Trendekbe fagylalva
Ami hosszú időn keresztül csak egy jeges nyalánkság volt, abból a 21. század szofisztikált, néha bonyolult, különleges igényeinkhez alkalmazkodó terméket csinált, amit még mindig bűnre csábító nassolnivalóként kezelünk, pedig alapanyagait tekintve akár fontos is lehetne egészséges táplálkozásunk szempontjából. Cikkünk a globális trendek mellett gyártók, kereskedők és cukrászok segítségével a hazai fagylaltpiac helyzetéről is képet ad.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
Bár 2-3 gombóc fagylalt elfogyasztása után sokakban van ott az adtam a kilóimnak érzés, ami persze akár jogos is lehet, ám a fagylaltban lévő olyan alapanyagok, mint a gyümölcs, a tej, az olajos magvak vagy akár a cukor is fontos elemei lehetnek egészséges táplálkozásunknak; a fagylalt „minimum” vitaminok és ásványi anyagok forrása. Nem is beszélve arról, hogy a benne lévő zsír és cukor segíti az endorfintermelést, azaz csökkenti a stresszt és javítja a koncentrációt.
Kevés olyan termék van, amelyet (majdnem) mindenki annyira szeret, mint a fagylaltot. Sok fogyasztónak, korosztálytól, lakóhelytől és nemzetiségtől függetlenül, ez a kedvenc desszertje. Globálisan jellemző a termékek egyre magasabb minősége és a klasszikus ízek dominanciája, ám folyamatosan új és izgalmas ízek bukkannak fel, nemcsak a kísérletező kedvűek örömére.
A hagyományos ízek elsődlegessége nem azt jeleni, hogy a fagylalt világa nem változik: a jeges édesség is alkalmazkodik a világ gasztronómiai makrotrendjeihez – legalábbis ezt a következtetést vontuk le az interneten megjelent friss fagylaltpiaci elemzéseket kutatva. Összefoglaljuk hát, mi formálja a fagylaltot – ízét, tartalmát, készítését és fogyasztását határainkon túl, és egyre inkább itthon is.
Egyetemes trendek
A növényi alapú termékek térnyerése átalakítja az egész élelmiszeripart, ez alól a fagylalt sem vonhatja ki magát – a cukrászdákban is egyre többen keresik ezeket, ami erősíti a fagylaltmesterek innovatív hajlandóságát az alternatív termékek területén. A tej-, tejszínmentes fagylaltok választéka korábban inkább csak a sorbet típusokra korlátozódott. Ma könnyen elkészíthetők a klasszikus ízek vegán változatai, amelyekben főként a szója-, a kókusz-, a mandula-, a kesudió- és a zabtej helyettesíti a tehéntejet. Ami még Európában is ritka: a budapesti Naspolya cukrászdában például egy teljes pultból kizárólag vegán, adalékmentes fagylaltokat árulnak.
Az alternatív termékeknek számos más célcsoportja is van: a valamilyen ételintoleranciával küzdők, valamint az életmód-specifikus, azaz az alacsony kalóriatartalmú és a cukormentes, vagy éppen a keto- vagy más diétákhoz illő termékek fogyasztói – és ők egyre többen vannak.
Az emberek kalandot is keresnek a fagylaltválasztásban, és az egyedi ízélmények ígérete felkelti az újdonságra vágyók figyelmét. Sok helyen kísérleteznek merész gyümölcskombinációkkal, de sós ízekkel is – már nemcsak a klasszikus süteményeket jelenítik meg fagylalt formában, hanem például a sós perecet a burgonyachipset, bagelt.
Nő az egészséges adalékokkal készülő termékek aránya. A mi legjobb cukrászdáink is készítenek funkcionális fagylaltokat, trendi lett a superfoodok és plusz rostok, fehérjék használata. Talán nálunk sincs túl messze a probiotikus vagy a CBD-tartalmú fagylalt sem.
Óriási az olajos magvak sikere: pisztácia, kesudió, pekándió, akár paszta, akár darabok formájában – ha olcsóvá nem is, de mindenképpen különlegessé teszik a fagylaltot. Persze a ropogósság élményét kekszek is biztosítani tudják. A fagylaltok egyedi textúrájának megteremtése (amiben a minőségi szóratok is szerepet kapnak) a fogyasztók számára a kényeztetést, a prémium élményt jelzi.
Figyelemfelkeltők, vonzók, jól fényképezhetők a különleges formájú, ízű, színű, (alap)anyagú pszeudotölcsérek. A cukrász nem készít a retailben kaphatókhoz hasonló fagylaltszendvicset, de pékségi ihletésű „hordozót” sokan használnak, náluk a fagylalt fánkokba, eklerekbe, bucikba kerül.
Globális trend a törekvés a természetes alapanyagok használatára, így a különböző porok és aromák felhasználásával készült termékek háttérbe szorulnak, helyettük a valódi gyümölcsre és a naturális összetevőkre helyeződik a hangsúly.
Ahogy a gasztronómia más területein, a fagylatokban is keresik a fogyasztók más országok, más kultúrák ízeit, akárcsak a „felnőtt” ízeket: az alkoholt, a kávét és a teát.
A hazai beszállítók
– Kínálatunkban minden alapanyag és kiegészítő megtalálható – hangsúlyozza Gangel András, az m-GEL Hungary Kft. termékfejlesztője –, amire egy fagylaltkészítőnek szüksége lehet – a „hagyományosak” mellett a különböző ételintoleranciával küzdőknek, a gyerekeknek vagy éppen sporteseményekre (például a foci EB-re) szánt termékek, limitált összeállítások.
Úgy tűnik, a fogyasztási kedvet nem befolyásolta az infláció, de az eladott mennyiségben érezhető némi csökkenés: 3 gombóc helyett kettőt esznek, vagy ritkábban mennek fagylaltozni az emberek. Hogy hol a határ, amit még hajlandók kifizetni egy gombóc fagylaltért, nehéz lenne megmondani. Egy ideig úgy gondoltam, 600 forint felett már lemond a fogyasztó a jeges élvezetekről, de láttam már 700 forintos gombócot is.
Nagyon változó egy-egy adag fagylalt elkészítésének a költsége – nagyban függ a felhasznált anyagoktól és a technológiától. Úgy gondolom, a hazai fagylaltozók 80-90%-a kiváló minőségű terméket kínál, és a piac önmagától tisztul, a rossz minőséget kínálók kihullanak.
– Alapanyagainkkal szakmai tudást és magas hozzáadott értékű megoldásokat kínálunk a kézműves fagylalt- és desszertkészítőknek, cukrászoknak – állítja Szabados Norbert, a Fabbri brand & key account managere. – Palettánkon megtalálhatók fagylalt alapporok tejes és gyümölcsfagylaltokhoz, variegatók/rétegezők, paszták, sprinterek, öntetek és alapanyagok modern cukrászathoz.
A fagylalt fogyasztói ára nagyot nőtt az utóbbi években, a vásárló szeretne minőséget kapni a megemelt árért cserébe. A fogyasztók egyre igényesebbek, és könnyen különbséget tudnak tenni egy prémium minőségű fagylalt és az iparilag gyártott jégkrém között, de sokaknak persze inkább az ár a lényeg. A vásárló nem is feltétlenül figyeli meg, mekkora súlyú egy gömb fagylalt: 4 dkg vagy 6 dkg, csak annak árára koncentrál, mások a mennyiségre helyezik a hangsúlyt.
Az biztosan elmondható, hogy nem csökkent a fagylaltok forgalma, ezt a mindennapi luxust a legtöbb család igyekszik megengedni magának.
– Gasztrotégelybe töltött fagylaltokat ajánlunk azoknak – mondja el Kirschner Zoltán, a Bocco d’Oro ügyvezetője –, akiknek nincs lehetőségük elkészíteni azt üzletükben, illetve akik nem ebbe akarnak munkát, energiát invesztálni. Piacra léptünk a kisüvegbe töltött egyadagos fagylaltokkal is – ezt a termékcsaládot éttermeknek, szállodáknak és más vendéglátóhelyeknek szánjuk.
A tavalyi szezon kezdetén drasztikusan emelkedett a fagylaltok ára, minthogy elszálltak az alapanyagárak és a fenntartási költségek. Mindenhol azt láttuk, hallottuk, hogy az emberek nem fognak fagylaltozni. Mindez logikusnak tűnt, tehát bennünk is ott volt a félelem. Ennek ellenére mindenhol ugyanolyan sorok álltak a fagylaltozóknál; mint korábban – pszichológus legyen a talpán, aki megmagyarázza.
A minőségben nem volt változás, abból „öngyilkosság” lenne visszavenni. Véleményem szerint a hazai fagylaltozók – nem beleértve az „albán” fagylaltozókat – igen nagy része odafigyel, hogy minél jobb terméket készítsen.
Az árat nemcsak az alapanyag és a rezsiköltség teszi ki, inkább az számít, hogy hány gombócot tudok eladni egy nap, százat vagy ötszázat. Szorozzuk be az 5-600 forintos árral, ebből kell gazdálkodni. A minőségi fagylaltot fel kell főzni 85 fok fölé, majd le kell hűteni –14 fok alá. Ennek nagyon nagy az energiaigénye, így a fagylalt ára költségének nagyobbik hányada az előállítás. Tehát 500 gombócnál 400 forintos árral sem járok rosszul, 100 gombócnál viszont akár 700 forintot is el kell kérnem.
Hasonlóságok és különbségek
– A Vegan Health Kft. vegán és gluténmentes, hozzáadott cukortól mentes tégelyes fagylaltokat, keresztszennnyeződés-mentes jégkrémkelyheket és jégkrémszendvicseket kínál a hazai fagylaltozóknak, cukrászatoknak – számol be Kiss Enikő tulajdonos. – Úgy látom, a családok meggondolják, hogy a mostani árak mellett hányszor menjenek fagyizni a gyerekekkel – ez manapság már komoly kiadás; ritkábban engedhetik meg maguknak, és kevesebbet is fogyasztanak.
A fagyalt ára ízektől, összetevőktől függ. Nos, egy kiló 100%-os csokoládépasztillát például nemrég még nettó 3000 Ft-ért lehetett kapni, most már 8200 Ft, a kakaóvaj ára pedig megduplázódott.
Attól, hogy egy fagylalt olasz, nem biztos, hogy minőségi: soknak közülük az alapját kész alapporok, paszták adják, tele cukorral, glükóz- és fruktózszirupokkal, emulgeálószerekkel, aromákkal, stabilizáló szerekkel. 50%-uk általában cukor, ezért sokszor érezzük azt, hogy többféle ízt kértünk, mégis alig van különbség a gombócok között. Mi kizárólag kókusztejet, valódi gyümölcsöket, magvajakat, növényi rostokat használunk, és paleolit almacukrot vagy steviát édesítőként. Számomra a minőségi fagylalt azt jelenti, hogy egészséges. tiszta, természetes összetevőkből készül – nagyon kevés van ilyen a piacon.
– Mindig vannak trendek, amelyek hosszabb-rövidebb ideig népszerűek maradnak – véli Gangel András –, korábban ilyen volt az almáspite, most a pisztácia és a mangó dübörög. A tradicionális, tiszta, egyszerű ízek megmaradnak, de országrészenként is vannak különbségek, hogy hol melyik a népszerűbb. Ami mindenképpen lényeges: a fagylalt állaga legyen telt és krémes, a gyümölcsfagylalt legyen hűsítő, az íz pedig karakteres és üde.
A termékfejlesztést a fogyasztói igények, valamint a felbukkanó új anyagok, eljárások, például a superfoodok alkalmazása határozza meg. Az egészségesebb, vagy egyéb hozzáadott értéket tartalmazó fagylaltokra egyre nagyobb igény van, azaz elvárás, hogy a termék ne csak finom legyen, de egészséges is. Az, hogy egy fagylaltozó kínálatában legyenek mentes termékek, ma már természetes elvárás.
– A magyar emberek a letisztult ízeket kedvelik, de igénylik például a ropogós elemeket – érvel Szabados Norbert. – Ezt a Fabbri már évekkel korábban felismerte, és létrehozta a Crockolosi és Snackolosi variegato vonalát, melyen tipikusan ropogós elemekkel gazdagított variegatókat kínál; több közülük a csokoládéra épül.
A klasszikus top ízek a csoki, vanília, eper, citrom és puncs mellé az elmúlt 2-3 évben felzárkózott a pisztácia és a mangó. Fagylaltkészítő partnereink több pisztáciapasztából választhatnak palettánkról, akár 100%-ost is. Idei újdonságaink között megjelent a mangó makadámiadiós ropogóssal.
Nem érzékelünk megfogalmazható trendeket, minden fagylaltkészítő a saját ízlésvilágának megfelelő ízeket kínálja a pultjában. Érdemes viszont megemlíteni, hogy a szakma egyre több gyümölcsöt használ a fagylaltok előállításához – ezeket többnyire vizes alapon készítik, ugyanis a víz nem viszi el a gyümölcs ízét, így sok helyen kínálnak szorbét. Idén 2 újdonságunk is erre a célra lett kifejlesztve a legnépszerűbb eper- és mangóízekben.
Napjainkban semmilyen cukrászda, fagylaltozó nem engedheti meg magának, hogy ne bővítse ajánlatát folyamatosan az ételintoleranciákkal küzdő fogyasztóknak szánt desszertekkel és fagylaltokkal. Kiemelt prioritásként kezeljük a fogyasztó egészségét és biztonságát: szortimentünkben 600+ termék gluténmentes, 200+ termék vegán és 400+ termék laktózmentes.
Szofisztikálódó piac
– A termékeink között az előző évek nagy slágeríze a chia-mangó málnával volt – magyarázza Kirschner Zoltán –, a különleges ízek között még most is ez a legnépszerűbb. Az idei év nagy sikervárományosa az Őrség aranya, ami tortában már nagy kedvenc. Akárhogy is, fogyásban nehezen lehet az alapízeket überelni.
A modern fagylalt alapja a krémesség. Trendi ezt „fűszerezni” darabos gyümölcsökkel, ropogós darabokkal. Az ízeket harmonikusan kell kombinálni, a már említett chia-mangósnál például a tejes jégkrémbe chiamagot áztatunk, mangó sorbettel párosítjuk, mindezt jól ellenpontozza saját főzésű, savanykásabb ízű málnaszószunk. A következő termékfejlesztésünkről egyelőre csak annyit, hogy lesz benne krémesség és ropogósság is.
Az ételintoleranciák és az egészségtrendek természetessé teszik a speciális termékek választékban tartását – sokan keresik ezeket –, de fogyásuk töredéke a tejjel és cukorral készült fagylaltokénak.
– Mivel a trendeket leginkább a fagylaltalapanyag-gyártók határozzák meg, én nem nagyon kísérem azokat figyelemmel – árulja el Kiss Enikő. – A fagylaltot egészen könnyen el lehet egészségesen és nagyon finoman készíteni. Mert mi finomabb van az érett mangónál, epernél, 100%-os piemonti mogyorónál? Sőt, mi gluténmentes brownie-val, csokiöntettel, saját készítésű kajszilekvárral készítünk Sacher-torta jégkrémkelyhet, illetve gluténmentes diós piskótával, dió- és vaníliafagyival, csokiöntettel somlói galuska jégkrémkelyhet.
Kizárólag gluténmentes, vegán, hozzáadott cukortól mentes fagylaltokat, jégkrémeket kínálunk. Mivel az ilyeneket egy pultban árulják a hagyományos fagylaltokkal, nem tudják garantálni a keresztszennyeződés-mentességet. Ezért 5-féle kész jégkrémkelyhet kínálunk, és csomagolt jégkrémszendvicseket 3 ízben. //
Minden gombóc számít
Találkoztunk már intelligens kanalakkal: a tartalmát digitálisan mérővel, a Parkinson-kórtól szenvedők étkezését megkönnyítővel, de az új magyar találmánnyal hasonlóval még nem. Az Erwin Smart Ice Cream Scoop, fagylaltadagoló kanál adagszámláló rendszert használ, amely rögzíti az eladott gombócok mennyiségét.
A kanálba épített elektronikus eszköz felismeri az eladók kanalakkal végzett gombócadagolási mozdulatait. A mért adatokat továbbítja egy központi adatgyűjtő egységnek, amely interneten keresztül küld összesítést a tulajdonosnak így az bárhol, bármikor ellenőrizheti az értékesített mennyiséget, munkatársai teljesítményét.
Az intelligens eszközt tavaly nyáron 9 üzletben, 21 kanalat használva tesztelték. //
Számok
Európa fagylaltfogyasztásáról gyűjtöttünk érdekes adatokat, íme! (Az interneten fellelhető legfrissebb adatok akár 2-3 évesek is lehetnek.)
2022-ben az Európai Unióban 3,2 milliárd liter fagylaltot állítottak elő. Az uniós országok közül a legnagyobb gyártó Németország volt, 620 millió literrel, a franciák és az olaszok követték őket 591, illetve 571 millióval. Legolcsóbban a németek állították elő a fagylaltot, literenként 1,5 euróért, az olaszok 2,3-ért, a legdrágábban a dánok 4,4, az osztrákok 7 euróért.
2024 áprilisban Németországban egy gombóc fagylalt átlagára 1,72 euró volt, a legtöbbet Münchenben adtak érte: 2,12 eurót. A németek átlagosan 7,9 liter jégkrémet, fagylaltkelyhet és hasonlót fogyasztottak a 2023-as 8,1 literhez képest, ám mivel a fagylalt ára jóval gyorsabban nőtt az átlagos inflációnál, a forgalom 10%-kal nőtt.
2020-ban a legnagyobb fogyasztók a belgák voltak fejenként 16 liter fagylalttal, őket a portugálok (14,2 l) és a lengyelek követték (13,6 l).
A tripadvisor.com módjára, de annál objektívebben gasztronómiai értékeléseket gyűjtő tasteatlas.com szerint Európa legfinomabbnak ítélt fagylaltjai a május 15-én megjelent rangsor szerint a Cornwall megyei tejfölfagylalt, a kahramanmaraşbeli török Dondurma, a wisconsini frozen custard, az olasz pisztáciafagylalt és az ugyancsak olasz affogato (vaníliafagylalt és kávé). //
Kellő tudással, jó ízléssel
Gyakorló cukrászént kérdéseinket Füredi Krisztiánnak, a tápiószecsői Hisztéria Cukrászda cukrászmesterének tettük fel, aki tagja volt az idei fagylalt-VB-n, a Gelato World Cupon 3. helyezést elérő magyar csapatnak, de számos tortaverseny (köztük a Magyarország Tortája is) nyertese is egyben.
Az infláció nem elsősorban a fagylaltok forgalmára volt hatással, inkább a költségeire; nemcsak az alapanyagár, hanem a megnövekedett energia- és eszközárak miatt. Meggyőződésem, hogy a jó minőségű fagylalt iránt mindig megmarad a kereslet, de a közeljövőben 20-30% forgalomcsökkenésre számítok.
Szerintem a hazai cukrászatok 50-60%-a már minőségi fagylaltot kínál. Egy gombóc alapanyagköltsége hozzávetőlegesen 150-200 forint – hogy a fagylalt jó minőségű-e, az főként az alapanyagokon (és azok megfelelő ismeretén) múlik, meg persze, hogy kellő tudással, gépparkkal és jó ízléssel nyúlunk hozzá. Fogyasztói árának, úgy gondolom, 800 forint körül lehet a lélektani határa.
A fagylaltkészítés legsikeresebb trendje az elmúlt években a fűszeres ízek felfedezése volt, valamint az ízek rétegezése, amikor több textúra jelenik meg egy fagylaltban. Izgalmasak és sikeresek voltak a szakma kísérletezései a tradicionális magyar süteményekkel, pontosabban azok ízeinek a fagylaltban való megjelenítésével – jó „alapanyag” volt például a Rákóczi-túrós.
A minőségi fagylaltok világában a felmérések során legnépszerűbbnek mért csokoládé-, vanília- és eperízeket sem önmagukban kell elképzelni: átalakulnak például tonkababos csokoládévá, mentás eperré vagy rétegezett vaníliává.
Egyre elterjedtebb a növényi rostok használata az emulgeáló és sűrítő szerek helyett, a még tisztább fagylalt elkészítése érdekében. A „kedvenc” trendem a hazai minőségi alapanyagok használata egy csavarokkal teli fagylaltban, méghozzá a jellegükre utaló dekoratív díszítéssel.
Egy modern cukrászda választékában mindenképpen szükség van a különböző mentes fagylaltokra is, akár egészségügyi okokból, akár a divat miatt keresi őket a vendég – nálam ilyenek általában 15-20% arányban szoktak szerepelni a pultokban. Egyre elterjedtebb a növényi tejek, a cukorhelyettesítők használata, és természetesen a glutént is lehet kiváltani: akár rizsliszttel vagy különböző gluténmentes keverékkel, ha így szélesebb vevőkört tudunk megszólítani. //
Balaton fagyija 2024
Május közepén rendezték az idei – immár 11. alkalommal – a Balaton Fagyija versenyt, melynek nyertese a balatongyöröki Promenád Kávéház Balatoni mámor fantázianevű fagylaltja lett. A legjobbnak választott termék egy diós fagyi, amelybe Balatongyörökön termett füge és bor is került.
A versenyen a győztest 13 cukrászda és fagylaltozó több mint 20 fagylaltja közül választotta ki az idei Fagylalt VB-n 3. helyezést elért csapat tagjaiból, valamint a Balaton Turizmus Szövetség és a Magyar Cukrász Ipartestület delegáltjaiból álló zsűri. A cukrászdák gyümölcsös, alkoholos, sós, fűszeres ízvilágú, de még mentes fagylalttal is neveztek a Balaton környékéről – a legmeglepőbb ezek közül hekkel készült.
Különdíjat kapott a Fűszeres nyári est – Bagaméri fagylaltozó (Balatonfüred), a Pestós ricotta zamatos fügével – Füge Fagyiudvar és Kávézó (Veszprém) és a Csudijó Balaton – Pingvin Fagyizó és Cukrászda (Balatonmáriafürdő). //
Szeplőtlen élvezet
A frozen yogurt jeges desszertet, azaz a joghurtalapú fagylaltot bő 10 éve megpróbálták nálunk is bevezetni, de az erre építő franchise nem járt nagy szerencsével. Pedig, ha lehet egészséges fagylaltot készíteni, a frozen yogurt biztosan az.
Az USA-ban sok joghurtmárka indult el a fagyasztott termékek világa felé, de az ellenkező irányba még nem láttunk próbálkozást. Eddig! Ugyanis a Häagen-Dazs tavaly piacra dobta probiotikus termékcsaládját, a Häagen-Dazs Cultured Crème-et, amely elmossa a határokat a kanalazható joghurtok, a mélyhűtött desszertek és a fagylaltok között. A sűrű és ízgazdag, kivételes alapanyagokból készülő luxusterméket a marketingesek a bűntelen élvezetek megtestesítőjének is nevezik. //
Kapcsolódó cikkeink
Egyhengeres fagylaltot vagy kéthengerest? – A nap képe
Nagyobb, magasabb, de leginkább másabb a hengeres fagylalt, mint a…
Tovább olvasom >Ötletbörze Kansasban
Október 7–8-án került megrendezésre a Shop! Ideation konferencia, a magyar POPAI…
Tovább olvasom >Limitált kiadású „Emily In Paris” jégkrémet dob piacra a Häagen-Dazs
„Be More Emily” címmel indított új globális kampányt a Häagen-Dazs…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >