Tudatos borfogyasztók: változó szokások a fiatalabb generációk körében
Az elmúlt két évben jelentősen nőtt az alkalmi borfogyasztók aránya a 18–40 évesek körében – derül ki a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) megbízásából készült reprezentatív kutatásból. A felmérés rámutatott: a fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem tudatos értékválasztás is – mutat rá az Agrárszektor cikke.
A 2025. március 27. és április 2. között, 500 fős mintán végzett kutatás szerint a Z generáció (18–29 évesek) és az Y generáció (30–40 évesek) körében is jelentős növekedés tapasztalható: a borfogyasztók aránya a fiatalabbaknál 23, míg az idősebb korcsoportban 8 százalékponttal emelkedett 2023-hoz képest. Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig ritkább, az alkalmi fogyasztás egyre gyakoribb: a válaszadók 55%-a él így a borral, főleg a Z generáció tagjai.
A felmérés azt is megmutatta, hogy a fiatal felnőttek körében a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnyének az egészségre gyakorolt pozitív hatást és a társasági élményt tartják. A válaszadók több mint fele hangsúlyozta, hogy a borválasztás során kiemelt figyelmet fordít a természetes összetevőkre, az adalékanyag-mentességre, a fenntarthatóságra és a magyar termőhely fontosságára.
„A fiatalabb generációk körében újfajta, élményalapú, tudatos borfogyasztás alakult ki, ami a hazai borászatok számára is új lendületet adhat”
– fogalmazott Gulyás Andrea, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója.
A kutatás első ízben vizsgálta az egészség- és környezettudatosság szerepét is a borválasztásban. A válaszadók harmada figyel az egészségre gyakorolt hatásokra, különösen az antioxidáns-tartalomra, az alacsony alkoholtartalomra és az adalékanyag-mentességre. A vármegyeszékhelyeken élők ebben kiemelkednek: körükben a tudatos borválasztás aránya eléri az 50%-ot.
A helyi termelők támogatása és a fenntartható szőlőtermesztés szintén fontos szemponttá vált: a válaszadók közel fele értékeli ezeket a törekvéseket, a magyar borok népszerűsége pedig továbbra is töretlen.
Érdekesség, hogy bár az egészség és természetesség szempontjai egyre fontosabbak, a bio- vagy organikus minősítés egyelőre kevésbé számít meghatározónak: a budapesti válaszadók csupán 2%-a, a községek lakóinak 3%-a, a városokban és vármegyeszékhelyeken élőknek pedig 9–10%-a választ bio minősítésű bort.
A HNT kutatása szerint a fiatal generációk korábban válnak borfogyasztóvá, mint korábban, ami trendfordulót jelez, és a jövőben a borpiac egészének új irányokat hozhat.
Kapcsolódó cikkeink
Sokszínű magyar bor
Elindult a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa „Magyar Bor. Sokszínű, mint Te!” borpromóciós…
Tovább olvasom >A borász szerint nem elég jó bort készíteni – élményt is kell adni
A borász szakma sokáig a szenvedélyről, a hagyományról és a…
Tovább olvasom >Tudatosabb borfogyasztók lettek a fiatalok
Az alkalmi, élményalapú borfogyasztás jelentős növekedését mutatta ki a 18–40…
Tovább olvasom >További cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Lezajlott az első Fenntartható Csomagolás Fórum
2025. június 4-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre az…
Tovább olvasom >III. Employer Branding Konferencia: A jövő már jelen?
2025. június 3-án a Pasaréti Közösségi Ház adott otthont a…
Tovább olvasom >