Tudatos vásárlás márpedig nem létezik, mondja a szakértő
A Telex olyan szakértővel beszélgetett a vásárlási viselkedések működéséről, aki az utóbbi években kutatásokon keresztül tanulmányozta ezeket a folyamatokat. Csertán Ákos pszichológus beszélt a tudatos vásárlás lehetetlenségéről, szélsőségesen megmagyarázhatatlan vásárlási szokásainkról, és arról, hiszünk-e még a megtakarítások hosszú távú értelmében.
„Mind nagyon különbözőek vagyunk, bizonyos dolgokban viszont hasonlóak. Ezen hasonlóságok megragadásával fel lehet rajzolni felhasználói típusokat, perszónákat. Elmerülünk a felhasználók életében, megnézzük, mi a problémájuk, mi alapján döntenek, majd a tulajdonságokból, amiket trendszinten megfigyelünk, absztrakt embereket, perszónákat gyúrunk össze. Itt nem az a döntő, milyen a korod vagy a státuszod, ettől független dolgok határozzák meg a karaktereket: van, akinek fontos válogatni, fizikai kontaktust létesíteni a tárggyal, más inkább az árakat hasonlítja össze online. Más körülmények is számítanak: ha éhes vagy, akkor bármilyen boltba mész, többet fogsz vásárolni – ez nemcsak ételre igaz, de ruhára, elektronikára is”
– mondja Csertán Ákos a Telexnek.
„A perszónák szituációk szerint is változnak. Bizonyos kontextusokban, a nap bizonyos szakában és aszerint, hogy például milyen híreket kaptunk, változik, mit és hogyan vásárolunk. Meghatározó a vásárló saját képességeibe vetett bizalma is, ami nem arról szól, hogy képes vagyok-e arra, hogy használjam az adott tárgyat, hanem sokkal inkább arról, megvan-e az önbizalmam azzal kapcsolatban, hogy tudom használni. A szituáción és a lelki hozzáálláson túl az árérzékenység is fontos, de ezt sok cég félreérti. Gyakran éppen azok hoznak sokkal irracionálisabb döntéseket, akik magukra árérzékenyként gondolnak. Pont azért, mert koncentrálnak arra, hogy megfontolt döntéseket hozzanak, könnyebben bedőlnek olyan promócióknak, amikre valójában semmi szükségük nincs – a megfontolt döntés ugyanis egy illúzió”
– fűzi hozzá.
Kapcsolódó cikkeink
Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben
Az európai vásárlók 58 százaléka továbbra sem számít vásárlóerejének javulására…
Tovább olvasom >Csak két uniós országban magasabb az infláció, mint Magyarországon
A Privátbankár Európai Inflációs Körképe hasonlította össze a márciusi és…
Tovább olvasom >Az euróövezetben 2,2 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak március után áprilisban is
Az euróövezet éves inflációs rátája áprilisban az előzetes becsléssel összhangban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új korszak a világgazdaságban? – Új kihívások hazánk előtt
2025 májusa a világgazdaságban a változások felgyorsulását hozta. A Közel-Keleten…
Tovább olvasom >Így maradhat egészséges a haj és bőr a közeledő nyári kánikulában is
A hajformázás, festés és szárítás mind gyengíthetik a haj belső…
Tovább olvasom >Új ciklus, stabil működés, változatlan irány – bizalmat kapott az ÖRT vezetése
Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) közgyűlése megerősítette a szervezet közvetlen…
Tovább olvasom >