Új energiacímkék jönnek a háztartási gépekre
Ha háztartási gép vásárlását tervezzük, ne lepődjünk meg az újfajta címkék és akár a korábbiaknál lényegesen alacsonyabb kategóriabesorolások láttán. Lecserélik ugyanis az eddigi energiafogyasztási címkéket, amelyek alapvető segítséget nyújtanak a vásárlók döntéshozatalában.
Unió-szerte komplexebb, új teljesítmény-értékkel, szigorúbb szabvánnyal és tesztelési módszerrel kategorizálják újra a nagyháztartási gépeket. Megszűnik a pluszos rendszer, a legmagasabb energiaosztály az „A” lesz, így jelentős visszaminősítések történnek és új információkat is feltüntetnek a címkéken. Már most is találkozhatunk olyan gépekkel, melyeken kétféle energiacímke szerepel, de 2021. március elseje után már csak az új címkék lehetnek a készülékeken.
Mosó-, mosogatógép-, vagy hűtővásárlás során az első fontos információkat az energiafogyasztási címkékről olvashatjuk le, melyek olyan hasznos adatokat tartalmaznak, mint a gép fogyasztása, zajszintje, de a legszembetűnőbb a piros-sárga-zöld színskála az ABC jelölésekkel, illetve a sok + jellel. A technológia fejlődésével ugyanakkor eljutottunk arra a szintre, hogy 2017-ben a mosógépek és hűtők 90%-a valamely pluszos „A” kategóriába tartozott. Ezért egyre nehezebbé vált különbséget tenni a készülékek energiafogyasztási szintjei között a korábbi jelölés alapján. Az Európai Unióban ezért is vezetnek be új energiacímkéket az elavultak helyett. Komplexebb, új teljesítmény-értékkel, szigorúbb szabvánnyal és tesztelési módszerrel kategorizálják be a gépeket. Ez a változás átláthatóbbá teszi a vásárlók számára az információkat.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A legszembetűnőbb változás, hogy az „A” kategória lesz a legmagasabb energiaosztály és nem lesz több pluszjel. Éppen ezért jelentős visszaminősítések lesznek – az „A” és „B” osztály sok esetben üresen marad majd. Például egy korábban A+++ mosogatógép az új rendszer szerint csak a D kategóriának felel meg. Az F osztály pedig 2024-re minden kategóriában kifut. Több gyártó emiatt megújítja termékválasztékát, új mosási programok jelennek meg, illetve még energiatakarékosabb termékek kerülhetnek be majd a kínálatba. Az új címkéken megjelenik egy QR-kód is, ami az EPREL (EU Product Database for Energy Labelling), azaz az energiacímke-köteles termékek nyilvántartására szolgáló nyilvános adatbázishoz vezet minket. Itt elérhetők a készülékek termékismertetői is.
Az új rendszer a háztartási nagygépek majdnem mindegyikét érinti, a mosó-, mosogató- mosó-szárító gépek, hűtőszekrények, fagyasztók és a borhűtők mind új energiacímkét kapnak. Emellett a TV készülékeket és lámpákat is érinti a változás. Egyes kategóriák esetében új adatokat is láthatunk majd. A hűtőknél a zajszinteket osztályokba sorolták (A, B, C és D), így könnyebben, egyszerűbben össze lehet majd hasonlítani őket. A mosogatógépeknél pedig feltüntetik az eco program hosszát is, az energiafogyasztást pedig 100 mosogatási ciklus alapján határozzák meg, a jelenlegi éves helyett.
A címkék lecserélése nem egyik pillanatról a másikra fog megtörténni. Ennek ellenére jó, ha már most felkészülünk a váltásra. A MediaMarkt egy korábbi reprezentatív kutatása azt mutatja, hogy egy háztartási nagygép kiválasztásakor az ár után az energiahatékonyság a második legfontosabb szempont. A boltokban már akár most lehetnek olyan készülékek, amelyek két különböző címkével rendelkeznek. Noha, ezt kötelezően csak idén november elsejétől kell biztosítani a kereskedőknek, a gyártók már korábban is elláthatják készülékeiket az új címkékkel. A vízválasztó dátum 2021. március elseje – ekkortól ugyanis már csak az új energiacímkék lehetnek a termékeken. A gyártói és kereskedői weboldalakon is ugyanekkor történik majd a váltás.
További információk az átalakuló energiacímkékről a MediaMarkt online magazinjában érhetőek el.
Kapcsolódó cikkeink
Nem a csillag számít: a negatív véleményt is látni akarja a magyar vásárló
A MediaMarkt friss kutatása szerint a vásárlók többsége maga is…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >Egy kattintás a boldogságért: tízből kilenc magyar impulzusvásárló
A magyarok ötöde vásárol rendszeresen olyan terméket, amit előre nem…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: júniusban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,0, az előző havit 0,5 százalékkal haladta meg
2025. júniusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Három százalékos növekedés mögött is bizonytalanság: nem lélegezhetnek fel a boltok
Bár júniusban éves összevetésben 3 százalékkal nőtt a magyar kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >NGM: bővülő pályán a kiskereskedelmi forgalom
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2025 júniusában a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >