Új korszakba lép a húskereskedelem
Nem kérdés, hogy a világ minden pontján, szinte minden háztartás vásárol valamilyen húsárut, ki hentestől, ki önkiszolgáló üzletben. A március végén rendezett Packforum® nemzetközi szeminárium a pultkész csomagolás köré szerveződött, amely az önkiszolgáló kiskereskedelemben egyre dinamikusabban terjed, és egyre népszerűbb a fogyasztók, a gyártók és a kereskedők körében.A Sealed Air Cryovac minden más vállalatnál többet tud a pultkész csomagolásról, hiszen a vállalat maga ismertette meg a világgal. A témakör legtapasztaltabb cégeként, nemzetközi szeminárium keretében 20 országból több mint 130 résztvevőt látott vendégül a Packforum®-on. Õk teljes körű képet kaphattak a koncepció jelenlegi helyzetéről, a húsipart jellemző legfrissebb trendekről és a jövő termékcsomagolásairól.
Kevesebbszer, többet költenek húsra
Allan Breese, a fogyasztói kutatásairól ismert angol Europanel munkatársa többféle vonatkozásban is ismertette a jelenlegi fogyasztói trendeket. Földrajzi szempontból a legtöbb hús a dél-európai országokban, Spanyolországban és Olaszországban fogy. Ugyanakkor Oroszországban tapasztalható a legdinamikusabb növekedés nem csupán volumen, de költés tekintetében is. A mennyiség csökkenése és az árak növekedése volt jellemző 2006-ban szinte minden országban. Miközben a legtöbbet a franciák költik húsvásárlásra, addig mennyiség szempontjából az első 3 ország között sem szerepelnek. Messze a legtöbb hús Spanyolországban (107,8 kg/háztartás) fogy. Szintén egyre jellemzőbb tendencia, hogy a vásárlók kevesebb alkalommal, de többet költenek vásárláskor, habár az eltérések országonként igen nagyok: 21,2 euró/vásárlás Spanyolországban, míg 4,25 euró/vásárlás Oroszországban. A diszkontok előretörése és a kiskereskedelmi szektor erősödése a kisebb, tradicionális boltok kárára valamennyi országban tapasztalható. A már meglévő kihívások mellett a húsiparnak szembe kell néznie az elhízással, mint népbetegséggel is. A közel 1 milliárd túlsúlyos felnőttből mintegy 300 millió szenved krónikus elhízásban, növelve a súlyos betegségek kockázatát.
Európai csomagolási körkép
A Sealed Air Cryovac megbízásából a svájci 3BI tanácsadó cég egy, a pultkész csomagolás európai helyzetét felmérő kutatást végez összesen 15 országban, 135 üzletet és 13 000 termékreferenciát vizsgálva. A tanulmány előzetes következtetései szerint általában 60:40 százalék a vörös hús és a baromfitermékek aránya Európában. A csomagolást illetően megállapítható, hogy a vörös húsok esetében a védőgázas, tálcás megoldás az uralkodó, míg a baromfitermékek esetében az üzletben csomagolt, rövid eltarthatóságot nyújtó sztreccs fóliacsomagolás a jellemző. A pultkész csomagolás lényege, hogy a gyártó által csomagolt friss hús bármilyen további teendő nélkül kihelyezhető a kiskereskedelmi üzletek polcaira. A húsipar fokozatosan ebbe az irányba halad. Ezt jól szemlélteti, hogy az üzletekben kapható húsáru 48 százaléka Európa-szerte pultkész csomagolású. Terjedésének oka, hogy a koncepció segítségével egyszerre több problémát is orvosolhatnak: termékdifferenciálás különböző színű tálcák alkalmazásával, garantált élelmiszer-biztonság, márkázás, megbízható polcélettartam – hogy csak a legfontosabbakat említsük.
Pultkész termékek a tengerentúl
Az USA húsiparának vezető vállalata, a Tyson Foods mintegy 26 milliárd dolláros tavalyi forgalma elsősorban a hazai piacon keletkezett. A vállalat működése a lélegzetelállító számadatok ismeretében egyedülálló az egész iparágban. Eredményeihez közel 4 milliárd dollárral járult hozzá a pultkész csomagolású friss élelmiszerek értékesítése, amivel magasan az első az Államokban.
A pultkész csomagolás térhódítása hústípustól függően változik. Míg például valamennyi baromfitermék 100 százalékban pultkész csomagolást kap, addig a darabolt marhahúsok csupán negyede kerül ily módon a pultokra. Egyes kiskereskedelmi láncok, mint a Wal-Mart, az Aldi és a Dollar General már teljes mértékben áttértek a pultkész csomagolásra, míg mások, például a Food Lion, a HEB és az Albertson's csak részben alkalmazzák.
Az előnyök persze sokfélék. A fogyasztó számára kényelmesebb vásárlási élményt nyújthatunk, a húsféléket az általuk kedvelt csomagolásban kínálhatjuk, a fogyasztón alapuló merchandisingot és polcrendezést valósíthatunk meg. A kiskereskedők profitjukat növelhetik jelentősen a bér- és egyéb működési költségek csökkentése révén, miközben nem kell tartaniuk a készlethiánytól, az élelmiszer-biztonsági kockázattól. Emellett lehetőségük nyílik konzisztens minőséget biztosítani valamennyi áruházban, és választékukat bővíteni az egyre népszerűbb értéknövelt termékekkel.
Azok a kiskereskedelmi láncok, amelyek nem tértek eddig át teljesen a pultkész koncepcióra, többek között a konkurenciától való megkülönböztetéssel, a promóciók miatti nehézségekkel és a beszerzési rendszer átalakításával magyarázzák döntésüket. A Tyson maga is rengeteg időt és erőforrást fordít a jövő termékeinek kifejlesztésére, amelyek tökéletesen kielégítik a fogyasztók folyamatosan változó és sokszínű igényeit: prémium minőségű konyhakész húsok; cseppmentes, könnyen lefagyasztható és kényelmesen tárolható csomagolás; főzésre vagy sütésre kész pácolt húsok.
A környezetkímélő csomagolások felé
A pultkész csomagolás kulcsszerepet játszik a húsfélék szegmentálásakor, hiszen olyan marketingeszköz, amelynek segítségével meghatározott, szűkebb fogyasztói csoportokat is megcélozhatunk – mondta Christophe Gottar, a Cryovac EMEA kiskereskedelmi igazgatója. A különböző termékcsomagokat szegmentálhatjuk húsfajta (marha, sertés, darált), minőség (prémium, értéknövelt), eredet (földrajzilag vagy faj alapján), népcsoportok, életkor (gyerekek), fogyasztás jellege (barbecue-parti), különböző receptúrák, valamint az elkészítés módja szerint.
A csomagolóanyagok környezeti terhelése egyre fokozottabb figyelmet kap, mint a globális felmelegedés okozója. A Sealed Air is folyamatosan dolgozik olyan új megoldások és technológiák kidolgozásán, amelyek jóval kevésbé terhelik környezetünket, ugyanakkor egyre jobb minőségűek. Mivel fontos, hogy a fogyasztónál minél kevesebb csomagolási hulladék keletkezzen, ezt a vállalat egyre vékonyabb és könnyebb anyagok gyártásával segíti elő.
Világújdonság: Cryovac Mirabella®
A pultkész koncepció kidolgozójaként komoly kihívást jelent a Cryovac számára, hogy mindig versenytársai előtt járjon az új termékek kifejlesztésében. A vállalat legújabb terméke valóban forradalmi. Ez az új, védőgázas csomagolás számos olyan tulajdonságot és előnyt egyesít magában, amelyek külön-külön is elismerésre méltók, egy termékben egyesülve azonban forradalminak számítanak. A hagyományos védőgázas csomagolás esetében, amikor a hús hozzáér a fóliához, az elszíneződik a felhasznált gázkeverék miatt – ez persze visszatartja a fogyasztókat a vásárlástól. A Mirabella használatakor ez nem történik meg, mivel a speciális, kétrétegű fólia között oxigén áramlik, megakadályozva a hús elszíneződését. A gyönyörű termékmegjelenés tökéletesen biztonságos csomagolással párosul. Emellett több szempontból is gazdaságosabb a hagyományos védőgázas tálcazáró megoldásnál: a csomag fejtere jóval kisebb, ezáltal helytakarékos, kevésbé sérülékeny, könnyebben szállítható, kevesebb gázkeverék használata szükséges, az optimális csomagméret miatt egyszerűen kihelyezhető az üzletek polcaira.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >