Új kasszazóna-koncepció a Wrigley-től
A különböző boltpontok vizsgálata során az előző lapszámban a kasszazóna általános jellemzőit tekintettük át. Ezen az impulzivitás és profitgenerálás szempontjából annyira fontos helyen érdemes még mélyebbre tekinteni és „elrágódni” kicsit a maga nemében egyedülálló rágógumi-kategórián. A rágógumi szeretnivaló kategória, hiszen könnyű szállítani, tárolni, rendelni, készletezni. Ráadásul a fogyasztók szemében egy egészséges édesség, amivel szívesen jutalmazzák meg önmagukat és gyermekeiket a vásárlás során.
A 85 százalék értékbeni piacrésszel (forrás: Nielsen, 2009. március) stabil piacvezető Wrigley Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója, Vajdahunyadi Csaba szerint megérett a helyzet, hogy kategória-tanácsadóként, sőt, ahol erre fogadókészség van, kategóriakapitányként tovább mélyítsék az egyedi, a kereskedelmi partner sajátos igényeit is figyelembe vevő, forgalom- és profitnövelő együttműködések sorát. A megbízható hátteret mindehhez a vállalat közel 120 éves múltja, 161 országban sikeres szereplése és a hazai 17 éves tapasztalat adja. A vállalat hazánkban eddig is a legnagyobb édesipari cégek közé tartozott, amit a 2008 októberében lezajlott Mars-akvizíció tovább erősített.
Dominál a hagyományos tízes és a mentolos
Olajos Zsolt, a Wrigley Hungária Kft. Customer Marketing Managerének elmondása szerint Magyarországon a rágópiac 70 százalékát a hagyományos tízes drazsérágó kiszerelés adja (forrás: Nielsen, 2008, értékbeni eladás). A fennmaradó 30 százalék piacrészen osztozik az összes többi kiszerelés.
A domináns tízes csomagokon kívül még számos kiszerelési forma található meg a magyar piacon. A gyógyszerekhez hasonlóan kinyomható „blister” formát a Wrigley portfóliójában az Orbit Professional® almárka képviseli, amely a tízeseknél prémiumabb pozicionálást élvez. Az elegáns, visszazárható, boríték formájú, egyenként csomagolt lapkarágót tartalmazó, úgynevezett „envelope” formátum pedig már a drága árfekvésű, szuperprémium szegmenst jeleníti meg. Ahhoz, hogy a fogyasztási alkalmakat kiterjesszék, a legjobb ízek nagyobb kiszerelésben, dobozos csomagolásban is elérhetőek, így akár otthon, akár az autóban, akár az irodában elegendő mennyiségű rágógumit „tárolhatunk el”.
A fogyasztók túlnyomó többsége a mentolos ízesítést kedveli, a piac háromnegyede mentolos íz, a többi gyümölcsös. A gyümölcsös ízek életciklusa lényegesen rövidebb, mint a mentolosoké, ezért körülbelül kétévente újdonsággal rukkolnak elő a gyártók. Kivételt képez ez alól a sárgadinnye ízesítésű Orbit Melon, aminek stabil fogyasztói köre van, és a TOP 8 termékek közé tartozik.
Márkák eltérő üzenettel
Az Orbit® márka nemcsak a rágógumipiac, hanem az édességipari kategória vezető márkája Magyarországon (forrás: Nielsen). A rágógumipiac több mint 50 százalékát képviseli értékben (forrás: Nielsen, 2009. március). A márka központi üzenete a rágógumi- és cukorkakategóriában egyaránt a száj- és fogápolásról szól, ezen belül is az Orbit Professional® – amelyen belül rágógumi és cukorka is egyaránt található –, illetve az Orbit White® almárkák szolgálják a szájápolás egy-egy szegmensét. Az előbbi mikrogranulátumokkal segít megtisztítani a fogakat és a nyelvet, az utóbbi a fog fehérítését segíti elő.
A gyerekeket sem lehet elég korán a fogápolás fontosságára nevelni, ezért kifejezetten az ő számukra létezik a cukormentes Orbit for Kids® almárka, mely finom gyümölcsös ízével szolgálja a legkisebbek fogainak egészségét.
A márkakommunikáció során a racionális érvek mellett a Wrigley igyekszik nagyobb hangsúlyt fektetni az emocionális érvekre. Márkáik már ismertek, így néhány éve már a fogyasztó és a márkák közötti kapcsolatépítésre kerül a hangsúly. Idén és a jövőben is céljuk, hogy növeljék a márkahű fogyasztók számát, elsősorban az Airwaves® és Winterfresh® márkák esetében.
Az Airwawes® márka – amely a második szereplőként a rágógumi-kategória közel egyötödét képviseli – elsődleges üzenete korábban a légúttisztítás volt, de mára inkább a minden kihívásra, extrém helyzetre fellélegző megoldás vált hangsúlyossá. A Winterfresh® márka közel 10 százalékos piaci részesedésével, a friss lehelet biztosításával hozza közelebb egymáshoz a fiatal korosztály képviselőit.
A kasszazóna és a kihelyezés fontossága
A Wrigley szerte a világon, és így Magyarországon is termékei mellé kihelyezési megoldásokat – állványokat, planogramokat – is biztosít. Ezen kívül a teljes kasszazóna kialakítását és optimalizálását is vállalja.
Mivel a Wrigley teljes termékportfóliója impulz termék, ezért a cégnek ugyanolyan fontos a kasszazóna, mint a kereskedelemnek, hiszen a rágógumi-kategória értékesítése gyakorlatilag a pénztáraknál történik. Nehezen monitorozható ugyan, hogy a vásárló az édességosztályon a polcról, vagy éppen a kapcsolódó kategóriák közelében kihelyezett állványokról is tett-e a kosarába rágógumit, mégis a tapasztalat a kasszazóna elvitathatatlan elsőbbségét mutatja. Ezért fontos, hogy a Wrigley teljesen újszerű szemlélettel a kasszazónát nem termékféleségek összességeként, hanem – mint a bolt különleges „forró pontja” – egy teljesen külön kategóriaként kezeli. Ennek szellemében, a kereskedő partnerrel együttműködve, a választékot, árazást, polcképet elemezve olyan széles körű javaslatot dolgoznak ki, amelynek eredményeként egy adott helyből a maximális forgalmat és profitot tudja realizálni a kereskedő. A program egyik sarokpontja, hogy minimalizálják a készlet nélküli állapotokat, hiszen ez komoly értékesítési kiesést és akár kategóriacsökkenést is okozhat a vásárlás elhalasztása miatt (hiszen a kategóriában nagyon magas a vásárlók márkahűsége).
A veszteséget megelőzendő, elsősorban a kézenfekvő gyakoribb árutöltés és a legjobban forgó termékek több facinggel való megjelenítése javasolt.
A koncepció lényege, hogy a kasszazónát a vásárlói döntések pszichológiája alapján az adott kereskedelmi egység és vevőkörének, pénztárhoz vezető közlekedési útvonalainak figyelembevételével további sávokra bontják, ahova a különböző rágógumi-cikkelemek elhelyezését javasolják. A Wrigley állvány szemmagasságban lévő horizontális sora és a vásárlói útvonalhoz legközelebb lévő (a vásárlótól karnyújtásnyira lévő) vertikális sor a legértékesebb hely, ide kell elhelyezni a legjobban forgó, piacvezető termékeket. Az újdonságoknak is kiemelt helyet biztosítanak, úgy, hogy a márkablokk következetesen megvalósulhasson. A vásárlók döntési hierarchiájában első két helyen a márka és az íz áll, ezért is fontos a márkánkénti blokkosítás.
A vásárlásösztönző áruprezentáció megvalósulását hazai fejlesztésű és gyártású, egyedi kínáló állványok biztosítják. Olajos Zsolt szerint van mit rendbe tenni, hiszen az utóbbi években nagyon megszaporodott a rágótermékek száma, így a vásárlók számára már sokszor zavaró a márka-, íz- és kiszereléskavalkád, ami elvonja a figyelmet és elveszi a helyet a jól bevált és keresett forgalomgenerátor, vezető cikkelemektől. Nagyon fontos tehát a 8 legjobban fogyó termék folyamatos készleten tartása, ami az értékesítések stabil alapját adja. Csak ezután következnek az épp hirdetett vagy újdonságként bevezetett termékek.
Jönnek a tasakok
A rágógumi-kategóriában is fontos az innováció. Az Orbit® márka teljes portfóliója ezért az idei évben megújul, még hangsúlyosabbá válik az impulz hatás, megélénkül a színvilág, dinamikusabb lesz a logó. A változás az állványokon, árjelzőkön, bolti kommunikációs eszközökön is tapasztalható lesz, így a meglévő POP-elemek impulz hatása is erősödni fog. A március elejétől megvalósuló változások kihatnak a planogramok kialakítására is.
A Wrigley Magyarországon új szegmenst nyit a rágógumi-kategóriában a „BAG” kiszereléssel. Ezek a tasakos kiszerelésű drazsérágók a három márka legnépszerűbb ízeiben kerülnek a kasszazónák polcaira. Sajátosságuk, hogy az eddigi tízes kiszerelésű drazsérágókból több, 21 és 25 darab rágó található bennük, viszont a nagyobb kiszerelés árkedvezménnyel jár, így a fogyasztók gazdaságosabban juthatnak hozzá kedvenc rágógumijukhoz. A csomagolás további előnye, hogy a zacskó hermetikusan visszazárható, így a rágók hosszabb távon is megőrzik frissességüket.
Az Airwaves® márka sem marad újdonság nélkül, ráadásul Magyarországon szintén egyedülálló termékkel bővül: megjelenik az Airwaves Tube® mentol-eukaliptusz ízben, amely 20 db drazsérágót tartalmaz egy henger formájú dobozban és egyesíti a tízes kiszerelés és a dobozos kiszerelések előnyeit.
Olajos Zsolt végezetül kiemeli, hogy a két legjobban fogyó Wrigley termék a teljes rágógumipiac több mint 18 százalékát lefedi értékben (forrás: Nielsen, 2009. I. negyedév), így több forgalmat generál, mint az összes többi gyártó összes terméke együttvéve.
A szakember szerint a lényeg mégis az, hogy a vásárlók egy boltból távozva a kasszazónában is pozitív gondolatokkal, kedvenc rágógumijukat megtalálva, így bolthoz és márkához egyaránt lojálisan, jó élményekkel, elégedetten távozzanak, és sűrűn visszajárjanak.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az Auchan áruházak december 24-én is nyitva lesznek
Az Auchan a vásárlói igényeket tartja szem előtt, amikor december…
Tovább olvasom >Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek
Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra…
Tovább olvasom >Biztonságos és kényelmes: a mobiltárcás fizetés térnyerése Magyarországon
A mobilos fizetés egyre népszerűbb megoldás, hiszen gyors, kényelmes, és…
Tovább olvasom >