Új utakon a piackutatás
A piackutatás kapocs eladó és vevő között. Óriási előnybe kerül, aki az árubőség korában versenytársainál jobban megismeri célcsoportját. Így nem csoda, hogy zsúfolásig megtelt a Gerbeaud Ház Átrium terme a Corvinus Egyetem Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszéke által szervezett piackutatási konferencián, május 10-én.A Piackutatás Napja címmel megrendezett konferencián elméleti és gyakorlati oldalról egyaránt megközelítették a témát. Az elméleti alaphangot a nyitó előadás adta meg, amelyben Prof. Dr. Christian Homburg, a Mannheimi Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára, sok kiváló piackutatásról szóló tanulmány szerzője a vevőközpontúság és az eladás-központúság közötti egészséges egyensúly fontosságát hangsúlyozta. A kutató arra próbált praktikus tanácsokat adni számos empírikus vizsgálatából levont következtetésként, hogyan lehet egyszerre mindkét szemléletnek eleget tenni.
A szubjektív feltárása
Az FMCG-piac számára talán legérdekesebb előadást a Nielsen piackutatási igazgatójától, Sasvári Gabriellától hallhatták az egybegyűltek.
A cég egyik szolgáltatása a Trade eQ™, amely az ügyfél-elégedettség mérésének egy speciális válfaja. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy mennyire elégedettek a kereskedők a beszállítóikkal. 18 lánc 72 képviselőjével sikerült mélyinterjúkat készíteni erről. A rendezvény jellegéből fakadóan az előadás inkább a kutatás metódusára koncentrált. Az eredmények pontosan feltárják egyes vállalatok teljesítményét a különféle csatornatípusokban, valamint a fejlesztendő területeket.
Ugyancsak érdekes előadást hallhattunk arról, mennyit számít a fogyasztók – sokszor racionális érvekkel sem magyarázható – érzelmi elkötelezettsége egy-egy márka (Lovemark) iránt. Ennek az empátiának a mérése kihívás egy kutatócégnek. Lonkay Attila (üzletfejlesztési igazgató, Saatchi & Saatchi) és Babocsay Ádám (kutatási igazgató, BMB Focus) páros előadásából kiderült, egy-egy reklám tesztelésénél el kell kapni (és persze megfelelően értelmezni) a nézők első reakcióit, hiszen a későbbiek már átgondoltak, kimértebbek.
Csökkenteni a bevezetés kockázatát
Kiváló példa volt az előzetes felmérések gyakorlati hasznára a Béres Gyógyszergyár és a TNS Hungary közös prezentációja. Õri Tamás, a Béres marketingigazgatója elmondta: náluk kulcsszerep jut a piackutatásnak. A világos és egyértelmű célokat maga elé tűző felmérés nagymértékben csökkenti egy-egy új termék bevezetésének kockázatát, javítja a megtérülést.
Bod Petra szektorvezető konkrét projektekre mondott példákat.
Úgyszintén hallhattunk gyakorlati példákat a sikeres együttműködésre az autókereskedés és az olajipar területéről.
Online: ez a jövő
Az online kutatás egyik érdekes, új módját próbálta ki saját bőrén a Képes Sport, amelyről Math András, a Ringier Kiadó Kft. kutatási igazgatója tartott előadást. Lényege: az egész kinyomtatott újságot feltették a honlapjukra, és oldalanként, cikkenként véleményeket kértek olvasóiktól. A toborzáshoz találtak egy ütős szlogent („Légy Te a Képes Sport főszerkesztője!”), a kérdőívet kitöltők között pedig ajándékokat sorsoltak ki.
Az online módszerekről – jól tükrözve növekvő jelentőségét – egy másik előadást is hallhatunk, mégpedig a UPC és a BellResearch prezentálásában.
Az UPC tavaly októberben egy folyamatos online kutatás mellett döntött, amellyel a BellResearchöt bízta meg.
A kérdőív a UPC-s postafiókba érkezik, a cég „ruhájában”, így bizalmat gerjeszt. A rendszer a teljes kutatási folyamatot kezeli, a mintafeltöltésétől az időzített értesítésen keresztül az eredmények letöltéséig. A UPC pedig azonnal hozzáférhet a statisztikákhoz.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >