alapízű termékeinket vásárolják az emberek”– meséli Magyari Zoltán.
A diósgyőri üzemben az eltérő íz-preferenciák figyelembevételével a töltött és ízesített termékek széles választékát gyártják a különböző piacokra. Nagy-Britanniában például a fehér csokiból készült figurákra, Németországban a gabonával dúsított, ropogós csokoládékra, illetve a mentolízesítésű étcsokoládékra van a legnagyobb kereslet, de számos országban népszerűek a fehér és tejcsokoládé különböző kombinációiból készült figuráink is. Magyarországon többek között az ún. AERO figuráknak van nagy sikere, melyekben csokigolyók találhatóak” – meséli Magyari Zoltán.
Közép-Kelet-Európában a figurák formavilága speciális, a fogyasztók ugyanis még ma is keresik a 70-es, 80-as években megszokott kialakítású csokinyuszikat és csokicsibéket, így ezek az újdonságok mellett a mai napig részei a kínálatnak.
MINŐSÉGI KAKAÓ, FENNTARTHATÓ FORRÁSBÓL
A fenntarthatóság és a minőség kiemelten fontos szempont már a kakaó beszerzésénél is. A gyárban készült termékekhez a kakaóbabot évről évre egyre nagyobb számban olyan forrásokból szerzik be, melyek UTZ (Universal Trade Zone) Certified nemzetközi minősítéssel rendelkeznek. Az ebben a programban résztvevő gazdálkodók ugyanis jobb termelési és mezőgazdasági gyakorlatokat sajátíthatnak el, és ennek köszönhetően biztonságos és megfelelő munkakörülményeket teremtve, a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével dolgoznak a kakaó- és kávéültetvényeken.
„A UTZ szigorú előírásaival összhangban és ezeket meghaladva a Nestlé létrehozta saját programját Nestlé Kakaó Terv néven. Ennek keretében megfelelő képzéssel, korszerű eszközökkel és palántákkal támogatjuk a kakaóbabot termelő gazdákat, segítünk megszervezni a hatékonyabb termelési folyamatokat, valamint támogatjuk a családok képzését, a gyerekek oktatását. A kezdeményezésnek köszönhetően a Kit Kat szeletek már Magyarországon is 100 százalékban igazolhatóan fenntartható forrásból származó kakaóból készülnek, és célunk, hogy egyre több termékre terjesszük ki az ilyen alapanyagok felhasználását” – mondta Magyari Zoltán.
Kapcsolódó cikkeink
Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >150 millió dollárból bővíti a Nestlé USA dél-karolinai üzemét
A projekt keretében a vállalat egy újabb gyártósort telepít az…
Tovább olvasom >Új világkonyhamárkákat vezetett be a Nestlé
Új, nemzetközi gasztronómiai márkákat vezetett be a Nestlé az USA-ban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >