Új vásárlóból törzsvevő
A helyi, könnyen elérhető, kényelmi boltok szerepe a vírushelyzetben felértékelődött világszerte. Egyrészt a kijárási korlátozások és a „maradjotthon” szabályozások, másrész az otthoni munka és a környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek. Így sok új arc jelent meg a helyi boltokban. A megtartásuk lehet a növekedés motorja ebben a szektorban.
Az újranyitások, normalizálódás útján felmerül a kérdés, hogy a helyi üzletek, hogyan tarthatják meg, tehetik hűségessé az új vásárlókat. Akik eddig a munkahelyük környékén vagy útközben vásároltak be, most a lakókörnyékük boltjait keresik fel. Ha sikerül őket lojális vevővé tenni, a helyzet normalizálódása után is vissza fognak járni. Stephanie Rice, a Rice Marketing Ltd. tulajdonosa, kisbolt szakértő, az amerikai kényelmi boltoknak foglalta össze 7 pontban tanácsait, amiket magyar helyzetre is könnyen alkalmazhatunk.
Egészségesebb termékek
Az egyre tudatosabb vásárlók keresik az egészségesebb, csökkentett szénhidrát, zsír, só, cukor tartalmú, vitaminokkal, ásványi anyagokkal dúsított termékeket és a friss zöldség-gyümölcsöt. Érdemes tehát átgondolni a választékot, polcról-polcra áttekinteni minden kategóriát és beemelni az egészségesebb opciókat, magos, teljesőrlésű pékárút, zsírszegény tejtermékeket, zéro cukor italokat, fogyasztásra előkészített frissárut. Egy-egy megkedvelt termékért szívesen visszajárnak a vevők.
Árak versenyképesen tartása
Nem szabad visszaélni a közelség és az esetleges áruhiány vagy más, ideiglenesen realizálható előnnyel, ha a vészhelyzet után is visszavárjuk a vásárlót. Sokan csökkenteni akarják a karbon-lábnyomukat és a messzebbre utazással járó stresszt, ugyanakkor jó árakon szeretnének hozzájutni a napicikkekhez. Van egy lélektani árhatár, ami után újra az olcsóbb helyeket fogják felkeresni.
Világgá kell kürtölni a jót
A karantén-helyzetben kialakult egy helyi összetartás. A frontvonalban levőket, köztük az élelmiszer kereskedelemben dolgozókat is megbecsülés, elismerés, szeretet övezi. Ehhez még hozzáad, ha a bolt segíti a többi élharcost, helyi egészségügyi dolgozókat, rendőröket, polgárőröket vagy a közösség rászoruló tagjait. Ha egy bolt ilyen tevékenységet végez, fontos, hogy a helybéliek, főként az új vevők, tudjanak minderről, ezért a közösségi médiában érdemes ezt közzétenni. Meg lehet hirdetni a házhoz szállítást, ajándék ételt, italt, kiszolgálási elsőbbséget, árengedményt, adománygyűjtést, mindazt, ami a közösséget építi.
A helyi termelők támogatása
A jövőben még inkább fontos a rövid ellátási lánc, a közelből érkező termékeket egészségesebbnek tartják a fogyasztók. Érdemes körülnézni, akár a világjárvány napjaiban is alakulhattak helyi vállalkozások, maradhattak megrendelő nélkül termelők, például akik eddig az éttermeket látták el. Akár in-out listázással is lehet próbát tenni vagy teljesen új kategóriát beemelni a választékba. Ha ezek az újdonságok feltűnő helyre kerülnek, igazi színfoltjai lehetnek a boltnak, élménnyé tehetik a vásárlást.
Kezdjük a kertészkedéssel
Az utóbbi hónapokban sokan belekóstoltak a kertészkedésbe, akár egy balkonláda vagy egy új ágyás kialakításába. Az új tevékenységhez új kellékek szükségesek, aki pedig megszereti, folyamatosan fejlesztheti ezt a hobbiját. Locsoló, föld, mulcs, magok, palánták, számos cikk szélesítheti a palettát.
Az otthonfőzés hozzávalói
Beindultak a konyhák, házi sütés-főzés remekművekkel van tele a közösségi média. Az alap hozzávalók stabilan álljanak rendelkezésre, de a fűszerek, ínyencségek is legyenek elérhetőek. Szezonálisan ki lehet emelni egy-egy különleges tájat és kellékeit, így ázsiai, olasz, amerikai, székely stb napokkal is fel lehet dobni a kínálatot. Célszerű ezt kifelé is láttatni, megjeleníteni és a közösségi médiában is felhívni rá a figyelmet, akár receptek közzétételével is.
Levelezési lista
Az új vevők elérhetőségei, e-mail címe nagy kincs lehet. Ha a GDPR szabályoknak megfelelően, írásban hozzájárulnak, a vevőket érdemes hírlevélben, körlevélben értesíteni az új akciókról, újdonságok érkezéséről, a kezdeményezésekről, de akár a közérdekű információkról is.
Kapcsolódó cikkeink
A közelségre és fenntarthatóságra fókuszáló új üzleti modellt vezet be a Crai
Az olasz Crai élelmiszer-kiskereskedelmi lánc új üzleti modellt vezetett be,…
Tovább olvasom >3400 üzletre bővítené hálózatát 2028-ra a horvát Studenac
Jelentős potenciált lát a hálózatbővítésben Horvátország legnagyobb üzletlánca, a Studenac.…
Tovább olvasom >Gyopáros Alpár: 360 millió forintos fejlesztést valósított meg Elek település a Magyar falu program révén
Háromszázhatvan millió forintos fejlesztést valósított meg Elek a Magyar falu…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >