Trendek és tények a vendéglátásban
HoReCa – Előre címmel tartott konferenciát a Karrier & Stílus Tanácsadó szeptemberben Budapesten. A rendezvény fő értéke – a témák kiválasztásán túl – a szakmai döntéshozók számára rendkívül fontos adatok és információk összegyűjtése volt.A tanácsadó cég egész napos konferenciájának előadásai minden, a HoReCa-szektorban dolgozó, marketing- és PR-tervezésben érintett szakember, azaz bizonyos értelemben minden vendéglátós számára hasznos tudnivalókat, tapasztalatokat, a piaci döntések során megkerülhetetlen tényeket szedtek csokorba.
Csíkné dr. Kovács Klára, a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója bevezető előadásában többek között olyan tényeket sorolt, amelyek ma meghatározóak a HoReCában, mint iparágban. Kiemelte, hogy Magyarországon 400 000 főt foglalkoztat az idegenforgalom és a vendéglátás, és a GDP 8 közel 9,0 százaléka ebből a szektorból származik. Két és fél millió munkavállalót érint, hogy a százszázalékos adóteher helyett 25 százalékos az adókulcs a melegétkezési utalványokra. Spórolnak a háztartások a válság miatt az étteremmel, szórakozással – ezek között a körülmények között kell most a fennmaradásért küzdenie a vendéglátásnak.
Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója a növekedés lehetőségeit taglalta a vendéglátó-ipari értékesítésben. Összehasonlította a fogyasztói szokások alakulását Magyarországon, illetve Európában. Beszélt a HoReCa-piac főbb trendjeiről, valamint a HoReCa-üzletek számának és típusának alakulásáról és a fogyasztás szerkezetéről.
Előadásában egyebek mellett megerősítette, hogy a magyarok az európai átlagnál jóval kevesebbet járnak étterembe: 17 százalék soha, 45 százalék ritkábban, mint havonta. Közel 60 százalékuk még mindig a magyaros konyha híve. Mindemellett a kutatások szerint az érintettek fele a válság után többet kíván költeni otthonán kívüli szórakozásra. A magyar vendég étteremválasztásának kritériumai között a három legfőbb szempont a konyha jellege, a megfizethetőség és a kényelmes megközelíthetőség.
Haász Ákos, a METRO Kereskedelmi Kft. HoReCa-vevőcsoport vezetője a cég új HoReCa-célcsoport menedzsmentjét mutatta be a hallgatóságnak. Elmondta, milyen információkat használnak a piac megismerésére, hogyan választják ki, illetve hogyan árazzák a kiválasztott termékeket, beszélt a partnerkommunikáció kérdéseiről. Előadásában – GKI-kutatások eredményeire hivatkozva – csoportosította a szakmát érintő hatásokat. Kiemelte, hogy a vendéglátást az átlagosnál jobban sújtja a fogyasztás visszaesése, az étkezési jegyek, üdülési csekkek megadóztatása és az áfa és jövedéki adó emelése. Bizakodhat viszont a vendéglátás a több termékkategóriában jelentkező beszerzési árcsökkenésben, az élesedő beszerzési versenyhelyzetben, a tisztuló piaci viszonyokban, valamint a konjunktúrával visszatérő külföldi vendégekben. Haász Ákos még nem látható veszélyként értékelte az önkormányzati korlátozásokat és a teljes dohányzási tilalmat.
Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a TrendInspiráció Fogyasztói Magatartás Kutató Intézet Kft. vezetője a HoReCa-szektorban tapasztalható fogyasztói trendekről és szokásokról tartott prezentációjában főként a válság és a globalizáció hatásait elemezte. Összegezte a fogyasztók igényeit befolyásoló új attitűdöket: a felelősségérzet növekedését, az etikus fogyasztást, az extrém drága és extrém olcsó dolgok kerülését, az önmegvalósítás igényét, a regionalitást. Megnevezett HoReCára ható trendeket, és az előadás során sor került új fogyasztói célcsoportok meghatározására is – erre a témára és a fogyasztói magatartásnak a vendéglátásra gyakorolt közvetlen hatásaira a szakember segítségével még visszatérünk következő számainkban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >