„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Túlélési stratégiák
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat idei alcíme „Túlélési stratégiák” volt. Az infláció és a válság okozta kihívásokra keresték a választ hazai és külföldön élő szakemberek segítségével a résztvevők. Kiderült, a magyar találékonyság és kreativitás a nehéz időkben is úttörő megoldásokat eredményez. Az eseményen több exkluzív bejelentés is elhangzott.
A Trade Marketing Klub egésznapos, online konferenciája nagy érdeklődést generált, több mint 200 fő regisztrált előzetesen a beharangozó honlapon. A nagy sikerű eseményt idén is a Valentin-naphoz legközelebb eső csütörtökre szervezték. A címet a nehéz és változatos 2022. második félév és a 2023-as gazdasági előrejelzések ihlették. A konferencia háziasszonya és moderátora, Hermann Zsuzsanna, a TMK egyik alapítója köszöntötte a résztvevőket és foglalta össze a tartalmi és technikai tudnivalókat. Csiby Ágnes, a TMK másik alapítója támogatási lehetőségre és a Klub következő eseményeire hívta fel a figyelmet.
Vásárlók és csatornák
Németh Péter, a PTE egyetemi adjunktusa, a the CoRe lab vezetője „Értékesebbek-e az omnichannel vásárlók?” című bevezető előadásában a több csatornát is használó vásárlók jellemzőit mutatta be. Az omnichannel vásárlók eltérnek a klasszikus keresés-mérlegelés-értékelés-vásárlás-használat lineáris folyamattól, viselkedésüket a non-stop vásárlói élmény sokszor visszaforduló, sokfelől információt szerző modellje jellemzi. A virtuális és fizikai tapasztalatok összegződnek, a webrooming és showrooming elemeivel tarkítva. Nemzetközi kutatások is hangsúlyozzák, hogy a több csatornát rendszeresen használó vásárlók 4–15%-kal többet költenek és több nyereséget generálnak, mint a hagyományos vásárlók.
Saját kutatás alapján Németh Péter hangsúlyozta, hogy a magyar omnichannel vásárlók jellemzően magas jövedelmű háztartásokban élők, akiknél kiemelkedő a hibrid és online információkeresés és a smart shopping magatartás. A címben feltett kérdésre egyértelmű igen volt a válasz, mivel az ilyen vásárló többet és többször költ, hűségesebb és tovább kitart egy kereskedő vagy márka mellett, mint az átlagos vagy 1-2 csatornát preferáló vásárlók.
Rugalmas, de kitartó értékteremtés
Kovács Ágnes, az Eckes-Granini Csoport marketing- és innovációs igazgatója, Németországból jelentkezett be. „Reziliencia, a válság és innováció dinamikája” című prezentációjából kiderült, hogy mindenhol hasonlóak az inflációs környezet okozta válságtünetek, kicsit más piaci, fogyasztói, gyártói árnyalatban. A speciális ár és promóciós politika (Revenue Growth Management) az értékteremtés, márkaépítés, az agilis megközelítés, a gyors döntések, az emocionális ajánlatok biztosítják a kereslet megtartását és a hosszú távú sikert. A cégek költséghatékonyságának maximalizálása mindezeken túl a gyártási lánc optimalizálásán is múlik, mint például a receptúraoptimalizálás és/vagy cikkelemszám csökkentése is. Az innováció azonban továbbra is a növekedés motorja marad, aki relevánsan innovál, a krízis után is nagyobb növekedéssel számolhat.
Az előadó kiemelte, hogy a kereskedőkkel közös cél, a vásárlói igények kielégítése érdekében nagyobb nyitottság, közös projektek, holisztikus megközelítés vezethet a hosszú távú sikerhez. A megfizethető alternatívákra egy kávés és egy Asda best practice példát láthatott a közönség.
Vízió 2030
Földesi György, a Binzagr értékesítési és operációs elnökhelyettese, 11 éve Szaúd-Arábiában dolgozik. „Out of the box – Néha segít egy kis kitekintés” című előadása előítéleteket döntve festette le a friss, megújuló, vidám és kedves, nők számára is élhető Öböl-országot. A 2016-tól bevezetett „National Transformation Program” keretében tudatosan a hazai munkaerő, vásárlóerő, piac és ipar előnyben részesítésére helyezik a hangsúlyt. A „Vision 2030” keretében kitűzött cél a teljes kulturális, gazdasági, szociális és nemzetközi jogi liberalizáció mellett az, hogy a beszerzések 80%-a belföldről történjen, és a legtrendibb, modern arab országot hozzák létre a Gulf-térségben.
Az FMCG és a fogyasztói trendek megegyeznek a világtrendekkel, azzal a különbséggel, hogy itt a gyorsan növekvő fiatal és magasan képzett népesség a fő mozgatórugó. A „halal” minőségi elvárás, a luxuscikkek és turizmus kiemelt szerepe is jellemző, de jelen van a fogyasztói árérzékenység is. Új trend az egészségtudatos és fitt életmód és táplálkozás is. A kereskedelemben már évtizedek óta jelen vannak a modern láncok, a hipermarketek és az e-kereskedelem is, de a kis boltok még 45%-os részesedéssel rendelkeznek. A túlélés záloga náluk, hogy a lakosság pozitív önképpel, optimistán és boldogan él.
Több, mint digitális
Tóth Zoltán, a DigInStore TrafikTv egyik tulajdonosa, a nap szponzora „Digital Signage – multifunkciós instore kommunikáció” című prezentációjában kiemelte a kereskedelmi médiahálózat jelentőségét, márkaépítésben és forgalomösztönzésben is betöltött szerepét. A már hat éve működő, internetalapú streaming rendszer célzott üzeneteket, az osztott képernyőnek köszönhetően központi és helyre szabott üzeneteket is juttat a dohányboltok vásárlóközönségéhez, akik egyre nagyobb arányban vásárolnak nem dohánytermékeket is ebben a csatornában. Nyitvatartási idő előtt és után pedig a dolgozóknak szóló információk jelennek meg.
A dohányipari és kereskedelmi sajátosságok elemzése mellett az előadó bemutatta a szemkamerás kutatásaik eredményeit is. A legtöbb rátekintést generáló forró pontok közt a TrafikTv képernyője is szerepel. 2023-ban a kihelyezett képernyők száma 1100-ra növekszik, így már 750 000 potenciális vásárló elérését biztosítja majd. Zárszavában Tóth Zoltán bejelentett egy forradalmian új együttműködési ajánlatot, amelyben sell in és sell out elemeket tartalmazó koncepció keretében 6 hetes komplex kampány bonyolítható, fix költségszerkezettel, csak a ténylegesen résztvevő üzletek utáni térítéssel.
(T)együnk együtt
Perepelica Kirill, a Munch társalapítója felhívta a résztvevők figyelmét, hogy „(T)együnk együtt a pazarlás ellen!” Az élelmiszermentés mint az élelmiszer-pazarlás legjobb ellenszere az alkalmazás fő küldetése. Az elkészített ételek harmada ugyanis kidobásra kerül. A Munch 2,5 év alatt nagy ismertséget és kedveltséget ért el hazánkban, HoReCa és retail oldalon is. A veszteségből bevétel lesz, a kedvezményes csomagot hazavivők kétharmada visszatérő, teljes áron vásárlóvá válhat. Az együttműködő partnerek közt a SPAR, CBA, Starbucks és a Frei Café is szerepel. A 45 ezernél több tagot számláló Facebook-közösség megosztja, mi volt a csomagban, sőt városonként segítik egymást. A jótékonyság is fontos a Munch számára, több ezer csomagot sikerült már rászorulóknak eljuttatni és további fejlesztéseken dolgoznak, ami lehetővé teszi a hatékony adományozást az élelmiszerboltokból és vendéglátóhelyekről. Az idei cél a gyors horizontális növekedés: új piacok, külföldi célországok felé nyitás.
A cseh összeolvadás után, pont a konferenciával egy időben, így itt először nyilvánosságra hozva, az előadó elmondta, hogy elindult Pozsonyban, 2 partnerrel a Munch platform. A lelkesítő betekintés mellett a féláras meglepetés csomagok kipróbálását elősegítő, egyedi ajánlatot, 10% kedvezményt is kaptak a konferencia résztvevői.
