Új csúcsok az utas- és áruforgalomban: Magyarország rekordot döntött a légi közlekedésben 2024-ben
A légi szállítás 2024-ben látványos növekedést produkált Magyarországon. A hazai repülőterek forgalma új történelmi csúcsot ért el: közel 18 millió utast és 237 ezer tonna árut kezeltek, ami 19, illetve 66 százalékkal haladja meg a 2023-as értékeket. Az áruforgalom bővüléséhez hozzájárultak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren végrehajtott jelentős kapacitásnövelő beruházások is – írja a VG.hu.
A légi közlekedés a gazdaság motorja
A légi szállítás kulcsszerepet tölt be a globális gazdaságban: gyors, megbízható és hosszú távra képes szállítani utasokat és árukat. A koronavírus-járvány után újrainduló világkereskedelem, a pandémiát követő kihívások – például az orosz–ukrán háború vagy a magas üzemanyagárak – ellenére a szektor újra erőre kapott. 2023-ban világszerte 4,4 milliárd utast és 61,4 millió tonna árut szállítottak légi úton, bár az utas- és árutonna-kilométer mutatók még mindig kissé elmaradtak a 2019-es szinttől.
Ferihegy: a forgalom 98%-át egyetlen repülőtér bonyolította
Magyarországon 2024-ben a légi utasforgalom közel 98 százalékát a 75 éves fennállását ünneplő Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér adta. A budapesti reptér forgalma mintegy 20 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és 114 ezer járattal 64 országba biztosított elérhetőséget. A legnépszerűbb úti célok az Egyesült Királyság, Olaszország, Németország, Spanyolország és Törökország voltak. A repülőjáratok átlagos kihasználtsága 83 százalék körül mozgott.
Árufuvarozás: berobbant a magyar cargoszektor
Az áruszállítás Magyarországon már 2021-ben túlteljesítette a járvány előtti szintet, de 2024-ben új rekordot ért el: 237 ezer tonna árumennyiség jelent meg a repülőtereken – ez a 2019-es érték csaknem 2,5-szerese. A növekedés hátterében a budapesti Cargo City bővítése és más logisztikai fejlesztések állnak. Az év első két hónapjában az áruforgalom 50 százalékkal nőtt, ezzel Budapest megelőzte Bécset és Münchent is a kezelt árumennyiség tekintetében.
Kihívások és jövőbeli célok
A légi közlekedés hosszú távú fejlődésének kulcsa a digitalizáció és az automatizáció. Emellett a fenntarthatósági célok elérése is sürgető: 2030-ra 5, 2050-re pedig 100 százalékos szén-dioxid-kibocsátás-csökkentést kell elérni a nemzetközi légi közlekedésben. Ehhez összehangolt nemzetközi akciótervekre és a szektor szereplőinek szoros együttműködésére van szükség – ez a cél a hazai repülőtér-fejlesztések fókuszában is egyre hangsúlyosabb.
A légi szállítás újra a gazdaság egyik meghatározó hajtóereje lett Magyarországon – a 2024-es adatok ezt látványosan alátámasztják.
Kapcsolódó cikkeink
MBH Bank-CIG Pannónia: az utasok közel fele nem köt utasbiztosítást
Az utazók közel fele nem köt utas- vagy balesetbiztosítást, pedig…
Tovább olvasom >Bővül a kézipoggyász: a Ryanair reagált az EU javaslatára
Nagyobb táskával utazhatnak hamarosan a Ryanair utasai – a diszkont…
Tovább olvasom >Májusban 7 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma Romániában éves összevetésben
Májusban 7 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma Romániában éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekordszinten a vállalatvezetők elköteleződése a fenntarthatóság iránt
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a vállalatvezetők hozzáállása…
Tovább olvasom >Kismértékben emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe júniusban a hús, tejtermékek és növényi olajok drágulása miatt
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok…
Tovább olvasom >Mitől tízszereződhet meg egy-egy bor ára?
Kevesebben vannak világszerte, mint ahány ember járt az űrben, számuk…
Tovább olvasom >