Új szabályozás a vendéglátásban: maximálják a szervizdíjat, a borravaló közvetlenül a felszolgálókhoz kerül
A magyar kormány új rendelete szerint a vendéglátóhelyeken a szervizdíjat 12 százalékban maximalizálják, és a borravalót külön kezelik. A cél, hogy a borravaló közvetlenül a felszolgálókhoz jusson el, kedvezőbb adózási környezetet teremtve számukra – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a hétfői sajtótájékoztatón. A változtatás a turisztikai ágazatot célzó új akcióterv része, melynek célja a bürokrácia csökkentése és a vendéglátás versenyképességének növelése.
A rendelet szerint a szervizdíj nem tekinthető borravalónak, és legfeljebb 12 százalék lehet. Míg a borravaló közvetlenül a felszolgálókhoz kerül, a szervizdíjat a vendéglátóhelyek a bérek és juttatások finanszírozására használhatják. Molnár Dániel, a Makronóm Intézet szenior elemzője szerint ez a változtatás növelheti a transzparenciát, és segíthet a vendégeknek, hogy tisztában legyenek a szolgáltatások végső árával.
A korábbi gyakorlat szerint a szervizdíjat nem mindig tüntették fel egyértelműen az étlapon, így előfordulhatott, hogy a vendégek csak a számla kézhez kapásakor szembesültek a felszolgálási díjjal. Ez a titkolózás visszaélésekhez vezethetett, hiszen a szervizdíj mértéke akár 20 százalék is lehetett – még akkor is, ha csak elvitelre kérték az ételt, és tényleges felszolgálás nem történt.
A kormány az új szabályozással a borravaló közvetlen átvételét kívánja megkönnyíteni a felszolgálók számára, akik ezentúl készpénzmentes fizetés esetén is adómentesen juthatnak hozzá a borravalóhoz. Mivel a modern technológiák és a készpénzhasználat visszaszorulása miatt a borravaló átadásának hagyományos módjai sok esetben hátrányosan érintették a felszolgálókat, az új szabályozás ezen is segíthet.
A szervizdíj 12 százalékban való maximalizálása Molnár szerint árcsökkenéshez vezethet a fogyasztók számára, hiszen a vendéglátóhelyek nem valószínű, hogy áremeléssel reagálnak a szigorításra. Azok az éttermek, amelyek eddig magasabb szervizdíjat alkalmaztak, most kénytelenek lesznek lemondani a korábbi pluszbevételről, míg azok a helyek, amelyek eddig mértéktartóbbak voltak, akár versenyelőnyt is élvezhetnek.
Az alacsonyabb szervizdíj arra is ösztönözheti a vendégeket, hogy borravalót adjanak, ami végső soron a felszolgálók jövedelmi helyzetét javíthatja. A turizmus és vendéglátás ágazatának új intézkedései tehát nemcsak a transzparenciát és a tisztességes piaci versenyt erősítik, hanem hozzájárulhatnak a munkavállalók anyagi helyzetének javításához is.
Kapcsolódó cikkeink
Top 50 a turizmusban: ők voltak az ágazat fontos szereplői 2024-ben
Gyulay Zsolt, Gerendai Károly, Kreinbacher József, Orbán Ráhel, Scheer Sándor,…
Tovább olvasom >Törökország minden idők legsikeresebb turisztikai éve volt 2024
Törökország minden idők legsikeresebb turisztikai évét zárta 2024-ben, 62,2 millió…
Tovább olvasom >Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Erős márkák, erős Magyarország: a Nemzetgazdasági Minisztérium aktívan támogatja a hazai vállalkozások márkaépítési törekvéseit
A hazai vállalkozások versenyképességet támogató adórendszer, a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok,…
Tovább olvasom >GKI elemzés: A gazdasági kiszolgáltatottságról mi magunk is tehetünk
A kormány 2025-ös „repülőrajtjához” szükség lenne az export felfutására (a…
Tovább olvasom >Top 50 a turizmusban: ők voltak az ágazat fontos szereplői 2024-ben
Gyulay Zsolt, Gerendai Károly, Kreinbacher József, Orbán Ráhel, Scheer Sándor,…
Tovább olvasom >