Magazin: Trendek, melyek meghatározzák 2018 kiskereskedelmét
Az IGD nemzetközi kutató szervezet, mely kifejezetten a kiskereskedelemre fókuszál, összeállította azt az öt kikerülhetetlen trendet, melyek meghatározzák az FMCG-szektor 2018-as évét. Mivel az IGD az egész világon végez kutatásokat partnerei segítségével, elemzései sokrétű és pontos rálátást biztosítanak a piac jelenlegi helyzetére és várható változásaira.
1. Prémium kategóriás saját márkás termékek
Egyre szélesebb körben használnak a kiskereskedelmi láncok saját márkás termékeket, melyek már nemcsak a legnépszerűbb kategóriákban kínálnak alternatívát a nagy brandekkel szemben, hanem az egyes életszakaszokhoz, vagy épp az egyedi vásárlási szokásokhoz is igazodnak.
Az elmúlt években a kereskedelmi cégek sokat fektettek abba, hogy saját márkáik magasabb minőséget kínáljanak, ez vezetett ahhoz, hogy a vásárlók egyre szélesebb körben keresik a kiváló ár-érték arányú termékeket. A brit vevők 75%-a úgy véli, hogy jelentős mértékben növekedett a saját márkás termékek minősége, a megkérdezettek kihangsúlyozták, hogy szemmel látható a kereskedőcégek prémium kategóriák kialakítására tett törekvése is. A prémium irányba mozdulás kapcsán Toby Pickard, az IGD innováció és trend analitikusa elmondta:
– A saját márkás termékek az egyik legfontosabb olyan terület, mely segítségével a kereskedők ki tudnak tűnni, sőt meg tudják határozni a segítségükkel saját arculatukat is egy felettébb összetett és kompetitív piacon. A gyártó cégek számára is nagy lehetőség ez, elvégre jelentős mértékben növelhetik a termelésüket, ám komoly gondot okoz számukra a költségek csökkentése. A nagy márkák az árverseny nyomása alatt annyit tehetnek, hogy termékeikről bebizonyítják, sokkal jobb minőségűek, így megérik az árukat. Ezt leginkább a termelés átláthatóságával és új termékek fejlesztésével, piacra dobásával érhetik el.
2. Lokális gondolkodás
Bár az emberek egyre inkább globálisan gondolkodnak, az egyes márkákat, termékeket is világviszonylatban kategorizálják, ítélik meg, mégis az elmúlt években jelentősen megnőtt az igény arra, hogy regionális, helyi termékeket érhessenek el szűk lakókörnyezetükben.
Ennek eredményeképp a kereskedők kénytelenek lesznek a területre jellemző szezonális termékeket is a polcaikra tenni, melyek nagyon rövid idő alatt cserélődnek – ezzel tudnak egyedi élményt nyújtani, kielégítve a vásárlók igényeit növelhetik a forgalmukat.
Az IGD azt várja, hogy vásárlók elvárásai még tovább differenciálódnak, épp ezért az ellátási lánc is egyre összetettebbé fog válni. Azok az üzletek, melyek hajlandóak lesznek gyakrabban forgatni a kínálatukat és szélesebb termékpalettát alakítanak ki, nagyobb hatékonysággal fognak működni. Ám ehhez elengedhetetlen a szoros együttműködés az ellátólánc minden szereplőjével. Toby Pickard hozzátette:
– A helyi termékpaletta kialakításához a kereskedelmi láncoknak támogatniuk kell a kicsi és közepes termelőcégek munkáját. Ez nemcsak üzleti érdek, de remek lehetőség arra is, hogy a vásárlók szemében jelentősen növekedjen a cégek brandje, elvégre aktívan hozzájárulnak a helyi közösség életéhez. Ráadásul úgy érezhetik a helyiek, hogy részei egy különleges kapcsolatnak. A lokális igények kiszolgálásához továbbá elengedhetetlen lesz a pontos elemzések, felmérések elvégzése, a vásárlókról gyűjtött információk a legértékesebb tőkéje egy boltnak.Továbbá érdemes az üzleteknek azon elgondolkodniuk, miként tudnak a helyi rendezvényeken, tradicionális eseményeken részt venni, termékeikkel bekapcsolódni, amivel szintén tovább növelhetik az emberek márkahűségét.
3. Termékek a lehető leggyorsabban
Az emberek érthető módon gyorsan és könnyen szeretnének vásárolni, ez a két szempont sok esetben még a legjobb ár megtalálásánál is fontosabb a vásárlók számára. Évről évre egyre több ember várja el a kereskedőktől, hogy komoly erőforrásokat fektessenek kézbesítési megoldásokba. A házhozszállítás a nagyvárosokban szinte már alapkövetelmény, a technika fejlődésével azonban a vevők igényei kreatív megoldások bevezetését is szükségessé teszik, amennyiben a kereskedő ki kíván tűnni a versenytársak közül.
Az üzletek legfontosabb feladata a vevők véleményének felmérése, vásárlási szokásainak elemzése. Egy-egy bolt annyi adatot generál a betérő emberekről, hogy a cégek jobban megismerhetik a vásárlókat, mint ahogy ők ismerik saját magukat. Már azelőtt ki lehet találni a vágyaikat, mintsem tudatosulna bennük.
A termékek szállításáról Toby Pickard kiemelte:
– Ha tovább erősödik az a trend, miszerint a vásárlók keresik az időtakarékos megoldásokat, akkor egyre kevesebb közvetlen kontaktusra kerül sor az emberek, a kereskedők és így a márkák között is. Ha a kereskedők nem találnak arra megoldást, hogy a technika fejlődése közepette ki tudjanak tűnni a gyors, személytelen fogyasztás során a tömegből, elveszítik brandjük erejét. Itt jön a képbe a szinte személyre szabott adatgyűjtés, adatelemzés. A cél, hogy hosszú távú kapcsolatot alakítsanak ki a vevőkkel, akik az extra ajánlatoknak, személyre szabott szolgáltatásoknak köszönhetően lojálisak maradnak még akkor is, ha már egyáltalán nem térnek be az üzlet falai közé. A jövő ezen a területen is a mesterséges intelligenciáé és az automatizált házhozszállításé. Komoly fejlesztésnek és beruházásnak tűnik, de hosszú távon nemcsak a márkahűséget erősíti, de a szállítmányos költségei is drasztikusan csökkenthetők egy megfelelő rendszer kiépítésével.
4. Első az életvitel
Az egészség és wellness – ez a két, már jól ismert trend 2018-ban tovább erősödik. A kereskedőktől épp ezért elvárás, hogy a speciális életvitelhez, táplálkozási szokásokhoz igazodó termékeket az üzleten belül külön zónában mutassák be, ezeket a zónákat pedig a kor szellemének megfelelően kell kialakítani, berendezni, ami komoly kreativitást, fejlesztést igényel. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a jelentős hozzáadott értékkel bíró, egyedi termékek nagy részét a vásárlók már online szerzik be. Ennek megfelelően az online felületeket is úgy kell kialakítani, hogy a különböző igényekhez mérten mindenki gyorsan megtalálja a számára legrelevánsabb termékeket, lehetőleg egy helyen.
A vásárlók tudatosságát jól jellemzi, hogy a megkérdezettek kétharmada tartja fontosnak, hogy a termékinformációk könnyen értelmezhető formátumban, jól látható helyen legyenek elérhetőek számukra a fizikális termékek és az online vásárlás esetében is. A „vegetáriánus”, „mentes” és a „clean-living” hívószavak lesznek idén a legnépszerűbb címkék a termékeken. Mivel az egészség-wellness kategóriában a legnagyobb kiskereskedelmi láncok sokat fejlődtek az elmúlt években, várhatóan a specializálódott kisebb boltok komoly kihívással fognak szembenézni 2018-ban. Toby Pickard a trenddel kapcsolatban kiemelte:
– A kereskedőknek és a márkáknak még az eddiginél is szorosabbra kell fűzniük az együttműködést fejlesztések, beruházások, reklámkampányok tekintetében, ha szeretnék kiszolgálni az egyre változatosabb vásárlókörüket. Ezen a területen azok kerülnek majd ki győztesen, akik hatékonyan képesek lesznek megjósolni a vevők igényeit, majd erre vonzó megoldást kínálnak. Azok, akik időben a legújabb élelmiszertrendekben jelentős piaci előnyre tesznek szert.
5. Hol vannak a vevők?
A kereskedőknek nagyon keményen meg kell dolgozniuk azért, hogy hagyományos boltjaik ajtaján be tudják csalogatni a vásárlókat. Ideális esetben egy modern üzlet képes az „omnichannel” vevő igényeit kiszolgálni, azaz hogy a bolt kialakításával a termékek beszerzése mellett pozitív vásárlási élményt nyújt. Továbbá keveri az online és az offline szolgáltatásokat, felhasználva a Big Data adta lehetőségeket. Annak köszönhetően, hogy az e-kereskedelem jelentős területet fog átvenni, a boltokban fizikálisan is felszabadul bizonyos terület, melyet új termékekkel, kreatív megoldásokkal lehet feltölteni az egyedi élmény kialakításához. Toby Pickard hozzátette:
– Egyértelműen látunk egy olyan trendet, mely arra mutat, hogy bizonyos termékcsoportok esetében a fizikai üzlet csupán bemutatóteremként funkcionál, ugyanakkor ez lehetőséget ad arra is, hogy azon vásárlók aktivitását is növeljék a kereskedők, akik több csatornát kívánnak használni. A márkáknak egyértelműen segíteniük kell a kiskereskedőket abban, hogy növelni tudják a vásárlási élményt, miközben az online tér támasztotta követelményeknek is megfelelnek. //
Kapcsolódó cikkeink
Az önkiszolgáló kasszák sikeréhez jobb stratégia is kell
Bár egyre több hír szól arról, hogy egyik kiskereskedő a…
Tovább olvasom >Fókuszban a termelői piacok szakmai napot és piacbemutatót szervez a NAK
Termelői piac a XXI. században címmel szakmai rendezvényt és piacbemutatót…
Tovább olvasom >Az új aranybánya: a buboréktea
Az utóbbi években a buboréktea vagy más néven „bubble tea”…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >