Magazin: Új fizetési megoldások: a puding próbája az evés!
A koronavírus-járvány és a készpénzmentes fizetés úgymond kéz a kézben jártak: a pandémia hatalmas lökést adott az online térben történő vásárlásoknak és a kontaktmentes megoldásoknak. Cikkünkben az Ingenico Hungary, az Edenred, a Fizetési Pont, a Laurel és a Szintézis osztotta meg velünk tapasztalatait trendekről, ügyféligényekről és a változó pénzügyi és IT-megoldásokról és bolti berendezésekről.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A járvány révén sokkal többen álltak át online és készpénzmentes fizetésre. Bakonyi András, az Ingenico Hungary kereskedelmi igazgatója úgy véli, a tapasztalatok szerint az emberek mindenhol örömmel fogadják, ha kártyával vagy mobiltelefonnal tudnak fizetni.
– A legegyszerűbb megoldás, ha a kereskedő biztosít POS-terminált, amelyen érintés nélkül fizethetünk a már megszokott módon, díjmentesen. Az üzlet tulajdonosa havi párezer forintért bérelhet ilyen eszközt, akár jutalékmentesen is – mutat rá Bakonyi András.
Mivel 2021. január 1-től minden online kassza mellé kötelező lesz biztosítani elektronikus fizetést is, érdemes a kereskedőknek már most körbenézni a piacon, hogy milyen lehetőségek érhetők el. Az utánvétes vásárlás továbbra is rendkívül népszerű, ennek ellenére egyre többen választják az előrefizetést is. Bakonyi András szerint, ha kártyával fizetünk online előre, a szabályozás teljes körű védelmet ad.
– Az sem baj, ha utánvéttel szeretne valaki fizetni, hiszen erre is vannak már készpénzmentes megoldások. Több futárcég használja az Ingenico mPOS terminált, amivel az átvétel pillanatában ki tudjuk fizetni a rendelt árut bankkártyával – teszi hozzá az Ingenico Hungary kereskedelmi igazgatója.
Nyerő kártyák
A juttatási piacon évek óta megfigyelhető a digitalizáció térhódítása. A rendszeres juttatások között az Edenred ügyfelei közel 80%-a az elektronikus kártyákat választja. A hazai cafeteriapiac negyedszázada a piacon jelenlévő szereplője a munkavállalói oldalról is azt látja, hogy akik jövedelmük egyre nagyobb részét online vásárlással költik el, a juttatásaikkal is hasonlóképpen bánnak.
– Ahol elmaradás mutatkozik, az a tradicionálisan utalványban kiadott eseti juttatások szegmense. A COVID tavaszi időszakában nagyon sok cégnél okozott ez a papíralapú megoldás fejtörést a HR-eseknek. Az ő problémájukra válaszul és az online fizetést népszerűsítendő jelenleg is fut egy rendkívüli akciónk, amelynek keretében kártyadíj nélkül biztosítjuk számukra a legmodernebb kártyás megoldásunkat – emeli ki Halász Péter, az Edenred elfogadóhelyi kapcsolatokért és telesales területért felelős vezetője. A cég úgy látja, az edukáció számít, de elég hosszadalmas, és komoly ráfordítást igényel.
– A COVID sokakat kényszerített arra, hogy korábbi félelmeik ellenére kipróbálják ezt a fizetési formát. Ha ott jó tapasztalatot szereztek, nagy a hajlandóság arra, hogy visszatérő online vásárlókká váljanak – teszi hozzá Halász Péter.
Elkezdődött
Az elmúlt évek kártyás fizetési adatai bizonyítják, hogy hazánkban is elkezdődött a fizetési szokások radikális átalakulása, és egyre nagyobb arányban használják a vásárlók a bankkártyás fizetési módot.
– Mivel a Fizetési Pont POS-terminálajánlata azon kereskedők számára a legelőnyösebb, akik eddig még nem fogadtak el kártyás fizetést, sokkal több megkeresést kaptunk idén, mint tavaly, noha cégünk az elmúlt három évben már így is a legtöbb új POS-terminált telepítette Magyarországon – jegyzi meg dr. Feith Zoltán, a Fizetési Pont vezérigazgatója. – Akik a Fizetési Pont POS-termináljával kezdenek el kártyás fizetést elfogadni, azok már nem szeretnének visszatérni a „csak” készpénzes fizetésre, mert megtapasztalják a kártyás fizetés legnagyobb előnyét: a vásárlók kártyával hajlamosak 10-20 százalékkal többet költeni, így az üzlet forgalma, bevétele is megemelkedik.
– A kereskedők persze tehetnek a kártyás fizetések volumenének emeléséért, de ezt tegyék a saját jól felfogott érdekünkben. A vásárlók pedig minél többet és minél több felületen találkoznak a bankkártyás vásárlással, annál nagyobb bizalommal alkalmazzák saját maguk is ezt a fizetési módot – teszi hozzá a Fizetési Pont vezérigazgatója.
Mindentudó algoritmusok
A Laurelnél is úgy látják, hogy felgyorsult az az egyébként is létező tendencia, hogy egyre többen alkalmazkodnak a technológiához, hisz a többség elkezdte keresni az emberi kontaktustól mentes vásárlási, fizetési lehetőségeket. A Laurel adatai szerint volt olyan hét, amikor önkiszolgáló pénztáraikon bonyolították le az adott bolt vásárlásainak 90%-át, ami magasan az iparági átlag felett van.
– A mesterséges intelligencia, az IoT-eszközök és okosmegoldások révén robbanásszerű fejlődést várok hatékonyság terén. Az online térben már jól működő fejlesztések közül egyre több nyer majd teret a boltokban is. El tudok képzelni olyan üzletet, ahol az árurendeléstől az árak, akciók meghatározásán át egészen a személyzet beosztásáig mindenről algoritmusok döntenek, és amikor a vevő belép az ajtón, a telefonjára azonnali, személyre szabott ajánlatokat kap – vázolja a jövőt Bessenyei István, a Laurel Cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője.
A Laurel folyamatosan fejleszti önkiszolgáló kasszáját, hogy tovább fokozza annak szerethetőségét, kezelhetőségét.
Hódít a kapcsolatnélküliség
A járvány alatt a rendszeresen fertőtlenített automaták váltak népszerűvé, hiszen ezeknél vagy minimális az érintkezés, vagy egyáltalán nincs emberi kontaktus. A Szintézis önkiszolgáló pénztárgépein több mint két éve készpénzzel, bankkártyával és hamarosan bankterminál nélküli, azonnali átutalással is lehet fizetni.
– Az automatizálás egyértelműen az új trend, egyre többen látják be, hogy a költséges humánerőforrást át kell csoportosítani a minőségi ügyfélkiszolgálás területére, amelyet főként a kényelmi boltoknál gépi automatizmusokkal kell kiváltani. Túl messzire sem kell tekintenünk, és máris elérkezünk a személyzet nélküli konténerboltok világába – vázolja Kozma Éva, a Szintézis Zrt. kereskedelmi igazgatóhelyettese.
A cég bővítette Self Checkout portfólióját. Az új multifunkciós kioszkjának csupán egyik funkciója az online automata kassza.
– A használatnak csak a képzelet szabhat határt; a nagy képernyőn futtathatók promóciók, használható törzsvásárlói regisztrációra, virtuális tükörként, Pricerrel együtt használva pedig bolton belüli termék helyének meghatározására. Idén bevezetett CashKeeper megoldásunk zárt, érintés nélküli, automata, higiénikus készpénzkezelést hoz az üzletekbe – sorolja eredményeiket Kozma Éva. //
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a fiatalok tízből hatszor okoseszközzel fizetnek
A K&H-nál 130 ezer fölé nőtt a fiatalok által nyitott…
Tovább olvasom >Biztonságos és kényelmes: a mobiltárcás fizetés térnyerése Magyarországon
A mobilos fizetés egyre népszerűbb megoldás, hiszen gyors, kényelmes, és…
Tovább olvasom >Szeretik a digitális fizetési megoldásokat a fiatalok
Hódítanak a digitális fizetési megoldások a középiskolás diákok körében, ugyanis…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >