Ugrásszerűen megnőtt a jégkrém-fogyasztás

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 08. 16. 00:00

Április-július között több mint 16 millió liter jégkrémet értékesítettek, ennek értéke mintegy 11 milliárd forint volt. Ez mennyiségben 18, értékben 27 százalékkal több, mint a tavalyi év hasonló időszakában.

A korábbiakhoz képest – értékben –
emelkedett a pálcikás, tölcséres, szendvics, stb., összefoglaló néven impulz
jégkrém részaránya, és meghaladta az eladások egyharmadát – többek között ezt
állapítja meg a Nielsen piackutató vállalt Kiskereskedelmi Indexe.. A családi,
nagy kiszerelésű hideg édességek részesedése majdnem kétharmad, a tendencia
azonban enyhe csökkenést mutat. 
    A modern üzlettípusok a jégkrém fő
beszerzési helyei. A nagyrészt diszkontot és szupermarketet egyesítő, 401-2 500
négyzetméter eladóterű csatornára 43 százalék jutott a bolti értékesítésből,
forintban számolva. A szóban forgó időszakban növekedett a bolttípus piaci
súlya. A forgalomból a hipermarket 26 százalékkal részesedett, ami 3
százalékponttal kevesebb az előző évi, hasonló periódusnál. 
    A hagyományos (400 négyzetméteres és
kisebb) boltok megőrizték 32 százalékos részesedésüket. Ugyanakkor a Nielsen
Kiskereskedelmi Indexe nem tartalmazza a szezonális árusítóhelyek, amelyek a
nyári hónapokban például vízparton, üdülő övezetben vagy forgalmasabb utcákban
hűtőkből kínálnak pálcikás, tölcséres és szendvics jégkrémet.
    A diszkont kiemelkedő szerepe együtt jár
a kereskedelmi márkák kedveltségével. Idén júliusban a mennyiségi eladások 41
százalékát vitték el a kereskedelmi márkás jégkrémek. A mutató ugyanakkora,
mint a múlt év júliusi. 
    A fogyasztói átlagárak sajátosan
alakultak az elmúlt időszakban. Idén júliusban egy liter családi jégkrém
átlagosan 526 forintba került, ami 8 százalékkal haladja meg a tavaly júliusit. 

    Az impulz jégkrémnél egy darabra idén
júliusban a Nielsen 130 forint fogyasztói átlagárat regisztrált, ami 4
százalékkal alacsonyabb, mint a múlt év hetedik hónapjában. Ebben a szegmensben
különösen jelentős forgalom jut a kereskedelmi márkákra, amelyek árszínvonala
jóval a gyártói márkás termékek alatt marad.

##

Táblázat 1. A jégkrémek – értékben mért – kiskereskedelmi
forgalmából a bolttípusok részesedése. Százalékban.  

Bolttípus

2006 április-

július

2007 május-

Július

Hipermarket

28

25

401-2 500 nm

40

43

201-400 nm

  8

  7

51-200 nm

14

15

50 nm alatt

10

10

 Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat 2. A jégkrémek átlagos fogyasztói árának alakulása
az elmúlt időszakban.  

Szegmens

2006

április

2006

július

2007

április

2007

Július

Impulz

(Ft/db)

143

136

123

130

Családi

(Ft/liter)

524

486

575

526

Forrás: Nielsen piackutató vállalat 

 

Kapcsolódó cikkeink