Tudatos borfogyasztók: változó szokások a fiatalabb generációk körében
Az elmúlt két évben jelentősen nőtt az alkalmi borfogyasztók aránya a 18–40 évesek körében – derül ki a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) megbízásából készült reprezentatív kutatásból. A felmérés rámutatott: a fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem tudatos értékválasztás is – mutat rá az Agrárszektor cikke.
A 2025. március 27. és április 2. között, 500 fős mintán végzett kutatás szerint a Z generáció (18–29 évesek) és az Y generáció (30–40 évesek) körében is jelentős növekedés tapasztalható: a borfogyasztók aránya a fiatalabbaknál 23, míg az idősebb korcsoportban 8 százalékponttal emelkedett 2023-hoz képest. Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig ritkább, az alkalmi fogyasztás egyre gyakoribb: a válaszadók 55%-a él így a borral, főleg a Z generáció tagjai.
A felmérés azt is megmutatta, hogy a fiatal felnőttek körében a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnyének az egészségre gyakorolt pozitív hatást és a társasági élményt tartják. A válaszadók több mint fele hangsúlyozta, hogy a borválasztás során kiemelt figyelmet fordít a természetes összetevőkre, az adalékanyag-mentességre, a fenntarthatóságra és a magyar termőhely fontosságára.
„A fiatalabb generációk körében újfajta, élményalapú, tudatos borfogyasztás alakult ki, ami a hazai borászatok számára is új lendületet adhat”
– fogalmazott Gulyás Andrea, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója.
A kutatás első ízben vizsgálta az egészség- és környezettudatosság szerepét is a borválasztásban. A válaszadók harmada figyel az egészségre gyakorolt hatásokra, különösen az antioxidáns-tartalomra, az alacsony alkoholtartalomra és az adalékanyag-mentességre. A vármegyeszékhelyeken élők ebben kiemelkednek: körükben a tudatos borválasztás aránya eléri az 50%-ot.
A helyi termelők támogatása és a fenntartható szőlőtermesztés szintén fontos szemponttá vált: a válaszadók közel fele értékeli ezeket a törekvéseket, a magyar borok népszerűsége pedig továbbra is töretlen.
Érdekesség, hogy bár az egészség és természetesség szempontjai egyre fontosabbak, a bio- vagy organikus minősítés egyelőre kevésbé számít meghatározónak: a budapesti válaszadók csupán 2%-a, a községek lakóinak 3%-a, a városokban és vármegyeszékhelyeken élőknek pedig 9–10%-a választ bio minősítésű bort.
A HNT kutatása szerint a fiatal generációk korábban válnak borfogyasztóvá, mint korábban, ami trendfordulót jelez, és a jövőben a borpiac egészének új irányokat hozhat.
Kapcsolódó cikkeink
Ca di Rajo – Menolia Prosecco Extra Brut/Brut/Extra Dry
A Menolia egy Prosecco DOC Treviso, amely a klasszikus Prosecco…
Tovább olvasom >A bőrszépítés nemcsak a krémeken múlik – mit üzen a dietetikus?
A szépségipar régóta hangsúlyozza a külsőleg alkalmazott bőrápolók szerepét, miközben…
Tovább olvasom >A Babits Borászat aszúja nyerte a Szegedi Borfesztivál fődíját
A Babits Borászat 2019-es 6 puttonyos aszúja nyerte a Szegedi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >Változás a Danone magyarországi vezetésében: Csaplovics Péter az új értékesítési igazgató
2025. májusától Csaplovics Péter tölti be a Danone magyarországi értékesítési…
Tovább olvasom >