Különleges sörök: új szellem a palackban
Tegnap még csak örülhettünk annak, hogy a különleges sörök forgalma és választéka folyamatosan nő, ma már a recesszió és a fogyasztói szokások változásaitól szenvedő nagy sörgyárak is gyakran ezek irányában keresik a menekülési útvonalat, a fogyasztáscsökkenés valamiféle ellenszerét.
Európa söripara nincs könnyű helyzetben: a számos munkahelyet generáló, igen jelentős élelmiszer-ipari ág forgalma már a válság előtt is csökkenőben volt, még a nálunk jóval fejlettebb sörkultúrával rendelkező országokban is. A hazai fogyasztás már jóval a 70 liter/fő alatt van évente. Az importsörök aránya 5-6 százalék, ebben benne vannak az áruházláncok által közvetlenül behozott termékek is.
– A válság hatására átalakultak a fogyasztási szokások: a vásárlók az otthoni fogyasztást részesítik előnyben, ami erősen sújtja a vendéglátószektort – véli Kovács Sándor Lóránt, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalatfejlesztési igazgatója. – Minthogy nemcsak termékinnovációval segíthetjük partnereinket, elindítottuk a több ezer vezérmárkás sörözőnket bevonó, országos Aranypéntek programot: szeptem-ber végéig minden pénteken egy pohár sör áráért kapják a korsó Arany Ászokot a vendégek. A legnagyobb forgalomnövelési lehetőség abban van, ha a világos sörök tekintetében közösen sikerül megfordítani a piaci trendeket, és sikerül a fogyasztókat visszahozni a vendéglátóhelyekre.
A gyümölcsös íz a kitörési pont?
Erőteljesebben nyit a különleges sörök szegmense felé a Borsodi Sörgyár, új fogyasztók bevonását kitűzve célként.
– Mivel a különlegességek iránti igény láthatóan nő, ezért innovációink is ebbe az irányba mutatnak – tájékoztat dr. Sükösd Zsuzsa, a cég jogi és vállalati kapcsolatok igazgatója. – Tavaly elsőként jelentünk meg a középkategóriás termékek között egy új, citromos ízesítésű sörrel, a Borsodi Friss-sel.
A Borsodi Friss vártnál is kedvezőbb fogadtatása után a termékcsaládot – vásárlói megkérdezés alapján választva – két új ízzel bővítették: almással és grapefruitossal. További innovációjuk ebben az évben a Borsodi Búza, így már e kategóriához is közepes árszínvonalon jut hozzá a szűretlen búzasör ízeit kereső fogyasztó.
A megkérdezett szakemberek többségével szemben Szarvas Gábor, a Mexhun Holding Kft. értékesítési koordinátora úgy látja, hogy összességében csökkenés tapasztalható a sörkülönlegességek piacán, különösen a Horeca-szegmensben, mert a gazdasági válság jelentősen befolyásolta a fajlagosan magasabb árszegmensbe tartozó sörkülönlegességek forgalmát. E kategóriának azon termékei, amelyek eddig a piacon voltak, nem jelentettek jelentős volument, és inkább egy szűknek tekinthető, a különlegességekre fogékony, vagy külföldi tapasztalatokból származó fogyasztói magatartás alapján itták az adott termékeket – állítja a szakember. Mindemellett ő is forgalomnövelő potenciált lát a multik gyümölcsízesítésű termékeiben.
Másképp értékeli a különleges sörök piacát Tamáska János, a Belgaco Kft. társtulajdonosa. Ezeknek a termékeknek a forgalmát – importőrként és gyakorló vendéglátósként – ő általában is nőni látja.
Lager sörök árnyékában
Előállításuk módjában, ízükben és persze árukban is jelentős a különbség a gyümölcsös sörök és a gyümölcsös ízesítésű sörök között – előbbieket a gyümölccsel együtt érlelik, utóbbiakat utólag ízesítik. És bár a hazai átlagfogyasztó az eltéréseket kevéssé érzékeli, azt biztosan állíthatjuk, hogy az ízesített sörök jól megfelelnek a szeszes italok világában tapasztalható fogyasztói trendeknek: ízviláguk közelebb áll a női fogyasztókhoz és a fiatalokhoz, és nem utolsósorban többnyire alacsonyabb az alkoholtartalmuk, mint a „hagyományos” söröké.
A Pécsi Sörfőzde néhány éve megpróbálkozott az akkor még egyedülállónak számító Radler sörök 0,33 literes palackokban való értékesítésével, de ahogy azt Somoskövi Gergely márkamenedzser elmondta, ez a kiszerelés akkor aránytalanul nagy göngyölegköltségekkel járt. Szarvas Gábor szerint az ízesített sörök részarányának várható növekedése után hamarosan megjelennek a kispalackos kiszerelésű és csapolt változataik is.
A magyar piac forgalmának 97 százalékát a világos, ennek pedig 99 százalékát a lager sörök teszik ki. A félbarna, barna és búzasörök minden nagy forgalmazó portfóliójában szerepelnek, méghozzá bővülő választékban, sőt, fejlesztéseiket is többnyire ez az irány jellemzi (ami persze nem is csoda, hiszen a piac három óriása alkotta Sörszövetség állásfoglalása szerint itthon így is logikátlanul sok a jelen lévő márka, tehát a hagyományos sörök körét nem szükséges bővíteni).
A különleges sörök választékát a szuperprémium-kategóriában jórészt a független importőrök által kínált márkák teszik ki, ezek mennyisége a piacon jóval fél százalék alatt van – sokkal jobb a helyzet viszont a vendéglátásban.
Az összes, Magyarországon elfogyasztott búzasör aránya sem sokkal haladhatja meg a fél százalékot. A legnagyobb választékban az Erdinger kínálja a felsőerjesztésű sörök e nagy népszerűségű fajtáját: márkatermékei közül például a klasszikus világos változat mellett választható barna búzasör, bock búzasör és alkoholmentes búzasör is – sorolja Karsai Zoltán, az Erdinger sörgyár magyarországi képviselője –, illetve szezonális termékként az őszi Er-dinger Festbier és a téli Schneeweiße.
Fogyasztói ízlés
A fenti felsorolással a változatosságot akartuk illusztrálni. A számos sörfajtát itthon az értők egy szűk rétege tudná csak az ital óriási családfáján elhelyezni, de a jó ízeket mind többen értékelik. Az szinte természetes a közvélemény számára, hogy a fogyasztók egyre szélesebb körben tudnak a borról szofisztikáltan beszélni, értékelni azt, holnap már talán a sörrel kapcsolatban is természetes lesz ez az attitűd.
– Jó irányba haladnak a dolgok – értékel Tamáska János. – Tapasztalataink szerint már az egyetemisták körében is megjelent egy igényes fogyasztói réteg, amely az internetről felkészülve érkezik a belga sörözőkbe, és nem 4-5 korsó olcsó sörre költi a pénzét, hanem kér három fajta belgát, és „teszteli” azt íz, illat, aroma, habtartósság és egyebek szempontjából.
Szarvas Gábor szerint a fogyasztói ízlés „finomodását” egyrészt a népszerű budapesti szórakozóhelyek választéka, másrészt a hazánkban dolgozó külföldiek és ilyen vagy olyan módon világot járt magyarok ízlése befolyásolja. Az „angolszász” ale-ek, stout-ok és hasonlók tekintetében a piac más szereplői is osztják ezt a nézetet.
– Sok múlik majd rajtunk, sörgyárakon, hogy kialakul-e az „új típusú hazai sörfogyasztó” – vallja Kovács Sándor Lóránt. A sörminőség eddig is hangsúlyt kapott a sörpiaci szereplőknél, így nálunk is az elmúlt években, mindez viszont kevés a trendek megváltoztatásához. A következő időszak egyik elsődleges feladata a sörkultúra erősítése lesz.
A márkasörözők intézményét a „nagyok” óvatosan kezelik. A néhány éve márkáit franchise-rendszerben márkasörözőkhöz kötni próbáló Borsodi sem próbálkozik egyelőre hasonlókkal. Dr. Sükösd Zsuzsa szerint azonban helye van a piacon azoknak a sörözőknek, amelyekben hangsúlyos és nívós egy márka jelenléte, hiszen ott a márkától valami többet és jobbat kaphat a fogyasztó az átlagnál.
Sokkal többet lát a márkasörözők ötletében Tamáska János – a közelmúltban a belga sörökre építve kezdett a Belgaco a Belgian Beer Spirit franchise-rendszer kiépítésébe (Trade magazin 2011/3). A BBS-koncepció sikeréhez a minőségi termékeken túl a „belga feeling” gasztronómiai oldalról való megerősítése is hozzájárulhat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >