Új korszakba lép a húskereskedelem
Nem kérdés, hogy a világ minden pontján, szinte minden háztartás vásárol valamilyen húsárut, ki hentestől, ki önkiszolgáló üzletben. A március végén rendezett Packforum® nemzetközi szeminárium a pultkész csomagolás köré szerveződött, amely az önkiszolgáló kiskereskedelemben egyre dinamikusabban terjed, és egyre népszerűbb a fogyasztók, a gyártók és a kereskedők körében.A Sealed Air Cryovac minden más vállalatnál többet tud a pultkész csomagolásról, hiszen a vállalat maga ismertette meg a világgal. A témakör legtapasztaltabb cégeként, nemzetközi szeminárium keretében 20 országból több mint 130 résztvevőt látott vendégül a Packforum®-on. Õk teljes körű képet kaphattak a koncepció jelenlegi helyzetéről, a húsipart jellemző legfrissebb trendekről és a jövő termékcsomagolásairól.
Kevesebbszer, többet költenek húsra
Allan Breese, a fogyasztói kutatásairól ismert angol Europanel munkatársa többféle vonatkozásban is ismertette a jelenlegi fogyasztói trendeket. Földrajzi szempontból a legtöbb hús a dél-európai országokban, Spanyolországban és Olaszországban fogy. Ugyanakkor Oroszországban tapasztalható a legdinamikusabb növekedés nem csupán volumen, de költés tekintetében is. A mennyiség csökkenése és az árak növekedése volt jellemző 2006-ban szinte minden országban. Miközben a legtöbbet a franciák költik húsvásárlásra, addig mennyiség szempontjából az első 3 ország között sem szerepelnek. Messze a legtöbb hús Spanyolországban (107,8 kg/háztartás) fogy. Szintén egyre jellemzőbb tendencia, hogy a vásárlók kevesebb alkalommal, de többet költenek vásárláskor, habár az eltérések országonként igen nagyok: 21,2 euró/vásárlás Spanyolországban, míg 4,25 euró/vásárlás Oroszországban. A diszkontok előretörése és a kiskereskedelmi szektor erősödése a kisebb, tradicionális boltok kárára valamennyi országban tapasztalható. A már meglévő kihívások mellett a húsiparnak szembe kell néznie az elhízással, mint népbetegséggel is. A közel 1 milliárd túlsúlyos felnőttből mintegy 300 millió szenved krónikus elhízásban, növelve a súlyos betegségek kockázatát.
Európai csomagolási körkép
A Sealed Air Cryovac megbízásából a svájci 3BI tanácsadó cég egy, a pultkész csomagolás európai helyzetét felmérő kutatást végez összesen 15 országban, 135 üzletet és 13 000 termékreferenciát vizsgálva. A tanulmány előzetes következtetései szerint általában 60:40 százalék a vörös hús és a baromfitermékek aránya Európában. A csomagolást illetően megállapítható, hogy a vörös húsok esetében a védőgázas, tálcás megoldás az uralkodó, míg a baromfitermékek esetében az üzletben csomagolt, rövid eltarthatóságot nyújtó sztreccs fóliacsomagolás a jellemző. A pultkész csomagolás lényege, hogy a gyártó által csomagolt friss hús bármilyen további teendő nélkül kihelyezhető a kiskereskedelmi üzletek polcaira. A húsipar fokozatosan ebbe az irányba halad. Ezt jól szemlélteti, hogy az üzletekben kapható húsáru 48 százaléka Európa-szerte pultkész csomagolású. Terjedésének oka, hogy a koncepció segítségével egyszerre több problémát is orvosolhatnak: termékdifferenciálás különböző színű tálcák alkalmazásával, garantált élelmiszer-biztonság, márkázás, megbízható polcélettartam – hogy csak a legfontosabbakat említsük.
Pultkész termékek a tengerentúl
Az USA húsiparának vezető vállalata, a Tyson Foods mintegy 26 milliárd dolláros tavalyi forgalma elsősorban a hazai piacon keletkezett. A vállalat működése a lélegzetelállító számadatok ismeretében egyedülálló az egész iparágban. Eredményeihez közel 4 milliárd dollárral járult hozzá a pultkész csomagolású friss élelmiszerek értékesítése, amivel magasan az első az Államokban.
A pultkész csomagolás térhódítása hústípustól függően változik. Míg például valamennyi baromfitermék 100 százalékban pultkész csomagolást kap, addig a darabolt marhahúsok csupán negyede kerül ily módon a pultokra. Egyes kiskereskedelmi láncok, mint a Wal-Mart, az Aldi és a Dollar General már teljes mértékben áttértek a pultkész csomagolásra, míg mások, például a Food Lion, a HEB és az Albertson's csak részben alkalmazzák.
Az előnyök persze sokfélék. A fogyasztó számára kényelmesebb vásárlási élményt nyújthatunk, a húsféléket az általuk kedvelt csomagolásban kínálhatjuk, a fogyasztón alapuló merchandisingot és polcrendezést valósíthatunk meg. A kiskereskedők profitjukat növelhetik jelentősen a bér- és egyéb működési költségek csökkentése révén, miközben nem kell tartaniuk a készlethiánytól, az élelmiszer-biztonsági kockázattól. Emellett lehetőségük nyílik konzisztens minőséget biztosítani valamennyi áruházban, és választékukat bővíteni az egyre népszerűbb értéknövelt termékekkel.
Azok a kiskereskedelmi láncok, amelyek nem tértek eddig át teljesen a pultkész koncepcióra, többek között a konkurenciától való megkülönböztetéssel, a promóciók miatti nehézségekkel és a beszerzési rendszer átalakításával magyarázzák döntésüket. A Tyson maga is rengeteg időt és erőforrást fordít a jövő termékeinek kifejlesztésére, amelyek tökéletesen kielégítik a fogyasztók folyamatosan változó és sokszínű igényeit: prémium minőségű konyhakész húsok; cseppmentes, könnyen lefagyasztható és kényelmesen tárolható csomagolás; főzésre vagy sütésre kész pácolt húsok.
A környezetkímélő csomagolások felé
A pultkész csomagolás kulcsszerepet játszik a húsfélék szegmentálásakor, hiszen olyan marketingeszköz, amelynek segítségével meghatározott, szűkebb fogyasztói csoportokat is megcélozhatunk – mondta Christophe Gottar, a Cryovac EMEA kiskereskedelmi igazgatója. A különböző termékcsomagokat szegmentálhatjuk húsfajta (marha, sertés, darált), minőség (prémium, értéknövelt), eredet (földrajzilag vagy faj alapján), népcsoportok, életkor (gyerekek), fogyasztás jellege (barbecue-parti), különböző receptúrák, valamint az elkészítés módja szerint.
A csomagolóanyagok környezeti terhelése egyre fokozottabb figyelmet kap, mint a globális felmelegedés okozója. A Sealed Air is folyamatosan dolgozik olyan új megoldások és technológiák kidolgozásán, amelyek jóval kevésbé terhelik környezetünket, ugyanakkor egyre jobb minőségűek. Mivel fontos, hogy a fogyasztónál minél kevesebb csomagolási hulladék keletkezzen, ezt a vállalat egyre vékonyabb és könnyebb anyagok gyártásával segíti elő.
Világújdonság: Cryovac Mirabella®
A pultkész koncepció kidolgozójaként komoly kihívást jelent a Cryovac számára, hogy mindig versenytársai előtt járjon az új termékek kifejlesztésében. A vállalat legújabb terméke valóban forradalmi. Ez az új, védőgázas csomagolás számos olyan tulajdonságot és előnyt egyesít magában, amelyek külön-külön is elismerésre méltók, egy termékben egyesülve azonban forradalminak számítanak. A hagyományos védőgázas csomagolás esetében, amikor a hús hozzáér a fóliához, az elszíneződik a felhasznált gázkeverék miatt – ez persze visszatartja a fogyasztókat a vásárlástól. A Mirabella használatakor ez nem történik meg, mivel a speciális, kétrétegű fólia között oxigén áramlik, megakadályozva a hús elszíneződését. A gyönyörű termékmegjelenés tökéletesen biztonságos csomagolással párosul. Emellett több szempontból is gazdaságosabb a hagyományos védőgázas tálcazáró megoldásnál: a csomag fejtere jóval kisebb, ezáltal helytakarékos, kevésbé sérülékeny, könnyebben szállítható, kevesebb gázkeverék használata szükséges, az optimális csomagméret miatt egyszerűen kihelyezhető az üzletek polcaira.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >