Trendforduló

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 08. 30. 23:30

Mostanában nincs olyan nap, hogy ne jelenjen meg hír a tejtermékekről. Hol kevés a tej, hol sok, van, amikor a termelő panaszolja az árat, mifelénk az olcsó import is sok bajt okoz. A mostani felbolydulást a szakértők szerint a kínai piac megjelenése okozta. A távol-keleti ízléstől és fogyasztói szokásoktól teljesen eltérő, ismeretlen termék mint a nyugati kultúra követe oly népszerűségnek kezdett örvendeni, hogy a lelkes helybéliek még annak kellemetlen utóhatásaitól is hajlandóak voltak eltekinteni.

Ezzel együtt baj az is, hogy megváltoztak a termelési támogatási rendszerek, kissé közelebb, az Európai Unióban, a kvótaszabályozás eltörlése, pontosabban a termelési korlátozás feloldása is átírta a termelők várakozásait. Különösen amiatt, hogy a termelők közvetlen támogatási rendszere megváltozott, az új EU-s tervezési ciklusban a termelők nem a tej, hanem a tejelő tehén után igényelhetnek forrást.

A korlát feloldása után nyilvánvalóan az olyan hagyományos exportőröknek, mint Hollandia, Dánia, Németország, új piacot kellett keresniük, így például Európában a német, holland, lengyel, szlovák, cseh importáruk elárasztották a magyar boltok polcait, miközben az orosz embargó is tovább szűkítette a piacot. Arról nem is beszélve, hogy Oroszország az embargó hatására erőteljes mezőgazdasági fejlesztésekbe fogott, és ma már nem úgy tűnik, mintha egyáltalán rászorulna a behozatalra. Kiderült, hogy három év alatt a háromszorosára bővült az orosz tejipar a szankciók miatt. Az élelmiszeripari importot nem az EU, hanem az oroszok korlátozzák, hogy a saját élelmiszeriparukat fejlesszék. A rubel gyengülése miatt viszont a vállalkozások nem jutnak hitelhez, ezért fejleszteni sem tudnak.

Mindeközben Magyarország sajátos helyet foglal el a piacon, hiszen a kivitel nagy része nyers tej, ugyanakkor a tej egyes alkotóelemeinek piaci mozgása is teljesen eltérő. Például a vaj és annak alapanyaga a tejzsír utáni kereslet a már említett okok miatt erőteljesen növekszik, ami viszont hátrányosan befolyásolja nemcsak a magyarországi vajárakat, hanem a tejfölét is, lévén egy alapanyag két késztermékleosztásban, a vaj nemzetközi szinten is eladható, a tejföl pedig mindenképpen magyar specialitás, kereslet iránta csak itt kimutatható.

A fenti, nagyvonalakban összegzett trendek egyfelé mutatnak, változik a kereslet, változik a termelés, változnak a fogyasztói szokásos és főként a fogyasztók, nemhogy Magyarországot, hanem még az Európai Uniót is meghaladó mértékben. Vagyis trendforduló előtt áll a teljes vertikum, de nem egyedül. Ugyanez zajlik jelen pillanatban például a személyautók piacán, ahol a még nemrég is dicsőített motorok, a dízelek, a megingathatatlannak tűnő márkák, mint a Volkswagen kénytelen szembenézni a dízelüzemű autók kitiltásának rémével. De hasonló jövő sejlik fel a vendéglátók feje felett is: vajon milyen módon tarthatják fenn forgalmukat, ha az európai szokásoktól távol eső muszlim étkezési szokások megerősödnek, és a sörözős, wurstos bulik helyett egy kávé vagy tea mellett üldögélnek majd a betérők? //

Házi Zoltán
vezérigazgató
Nagybani Piac

Kapcsolódó cikkeink