Új korszak a hulladékgazdálkodásban: szigorú szabályok jönnek az EPR és DRS rendszerekben
2025 áprilisától a hulladékgazdálkodás terén új korszak kezdődik Magyarországon. Az EPR (kiterjesztett gyártói felelősség) rendszeren belül a vállalatoknak szigorúbb kötelezettségekkel kell szembenézniük: a negyedéves adatszolgáltatás elmaradása jelentős pénzbüntetéseket vonhat maga után. Az első jelentős határidő, a 2024. negyedik negyedéves EPR- és DRS-jelentések leadása január 20-án járt le, és a hulladékhatóság várhatóan fokozottan ellenőrzi majd a megfelelőséget.

A szabályozások betartása komoly adminisztratív terhekkel jár
Az EPR lényege, hogy a gyártók felelősséget vállaljanak termékeik teljes életciklusáért, a hulladékká válástól az újrahasznosításig. A rendszer célja a hulladékkeletkezés csökkentése, az újrahasznosítás növelése, és a fenntarthatóbb termékek előállításának ösztönzése. Az EPR-díjak terméktípusonként változnak, például a műanyag csomagolásokra 219 forint/kilogramm díjat vetnek ki. Emellett a DRS (betétdíjas rendszer) 2024-től működik, amely az italos palackok és dobozok visszaváltására ösztönöz, darabonként 50 forintos betétdíjjal.
A szabályozások betartása komoly adminisztratív terhekkel jár, főként a kisebb vállalkozások számára. Az EPR például a termékek regisztrációját és részletes nyilvántartását írja elő, beleértve az egyedi vonalkódok beszerzését is. Az importból származó termékek esetében a vállalkozásoknak dokumentálniuk kell az összes hulladékká váló anyagot, beleértve az elektronikai eszközöket és az egyszer használatos műanyagokat.
Fontos kiemelni, hogy az EPR és DRS nem magyar sajátosság, hanem az uniós irányelvek hazai implementációja. Az Európai Unió célja a hulladékkeletkezés csökkentése és az újrafeldolgozási arányok növelése, például a települési hulladék legalább 60%-os újrahasznosítása 2030-ra. Az előírások nemcsak a fenntarthatóságot, hanem a körforgásos gazdaság kiépítését is szolgálják.
Az EPR és DRS rendszerek sikeressége ugyanakkor nemcsak a vállalatokon, hanem a lakosság környezettudatos hozzáállásán is múlik. A szakértők szerint Magyarország környezetvédelmi törekvéseiben továbbra is elmarad uniós szinten, részben az edukáció hiánya miatt. A szabályozások betartása és a fenntarthatósági célok elérése érdekében mind a vállalkozások, mind a fogyasztók együttműködése elengedhetetlen. A rendszer hosszú távú sikere érdekében a megfelelő tájékoztatás és a környezettudatos magatartás elterjesztése kulcsfontosságú.
Kapcsolódó cikkeink
Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabálya
A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították…
Tovább olvasom >Szörpök az árviharban
A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói…
Tovább olvasom >DRS megtakarítási kártyát vezet be az Aldi Írországban
Új Deposit Return Scheme (DRS) megtakarítási kártyát vezetett be az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >