Új urbanizációs megatrendek: digitális bohémek és teljesítményorientált városlakók
A hamburgi TrendBüro társadalmi trendkutató intézet a prémium kávéiról ismert Nespresso megbízásából a városi életmóddal kapcsolatos legfrissebb megatrendeket vizsgálta.
A kutatás öt dimenzió (kapcsolatok, szabadidő, fogyasztás, munka, lakás) mentén határozta meg az urbanizáció legfrissebb trendjeit: kreatív város, természet a városban, teljesítményorientált városlakó, közösség a városban és kulturális élmények. Az egyedülálló életre való berendezkedés, a szociális kapcsolatok meglazulása, a csökkenő születési ráta, a korosodó társadalom mára egymást erősítő, tömegméretű folyamattá váltak. A munkaerőpiac globálissá vált, a munkahelyváltás a karrier része. A 20 év múlva munkába álló generáció élete során 19 alkalommal vált majd munkahelyet. A Föld ma már nem országok, hanem városok hálózata. A népesség 18 %-a a világ 40 nagyvárosában él és a gazdasági tevékenység 2/3-át termeli meg. Soha nem választhattuk meg ennyire szabadon, hogy hol szeretnénk élni, és ez a döntés határozza meg a munkákat, az emberi kapcsolatainkat. A város, ahol élünk, önazonosságunk részévé válik.
A „Kreatív város” megatrend tipikus képviselői a digitális bohémek, akik kreatív és fantáziadús emberek, munkavégzésük helyét és idejét maguk választják. Céljuk a kreatív kiteljesedés, rutinosan használják a digitális eszközöket. Mindennapi életük a városban telik, utcán, nyilvános találkozóhelyeken, kávézókban, ami egyben irodájukként is működik.
A növekvő urbanizáció felerősíti a természet iránti vágyódást. A zöld városlakók mindennél jobban vágynak a „Természet a városban” érzésre, felértékelődik számukra egy park vagy az előkertben elfogyasztott kávé élménye. Előnyben részesítik a társadalmilag felelős márkákat, szívesen sportolnak.
A „Teljesítményorientált városlakók” maximalisták, mindig úton vannak. Számukra a város a karrier és a győzelem terepéül szolgál. Modern, minimalista otthonaikban professzionális berendezésekkel veszik körül magukat, amelyekben mélyhűtött és félkész termékeket tárolnak.Rendszerint útközben kávéznak, magas minőségű márkákat fogyasztanak.
A városlakók leginkább virtuális platformokon kommunikálnak, de az individualizálódással párhuzamosan felértékelődik a kapcsolatok személyes kontaktus útján való ápolása. Újfajta „Közösség a városban” formálódik, amelyben az online és offline kapcsolatok együtt teszik bensőséges, ismerős hellyé a várost. Ezen kör számára a kávézás is közösségi esemény. A „Fussunk össze egy kávéra” a trend egyik szlogenjévé vált.
A „Kulturális élmények” inspiráló kizökkenést jelentenek a városi mindennapokból. A multikulturális városban keverednek nációk, ízek, stílusok, hagyományok. A kozmopolita városlakó szereti „megfűszerezni” mindennapjait: bruschetta-t reggelizik, ebédidőben Ayurveda masszázsra megy, délután capoeira a barátokkal, este pedig ázsiai vacsorát fogyaszt. A tökéletes kávéélmény is mindig más kulturális élmény számukra.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >