Türelmetlenebb vásárlókra számíthatnak az e-kereskedők az ünnepi időszakban
A közelgő Black Friday és karácsonyi időszakban az online vásárlók megfelelő kiszolgálása a kereskedők elemi érdeke. Nem elég jó áron, jó minőségben, de időben is hozni kell az elvárásokat és van hova fejlődni. Egy friss hazai felmérés szerint minden második online vásárló tapasztalt már kiszállítási késedelmet (49%) az elmúlt évben, minden harmadik késés a 2 napot is meghaladta. A legtürelmetlenebbek akkor vagyunk, ha élelmiszert rendelünk, akkor 2 órát is alig bírunk várni. Az is kiderült, ingyenes visszaküldést szeretnénk a legtöbben, ha valamin változtathatnának.
Ennyit késtek a csomagok
A közelgő Black Friday és karácsonyi roham előtt végzett felmérésben a Cégmenedzser Szoftver Kft.* azt vizsgálta, mi kell ahhoz, hogy mind a vásárló, mind a kereskedő elégedettebb legyen a legnagyobb forgalmat lebonyolító időszak után. Egy több mint 600 online vásárló bevonásával készült felmérés egy kevésbé vizsgált faktorra, az időre is rákérdezett. A válaszokból kiderül, a fogyasztók felének késett már a megrendelt csomagja az elmúlt évben. Az előre meghirdetett szállítási időhöz képest az átlagos késés 23 óra volt.
A türelmi idő egyre fogy
Az időfaktor azért is kritikus, mert a kiszállítási türelmi idő egyre fogy, mind globális, mind hazai trendek szerint. A The Future Shopper Report** felmérése szerint világszerte a fogyasztók közel fele (48%) gyorsabb kiszállítást szeretne, ha egy dolgot megváltoztathatna az online vásárlása során. A fogyasztók által elvárt átlagos globális szállítási idő a 2022-es 2,36 napról 2023-ra 2,15 napra csökkent.
Nemzetközi porondon az elvárások termékkategóriánként nagyban eltérnek: az egészségügyi és gyógyszeripari termékek, valamint az alkohol és a pénzügyi termékek esetében is az átlagosnál gyorsabb szállítást várnak el a nemzetközi színtéren vásárlók, a várható szállítási idő ezekben az esetekben 1,59 és 1,73 nap között mozog. A grafikon másik végén a gépjárművek és kiegészítők, valamint a ruházat és divat kategóriák találhatók. A fogyasztók ezekben a kategóriákban mutatnak nagyobb türelmet.
A magyar vásárlók sem a türelmükről híresek
A Cégmenedzser felmérése a magyar piacot vizsgálta. Az eredmények szerint az ételkiszállítást érthető módon szinten azonnal kérjük (93% várja 2 órán belül), de a magyar válaszadók megdöbbentő, 37%-a nyilatkozott úgy, hogy az élelmiszerszállításra is csak 2 órát hajlandó várni, hasonlóan a nemzetközi számhoz, ami 40%. Az egyéb FMCG-termékek, például az egészségügyi és gyógyszeripari termékek vagy az alkohol nálunk is TOP helyezést értek el, itt is ultragyors kiszállítást várunk; a fogyasztók közel fele 24 órán belüli szeretné megkapni ezeket a termékeket.
Meglepő, hogy minden kereskedelmi területen vannak vásárlók, akik 2 órán belül várják el a szállítást, illetve, hogy a megkérdezettek közel egyharmada a játékok, szépségápolási termékek kiszállítását is egy napon belül várná el.
“Az időfaktorral kapcsolatos szállítási problémák hátterében gyakran a vállalatok belső folyamatainak és erőforrás-kezelésének hiányosságai állnak, amelyek hosszútávon befolyásolják a vásárlói elégedettséget, a hírnevet, de középtávon hatnak a cég árbevételére is.”
– mutatott rá Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Szoftver Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
Kereskedők, ezekre figyeljetek!
A Cégmenedzser felmérése arra is rákérdezett, mitől lennének még elégedettebbek az online vásárlók, azaz milyen területen fejlődhetnének még az online kereskedők.
A vásárlók válaszai egyértelműen jelzik, hogy az online vásárlásokkal kapcsolatos elvárások növekednek. A fogyasztók több mint 60%-a ingyenes visszaküldést vár el, de hasonló arányban szeretnének hiteles(ebb) véleményeket olvasni az online piactereken, és az egyszerűbb termékvisszaküldés is kulcsfontosságú faktor már.
A válaszadók közel harmadának (28,3%) fontos, hogy lássa az aktuális készleteket, és gyors információkat kapjon a megrendelés státuszáról (24,7%). A gyorsabb kiszállítás minden 5. embernek kulcskérdés.
“A vásárlók információ éhsége olyan, amit azonnal ki kell elégíteni, hogy ne veszítsük el őket; egy vállalatirányítási rendszer képes kezelni a készletezési, termékkezelési folyamatokat, így lehetővé téve a termékek gyorsabb kiszállítását, ill. cseréjét. Az automatizmusok összességében a teljes e-kereskedelmi folyamatot hatékonyan támogathatják”
– kommentálta a Cégmenedzser Kft. vezetője.
* Cégmenedzser online felmérés, online vásárlók, 2023 október, 650 fő
**The Future Shopper Report, 2023
Kapcsolódó cikkeink
Európában terjeszkedik a Faire online nagykereskedelmi platform
Az Egyesült Államokból indult Faire online nagykereskedelmi platform 14 európai…
Tovább olvasom >Új funkciókkal egészül ki a Glovo alkalmazása
A felhasználóknak nyújtható még személyre szabottabb élmény érdekében teljesen átalakítja…
Tovább olvasom >Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity felmérés: A befektetők dacolnak az általános bizonytalansággal
A globális rendszerek átrendeződésével a befektetőknek olyan környezetben kell eligazodniuk,…
Tovább olvasom >Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok
Csak Magyarországon évente közel 16 milliárd forintos bevételkiesést és több…
Tovább olvasom >Új pénzügyi igazgató és ellátási lánc igazgató csatlakozik a HEINEKEN Hungária csapatához
Két kulcsfontosságú területen is új szakember csatlakozott a HEINEKEN Hungária…
Tovább olvasom >