Tunézia – a legeurópaibb arab ország
A magyarok kedvelt turistacélja Tunézia. Hihetetlen alacsony áraival elsősorban a vékonypénzű (kelet-)európaiakat célozza meg, s komoly konkurenciát teremt minden európai turistaparadicsomnak. Nyáron 40 fok árnyékban, de még márciusban is 25 fok várja a napfényre éhes turistát. A viszonylagos megnyugtató közbiztonság és a rövid, 2,5 órás repülőút szintén Tunézia mellett szólnak.Tunézia nem rendelkezik olajjal, mint szomszédjai: Algéria vagy Líbia. Turizmusra épülő gazdasága 8 százalékkal fejlődött tavaly. Hatalmas építkezések, bővülő utak várják a történelemre, meleg tengerre, pikáns ízekre vágyókat. A szép épületek, új autók azonban nem takarják el az árnyékos oldalt sem. A 70 ezer forintos átlagfizetés szegénységről árulkodik, a nagyon gazdagok és a nyomorban élők nagy kontrasztja látható. Az elnök Ben Ali okosan kormányozza az országot, de tudni kell: 99 százalékos választási eredménye, életfogytiglani kormányzása a demokrácia határait mutatja. Az elnök nem hívja fel magára a világ figyelmét kicsapongásaival, de belső hatalma korlátlan. Ellenzék nincs, nem is nagyon lehet.
Jellemző, hogy a repülőtéren 3 busz várta a Tuniszba érkezőket: az első egy fiatal, 4 fős családot szállított, mindenki hajbókolva köszöntötte őket. Mindez teljesen természetes itt. Visszafelé voltak olyanok, akiknek nem kellett mutatni az útlevelet, a határőr láthatóan roppant megtisztelve érezte magát, hogy a fontos személy kezet fogott vele. Bezzeg az egyszerű halandó 3 percig állt a határőr előtt azon tépelődve, hogy mit is csinál a mogorva határőr kezében az útlevéllel, mert kérdést egyet se tett fel… Itt döbbenünk rá, hogy a magyar demokrácia nem is működik olyan rosszul, még ha az itthoni perpatvar néha elviselhetetlennek tűnik is.
Európa vagy az arab világ
Tunéziában – habár fontos ünnepek a ramadán és a Próféta születésnapja – hétfőtől péntekig dolgoznak, 2008-at írnak, minden felirat franciául is látható, a nőkön csak néha van kendő, de csadort egyet se láttam. A szupermarketben láttam disznóhúst, és lehet kapni alkoholt is. Kicsit arrébb, Dubaiban 1429-et írnak (a Próféta születése után), vasárnap munkanap, s a nők igen jelentős részének egyetlen porcikáját sem láthatjuk.
Tunéziában mindenki jól beszél franciául, de angolul is egyre többen. A francia befolyás az élet szinte minden területén tetten érhető. A feliratokon kívül francia az autók többsége, és nagyon sok francia márka bukkan fel az ásványvíztől a joghurton át szinte minden kategóriában. A fővárosban, Tuniszban van az ország 2 hipermarketje is, nem lehetünk meglepve, hogy mindkettő francia tulajdonú: egy Carrefour és egy Géant.
Francia befolyás a kereskedelemben
Mindkét hipermarket az európai tulajdonos ellenére sok furcsaságot rejt. Először is minden második kasszára jut egy biztonsági őr. Rengetegen töltik állandóan a polcokat. A munkaerő még nem drága. A tunéziaiak nem túl gazdagok: sokan sétálnak kis kosárral, tele bevásárlókocsi csak elvétve akad. A bejáratnál gyerekmegőrző van, ami fantasztikus. Több pedagógus érdekes dolgokat tanít itt „A Karib-tenger kalózai” témára: rajzolnak, papírt vágnak. Látszik, hogy a kölykök el vannak varázsolva.
Az eladótérben hatalmas a választék. Tunézia tengeri ország: a friss halak ezerszámra kelletik magukat. 120 forintba kerül egy kiló citrom és narancs. Isteni friss, finom, illatos, amit mutat, hogy zöld levéllel árulják. Sosem szerettem otthon a datolyát: csirizes, száraz, borzasztó édes. Itt viszont friss, finom, füzérekben lehet kapni. Otthon kevés kivétellel csak gumiepret lehet kapni márciusban, itt már most is édes és illatos.
Érdekes a fent említett húspolc is. Nagyon szép bárányhús van, amit otthon csak a speciális henteseknél lehet kapni. A bárány finom, szépen van előkészítve, egyáltalán nem faggyús.
A külföldi importtermékekre hatalmas védővámok vannak. A gyümölcslére például 60 százalék a vám. Mivel csak 2 hiper van az országban, nincs szinte semmi bolti márkás termék, hiszen a helyi gyártás túl kicsi lenne, az import pedig nagyon drága.
Az igazi tuniszi kereskedelem
A két francia hiper mellett a Carrefour-nak van egy tucatnyi szupermarketje is Champion néven. Egy helyi lánc 8 szépnek számító boltja alkotja a modern kereskedelmet. Összességében ezek azonban csak 20 százalékát adják a kereskedelemnek, a többi az apró, 20-30 négyzetméteres boltokban zajlik. A higiénés körülmények enyhén kérdésesek, senkinek sem ajánlom az itt vásárolt árut megenni. Az olívaolajos kenyér, a konzervek nem túl bizalomgerjesztők.
A tunéziai emberek barátságosak, tudják, hogy a turistákból élnek. Tunisz belvárosában egy régi belső udvaros nagypolgári házban éttermet alakítottak ki, s a menedzser maga ajánlotta, hogy körbevisz bennünket s megmutatja a helyiségeket, s elmagyarázta, hogyan élte (éli) mindennapjait egy tuniszi 3 generációs tehetős család. Tunisz gyorsan fejlődik, büszke múltjára Karthágótól egészen a közelmúlt gyors fejlődéséig.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >