Új energiacímkék jönnek a háztartási gépekre
Ha háztartási gép vásárlását tervezzük, ne lepődjünk meg az újfajta címkék és akár a korábbiaknál lényegesen alacsonyabb kategóriabesorolások láttán. Lecserélik ugyanis az eddigi energiafogyasztási címkéket, amelyek alapvető segítséget nyújtanak a vásárlók döntéshozatalában.
Unió-szerte komplexebb, új teljesítmény-értékkel, szigorúbb szabvánnyal és tesztelési módszerrel kategorizálják újra a nagyháztartási gépeket. Megszűnik a pluszos rendszer, a legmagasabb energiaosztály az „A” lesz, így jelentős visszaminősítések történnek és új információkat is feltüntetnek a címkéken. Már most is találkozhatunk olyan gépekkel, melyeken kétféle energiacímke szerepel, de 2021. március elseje után már csak az új címkék lehetnek a készülékeken.
Mosó-, mosogatógép-, vagy hűtővásárlás során az első fontos információkat az energiafogyasztási címkékről olvashatjuk le, melyek olyan hasznos adatokat tartalmaznak, mint a gép fogyasztása, zajszintje, de a legszembetűnőbb a piros-sárga-zöld színskála az ABC jelölésekkel, illetve a sok + jellel. A technológia fejlődésével ugyanakkor eljutottunk arra a szintre, hogy 2017-ben a mosógépek és hűtők 90%-a valamely pluszos „A” kategóriába tartozott. Ezért egyre nehezebbé vált különbséget tenni a készülékek energiafogyasztási szintjei között a korábbi jelölés alapján. Az Európai Unióban ezért is vezetnek be új energiacímkéket az elavultak helyett. Komplexebb, új teljesítmény-értékkel, szigorúbb szabvánnyal és tesztelési módszerrel kategorizálják be a gépeket. Ez a változás átláthatóbbá teszi a vásárlók számára az információkat.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A legszembetűnőbb változás, hogy az „A” kategória lesz a legmagasabb energiaosztály és nem lesz több pluszjel. Éppen ezért jelentős visszaminősítések lesznek – az „A” és „B” osztály sok esetben üresen marad majd. Például egy korábban A+++ mosogatógép az új rendszer szerint csak a D kategóriának felel meg. Az F osztály pedig 2024-re minden kategóriában kifut. Több gyártó emiatt megújítja termékválasztékát, új mosási programok jelennek meg, illetve még energiatakarékosabb termékek kerülhetnek be majd a kínálatba. Az új címkéken megjelenik egy QR-kód is, ami az EPREL (EU Product Database for Energy Labelling), azaz az energiacímke-köteles termékek nyilvántartására szolgáló nyilvános adatbázishoz vezet minket. Itt elérhetők a készülékek termékismertetői is.
Az új rendszer a háztartási nagygépek majdnem mindegyikét érinti, a mosó-, mosogató- mosó-szárító gépek, hűtőszekrények, fagyasztók és a borhűtők mind új energiacímkét kapnak. Emellett a TV készülékeket és lámpákat is érinti a változás. Egyes kategóriák esetében új adatokat is láthatunk majd. A hűtőknél a zajszinteket osztályokba sorolták (A, B, C és D), így könnyebben, egyszerűbben össze lehet majd hasonlítani őket. A mosogatógépeknél pedig feltüntetik az eco program hosszát is, az energiafogyasztást pedig 100 mosogatási ciklus alapján határozzák meg, a jelenlegi éves helyett.
A címkék lecserélése nem egyik pillanatról a másikra fog megtörténni. Ennek ellenére jó, ha már most felkészülünk a váltásra. A MediaMarkt egy korábbi reprezentatív kutatása azt mutatja, hogy egy háztartási nagygép kiválasztásakor az ár után az energiahatékonyság a második legfontosabb szempont. A boltokban már akár most lehetnek olyan készülékek, amelyek két különböző címkével rendelkeznek. Noha, ezt kötelezően csak idén november elsejétől kell biztosítani a kereskedőknek, a gyártók már korábban is elláthatják készülékeiket az új címkékkel. A vízválasztó dátum 2021. március elseje – ekkortól ugyanis már csak az új energiacímkék lehetnek a termékeken. A gyártói és kereskedői weboldalakon is ugyanekkor történik majd a váltás.
További információk az átalakuló energiacímkékről a MediaMarkt online magazinjában érhetőek el.
Kapcsolódó cikkeink
MediaMarkt: Százezreket érhetnek a magyaroknál fiókban porosodó kütyük
Aggasztó méreteket ölt a magyar háztartásokban felhalmozott, használaton kívüli elektronikai…
Tovább olvasom >A magyar példa lett a modell: MediaMarkt-innováció, digitális jövőkép és európai összefogás
Magyarország nemcsak piac, hanem innovációs központ is a MediaMarkt számára…
Tovább olvasom >Vadonatúj audio termékkollekciót mutat be a MediaMarkt és Robbie William
A kollekció júliusban debütál, nem sokkal Robbie Williams világturnéjának európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új kampánnyal népszerűsíti a regionális termékeket az Edeka
Új reklámkampányt indított az Edeka Németországban, amelynek középpontjában a kereskedő…
Tovább olvasom >K&H: megjelentek a tiktokos csalók
Az adathalászok nem kérnek személyit az áldozataiktól – bárkit célba…
Tovább olvasom >Több százmilliót vesztettek az eltűnt csomagok miatt az európai webáruházaknak
Az európai online kereskedők több mint félmilliárd eurós bevételtől estek…
Tovább olvasom >