Ugrásszerűen drágul a zöldség
Amíg az élelmiszerek ára legutóbb decemberben átlagosan 4,7 százalékkal emelkedett a tavalyelőtti utolsó hónaphoz képest, addig a burgonya, friss zöldség és gyümölcs 22,4 százalékkal került többe a kiskereskedelemben – jelenti a KSH.
Ha a múlt év első tizenegy hónapját nézzük, akkor a zöldségek átlag 38 százalékkal kerültek többe tavaly, mint egy évvel korábban január és november között. Kiemelkedik a fejes káposzta és a vöröshagyma 65,5 és 68,7 százalékos drágulási mutatóval.
Főként amiatt emelkedtek az átlagárak, mert a hazai átlagos 1,8 millió tonna zöldséghez képest tavaly 100 ezer tonnával kevesebb termett.
– A hozamok főleg a klímaváltozás miatt ingadoznak – nyilatkozta a fő okról Mika János éghajlatkutató, az egri Eszterházy Károly Egyetem professzora. – Tavaly a rendkívül csapadékos tavasz, az utóbbi harminc év legmelegebb áprilisa és a nyári aszály is csapást mért az agrárágazatra. A melegedéssel egy időben gyengül a nyugati áramlás. Így könnyebben jönnek létre nagy kiterjedésű anticiklonok, amelyek pedig hetekig tartó extrém hideget, vagy épp meleget, netán nagyon csapadékos vagy száraz időt hozhatnak egy-egy területre.
További problémaként említi, hogy miközben a csapadék összmennyisége csökken, addig gyakran előfordul, hogy hirtelen nagy mennyiség zúdul le, elhordva a talaj egy részét, vagy épp átmenetileg belvizet okozva.
Úgy látja az átlaghőmérséklet növekedése kapcsán, hogy Magyarországon körülbelül 30 százalékkal gyorsabb a globális átlagnál a felmelegedés, aminek üteme csak a tőlünk jóval északabbra eső régiókban gyorsabb. //
Kapcsolódó cikkeink
Így alakult a gyerekinfláció
Emelkedett a K&H gyerekinflációs kosarában szereplő termékek ára az elmúlt…
Tovább olvasom >Kiemelten fontosak az aszályvédelemmel és a vízgazdálkodással összefüggő kutatások
Az aszállyal és a vízgazdálkodással összefüggő kutatás és fejlesztés kulcsfontosságú…
Tovább olvasom >Sokszínű szezon: változó trendek az európai spárgapiacon
A 2024-es spárgaszezon is megerősítette, hogy Európa egyik legnépszerűbb tavaszi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Növekszik a 3D-nyomtatott hús elfogadottsága Németországban
Németországban egyre nyitottabbak a fogyasztók a 3D-nyomtatott, laboratóriumi körülmények között…
Tovább olvasom >Jön a III. Employer Branding Konferencia – A jövő már jelen?
Az Employer Branding ma már nem csupán HR-eszköz, hanem stratégiai kérdés.…
Tovább olvasom >42 százalékkal csökkent a nettó üvegházhatású gázkibocsátásunk 1990-hez képest
Hazánk az európai viszonylatban jelenleg elért hetedik legjobb eredményével a…
Tovább olvasom >