Tudatos vásárlás márpedig nem létezik, mondja a szakértő
A Telex olyan szakértővel beszélgetett a vásárlási viselkedések működéséről, aki az utóbbi években kutatásokon keresztül tanulmányozta ezeket a folyamatokat. Csertán Ákos pszichológus beszélt a tudatos vásárlás lehetetlenségéről, szélsőségesen megmagyarázhatatlan vásárlási szokásainkról, és arról, hiszünk-e még a megtakarítások hosszú távú értelmében.
„Mind nagyon különbözőek vagyunk, bizonyos dolgokban viszont hasonlóak. Ezen hasonlóságok megragadásával fel lehet rajzolni felhasználói típusokat, perszónákat. Elmerülünk a felhasználók életében, megnézzük, mi a problémájuk, mi alapján döntenek, majd a tulajdonságokból, amiket trendszinten megfigyelünk, absztrakt embereket, perszónákat gyúrunk össze. Itt nem az a döntő, milyen a korod vagy a státuszod, ettől független dolgok határozzák meg a karaktereket: van, akinek fontos válogatni, fizikai kontaktust létesíteni a tárggyal, más inkább az árakat hasonlítja össze online. Más körülmények is számítanak: ha éhes vagy, akkor bármilyen boltba mész, többet fogsz vásárolni – ez nemcsak ételre igaz, de ruhára, elektronikára is”
– mondja Csertán Ákos a Telexnek.
„A perszónák szituációk szerint is változnak. Bizonyos kontextusokban, a nap bizonyos szakában és aszerint, hogy például milyen híreket kaptunk, változik, mit és hogyan vásárolunk. Meghatározó a vásárló saját képességeibe vetett bizalma is, ami nem arról szól, hogy képes vagyok-e arra, hogy használjam az adott tárgyat, hanem sokkal inkább arról, megvan-e az önbizalmam azzal kapcsolatban, hogy tudom használni. A szituáción és a lelki hozzáálláson túl az árérzékenység is fontos, de ezt sok cég félreérti. Gyakran éppen azok hoznak sokkal irracionálisabb döntéseket, akik magukra árérzékenyként gondolnak. Pont azért, mert koncentrálnak arra, hogy megfontolt döntéseket hozzanak, könnyebben bedőlnek olyan promócióknak, amikre valójában semmi szükségük nincs – a megfontolt döntés ugyanis egy illúzió”
– fűzi hozzá.
Kapcsolódó cikkeink
Gyorsuló infláció Magyarországon: brutális élelmiszerdrágulás és kérdéses hatékonyságú intézkedések
2025 februárjában ismét gyorsult az infláció Magyarországon: a fogyasztói árak…
Tovább olvasom >Elemző az M1-en: ez az árképzés pofátlan a multik részéről
Az élelmiszerkereskedő cégek számára hatalmas extraprofitot jelentő élelmiszer-árképzést ésszerű keretek…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert az árrés-korlátozás komoly ellenőrzését ígéri
Megvédjük a családokat és a nyugdíjasokat, meg fogjuk akadályozni az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >