Tudatos borfogyasztók: változó szokások a fiatalabb generációk körében
Az elmúlt két évben jelentősen nőtt az alkalmi borfogyasztók aránya a 18–40 évesek körében – derül ki a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) megbízásából készült reprezentatív kutatásból. A felmérés rámutatott: a fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem tudatos értékválasztás is – mutat rá az Agrárszektor cikke.
A 2025. március 27. és április 2. között, 500 fős mintán végzett kutatás szerint a Z generáció (18–29 évesek) és az Y generáció (30–40 évesek) körében is jelentős növekedés tapasztalható: a borfogyasztók aránya a fiatalabbaknál 23, míg az idősebb korcsoportban 8 százalékponttal emelkedett 2023-hoz képest. Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig ritkább, az alkalmi fogyasztás egyre gyakoribb: a válaszadók 55%-a él így a borral, főleg a Z generáció tagjai.
A felmérés azt is megmutatta, hogy a fiatal felnőttek körében a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnyének az egészségre gyakorolt pozitív hatást és a társasági élményt tartják. A válaszadók több mint fele hangsúlyozta, hogy a borválasztás során kiemelt figyelmet fordít a természetes összetevőkre, az adalékanyag-mentességre, a fenntarthatóságra és a magyar termőhely fontosságára.
„A fiatalabb generációk körében újfajta, élményalapú, tudatos borfogyasztás alakult ki, ami a hazai borászatok számára is új lendületet adhat”
– fogalmazott Gulyás Andrea, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója.
A kutatás első ízben vizsgálta az egészség- és környezettudatosság szerepét is a borválasztásban. A válaszadók harmada figyel az egészségre gyakorolt hatásokra, különösen az antioxidáns-tartalomra, az alacsony alkoholtartalomra és az adalékanyag-mentességre. A vármegyeszékhelyeken élők ebben kiemelkednek: körükben a tudatos borválasztás aránya eléri az 50%-ot.
A helyi termelők támogatása és a fenntartható szőlőtermesztés szintén fontos szemponttá vált: a válaszadók közel fele értékeli ezeket a törekvéseket, a magyar borok népszerűsége pedig továbbra is töretlen.
Érdekesség, hogy bár az egészség és természetesség szempontjai egyre fontosabbak, a bio- vagy organikus minősítés egyelőre kevésbé számít meghatározónak: a budapesti válaszadók csupán 2%-a, a községek lakóinak 3%-a, a városokban és vármegyeszékhelyeken élőknek pedig 9–10%-a választ bio minősítésű bort.
A HNT kutatása szerint a fiatal generációk korábban válnak borfogyasztóvá, mint korábban, ami trendfordulót jelez, és a jövőben a borpiac egészének új irányokat hozhat.
Kapcsolódó cikkeink
Új magyar szőlőfajta hódíthatja meg az egész országot?
A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel…
Tovább olvasom >HNT: hamarabb érnek tudatos borfogyasztóvá a mai fiatal felnőttek
Az elmúlt két évben jelentősen nőtt az alkalmi borfogyasztók aránya…
Tovább olvasom >Ez lehet az oka a vörösbor-fogyasztás drámai visszaesésének
Az elmúlt években világszerte érzékelhető a vörösbor-fogyasztás visszaesése – és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az árrésstop kiterjesztése jöhet a piperecikkekre is
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Facebook-oldalán közzétett videóban jelentette be,…
Tovább olvasom >A SZÉP-kártya, az egészségpénztári tagság és az áruhitel is növeli a költési hajlandóságot
A Széchenyi Pihenőkártya mindennapok része: a SZÉP kártya tulajdonos magyarok…
Tovább olvasom >Legalább 16 százalékos drágulást érez a fiatalok fele
Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de…
Tovább olvasom >