StarStore győztesek
Balázs Ildikó, az Auchan vállalati kapcsolatok igazgatója „Együtt egy fenntarthatóbb jövő felé” című előadásában a kereskedelmi nagyvállalatként megtett, sokszor úttörő lépések sorát mutatta be. A konkrét tettek a vásárlók és munkatársak edukálásától és bevonásától kezdve a választékkialakításon, helyi termékek elérhetővé tételén át egészen a műanyagmentes csomagolásig széles spektrumot ölelt fel. Ez a szemlélet hatja át a sajátmárka-fejlesztéseket, ahol törekszenek a hazai beszállítói kör szélesítésére és helyi kistermelőknek is lehetőséget biztosítanak. Az egészséges táplálkozás, a pazarlás csökkentése és számos egyedi kezdeményezés mellett, vásárlói igényekre válaszolva, elindították a használt ruha és telefon adásvételét is.
Fürjes Ádám, a Rossmann online vezetője „Túlélési technikák Rossmann módra” című prezentációjában kifejtette, hogy az utóbbi években a külső függőségek okozta kitettség csökkentésére törekedtek. Saját kézbe vették a kiszállítást, sőt a fejlesztés egy részét is, hogy a reakcióidőt csökkentsék. A vidék ellátását is megcélozták. Drónnal is kísérleteznek, hogy a szabályzási környezet változásával kész megoldásuk legyen, és ezen a területen is úttörő szerepet tölthessenek majd be. Egy magyar találmány támogatása is a nevükhöz fűződik, elindították ugyanis a respray automatát, a világ első újratölthető dezodor automatáját, és még több izgalmas újdonsággal készülnek.
Merész Nóra, a Store of the Year 2022 győztes Drink Station értékesítési vezetője „Minőségi megálló a határtalan italkínálatban” című előadásában családi vállalkozásuk import prémium alkoholos termékeket forgalmazó Etele Plázában található szakboltját mutatta be. A dizájner eladótér, a határokon átívelő készlet szakmai és fogyasztói igényeket is messzemenően kiszolgál. A kreatív, sit&relax területtel, selfie-fallal, egyedi krétarajzokkal kialakított boltbelső összecseng a webshop hangulatával és egyedi élményvásárlást biztosít. Üzenetük középpontjában a felelős, minőségi italokat választó alkoholfogyasztás áll. A tavalyi évben újabb állomásként, nagyobb alapterületen, de stílusosan egy újabb pályaudvar mellett nyílt meg a második Drink Station. Elhivatott, képzett munkatársak, bővülő tevékenységi kör, törzsvásárlói rendszer, induló workshopok és brandalapú kampány jellemzi az idei évüket. Disztribútorként nagy hangsúlyt fektetnek a kizárólagosan általuk forgalmazott világmárkák hazai piacra történő bevezetésére, ugyanakkor magyar vállalkozásként büszkén dolgoznak a hazai főzdék, lepárlók termékeivel is.
Kitekintő
Tánczos-Székely Gabriella, a Cafe Frei-hálózat operatív vezetője azt mutatta be, hogy „Mitől sikeres a Café Frei?”. A 15 éve működő kávézólánc franchise-partnerekkel, külföldi jelenléttel, a kiskereskedelemben kávéportfólióval és tejeskávéval van jelen. Folyamatos újításuk egyik állomása a hamarosan újranyitó zászlóshajó üzletük az Allée-ban. A világkalandor kávéimázst és hangulatot a berendezés, a választék, az elkötelezett baristák és kollégák mellett a havonta kiadott „Kávé lapok” magazin is tovább mélyíti. A korábban elhangzott Munch-bejelentéshez kapcsolódva az előadó megerősítette, hogy 4 kávézóban tesztelik a fenntarthatóság és költségcsökkentés jegyében az ételmentő együttműködést, amit a vásárlók pozitív visszajelzése kísér.
Havasiné Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország főtitkára, a TMK alapítója összefoglaló jellegű záró előadásában a trade marketing világtrendjeit tekintette át. A TrafikTv kapcsán már említett retail média térnyerése, a hibrid vagy omichannel vásárlások terjedése, a technológia forradalmi szerepe, az eladótéri élmények jelentősége mellett a multiverzum, a mesterséges intelligencia, az innováció és a felelősségvállalás területeire is kitért.
A Trade Marketing Klub következő eseménye a „Piackutatók első kézből” online találkozó április 13-án. Ezt követi a Trade magazin Promócióverseny konferenciája április 27-én, ahol a nyitó előadást Geszti Péter tartja. //
A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Már itthon is elérhető Dirk Rossmann önéletrajzi írása
A klímakatasztrófával foglalkozó oköthrillerei után megjelent magyarul Dirk Rossmann, a…
Tovább olvasom >Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >