Magazin: Trendek és innovációk az 50. jubileumi SIAL-on

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 02. 06. 12:43

Mintegy 150 ezer látogatónak mutatta be a világ élelmiszer- és fogyasztási trendjeit, továbbá a legnagyobb innovációit a párizsi SIAL élelmiszer-ipari kiállítás 6300 kiállítóján keresztül. Így nem véletlen, hogy a 105 országból érkező kiállítók 78 százaléka új terméket is bemutatott a SIAL-on.

sialA statisztikák szerint az idei év legnagyobb élelmiszer-ipari kiállításán megfordult minden 4. látogató megtekintette az Innovációk központi standját, és a teljes látogatói kör 71 százaléka olyan standokat keresett fel, ahol új termékről tárgyalhatott, új beszállítót kereshetett.

Nem csoda tehát, ha az 1964-ben indított párizsi élelmiszer-ipari kiállítás a legfontosabb trendekre és innovatív termékekre fókuszált idén.

World Tour 28 országból

A Trade magazin, mint a World Tour by SIAL 28 országot magába foglaló szakmai zsűri magyarországi tagja, idén is képviselhette a hazai piac innovációit a kétévente megrendezésre kerülő termékversenyben, és bemutathatta a magyar piac sajátosságait és trendjeit még tavasszal. A verseny akkori, második fordulójára közel kétszáz terméket vonultattak fel a partnerországok, s közülük az októberi kiállításon került átadásra a TOP3 termékfejlesztés.

A dél-afrikai Gourmet Africa, egy újrahasznosított alutasakos, 18 hónapos szavatossági időt biztosító csomagolású, afrikai hagyományos ízeket bemutató termékcsalád lett a bronzérmes. A japán frissentartó tasakos szójaszósz ezüstdíjat kapott. Míg a legnagyobb elismerésben a Magyarországon is nagy sikert aratott MAGGI Papirusz termék részesült, amelyet idén Ausztria nevezett.

Ahogy az előző SIAL beszámolóban már részletesen írtunk az egyes országok innovációiról és azokon keresztül az országok fogyasztási trendjeiről, tökéletesen egybecsengenek a nyertes termékek a további versenyeken bemutatott termékfejlesztésekkel.

Például a főleg európai országok innovációit bemutató központi standon egy másik verseny egyik kiemelt díjazottja, a portugál Eco Gumelo keltett nagy feltűnést, amely mindenki számára a saját konyhájában biztosítja a friss gombákat, amelyek a dobozból nőnek ki folyamatosan.

De hogy milyen trendekre is adnak választ ezek a termékek? A SIAL óriási kutatásokat mutatott be a kiállítás ideje alatt, amelyekből most kettőt adunk közre beszámolónkban.

Boldogságot keresnek
a fogyasztók

Az XTC World Innovation kutatása szerint a termékfejlesztések 12 fogyasztói trendre adnak választ, amelyek kétszer 6 ellentétes csoportba sorolhatók, de ezek úgy egészítik ki egymást, hogy a vásárlók boldogságvágyát minél jobban kielégítsék.

A 12 ellentétes trend megértéséhez egy trendfát is bemutattak, amely a fogyasztói elvárások 5 nagy csoportját szintekre bontja. Az öt nagy elváráscsoport, amelynek egy termék meg kell feleljen: az élvezeti érték, az egészségmegőrzés és prevenciós hatás, a fizikai és mentális állapot megőrzésének támogatása, az új életformákhoz alkalmazkodó könnyű és gyors felhasználhatóság vagy fogyaszthatóság, a környezetvédelem és fenntarthatóság.

A kutatás szerint a gyártó cégek számára nagyon fontos, hogy a szintek egymásra épülő mechanizmusát megértsék, és a termékfejlesztések a különböző fogyasztói boldogságigényekre nyújtsanak megoldást.

2014–2064: milyen lesz a jövő élelmiszere?

A SIAL és az XTC World Innovation a mai trendek alapján számos következtetést vont le a tendenciákról, amelyek a következő néhány évtized FMCG-színterét alakítják majd. Íme, néhány merészen futurisztikus, de egyáltalán nem szürreális csapásirány, amely átrendezheti bevásárlókocsijainkat és konyháinkat az elkövetkezendő ötven évben.

A gazdasági világválság egy dologra mindenképpen jó volt: megtanította az embereket arra, hogy számos termék otthon is előállítható, ahelyett, hogy egy kisebb vagyont költenénk rá a boltokban. Az elmúlt években rengetegen tanultak meg főzni azok közül, akik korábban soha nem érdeklődtek a konyhaművészetek iránt, idővel pedig megjelentek azok is, akik maguk az alapanyagokat is otthon termesztik, tenyésztik.

Nyomtatott ételek

Az elkövetkezendő időszak tendenciái lehetnek, hogy egyre többen tartanak otthon mini fűszerkertet, sőt, akár a csirkék is a teraszra, sőt, akár az erkélyre költözhetnek. Már dolgoznak annak a méhkaptárnak a kialakításán, amely akár lakásban is biztonsággal tartható, és egy évtizeden belül vélhetőn a szélesebb tömegek számára is elérhetővé válik a 3D ételnyomtató.

A jövő pizzáját már nem sütni, hanem nyomtatni fogjuk az ultramodern konyhákban. A NASA által, direkt asztronauták számára kifejlesztett technológia elképesztő gyorsasággal fejlődik: már nemcsak csokoládényomtató készült, de különféle tésztákat, pizzákat és sülteket is nyomtathatunk. A finomságok alapanyagai (pl. a porok és az olajok, egyes esetekben a gyümölcsaromák, vagy éppen a folyékony sajt és proteinfeltétek) kazettákban kerülnek tárolásra, és ezeket rétegenként pakolja egymásra a 3D-nyomtató.

A technológia lényege, hogy kevés hulladékkal, sztenderdizált alapanyagokból egyszerűen állíthassunk elő tápanyagokban gazdag ételeket, amelyek szinte korlátlan ideig elállnak. A NASA tervei szerint az ételnyomtatókat elég felszerelni a porokkal, olajokkal, aromákkal és egyéb alapanyagokkal, és akár harminc éven keresztül is változatosan táplálkozhatnak az űrhajósok a Földtől távol.

Még ennél is fontosabb, hogy a NASA megbízásából a 3D-technológiát fejlesztő Systems & Materials Research Corporation (SMRC) mérnöke, Anjan Contractor a világ éhezőin is szeretne segíteni: a szakember úgy véli, hogy az ételnyomtatás hosszú távon megoldja az élelmiszer-pazarlás problémáját, csökkenti az ökológiai lábnyomot, ráadásul tápanyagokban gazdag, egyszerű és olcsó ételt képes juttatni a harmadik világ éhezőinek tányérjára. A hosszú szavatossági idő lehetővé teszi az élelmiszer-halmozást, így a jövőben Contractor szerint az éhínségektől sem kell tartanunk.

Élelmiszerélmény-szimulációk

Azzal együtt, hogy a táplálék elkészítése a modern konyhatechnológiák segítségével gyerekjátékká válik, a gasztronómia élvezeti és művészi értéke nem tűnik el, sőt: éppen ellenkezőleg, az étel egyre inkább képessé válik arra, hogy érzelmeket közvetítsen. Harminc, negyven, illetve ötven év múlva már nemcsak az fog számítani, hogy egészséges és finom-e az étel, hanem az is, hogy a táplálkozással kapcsolatos élményeinket hogyan tudjuk rögzíteni, felidézni és megosztani a modern technika segítségével.

Az Amerikai Természettörténeti Múzeum professzora, David Edwards találmánya épp erről szól: az oPhone nevű különleges telefon illat-SMS-ek továbbítására képes: először dekódolja az üzenetet, majd aromás betétjét használva reprodukálja az illatot. A lehetőségek tárháza szinte végtelen ezen a fronton is: küldhetünk illatos üzenetet egy mátraaljai pincészet borkóstolójáról, egy csésze finom kávéról, a csípős chiliszószról, de akár a családi vacsora minden fogásáról is.

David Edwards úgy gondolja, hogy az illatos üzenetek egy napon bárki számára elérhetőek lesznek, addig is az iPhone készülékeken elérhető ingyenes, oSnap nevű alkalmazással lehet illattal csatolt képeket megosztani egymással. Egyelőre kb. 300 ezer-féle egyedi illat reprodukálására van lehetőség.

Hamarosan arra is lehetőségünk lesz, hogy a tévében látott ételeket megkóstoljuk az íz-hő szimulátor segítségével, amelyet Nimesha Ranasinghe, a National University of Singapore tudósa fejlesztett ki. A szimulátor lényege, hogy elektródákon keresztül reprodukálja az alapízeket, mint például az édes, a sós, a keserű és a savanyú. A technika továbbfejlesztésével még több ízt érezhetünk, miközben kedvenc filmünket élvezzük.

Új szuperételek jönnek

A SIAL szakemberei szerint a várható élettartam az elkövetkezendő évtizedekben tovább növekszik: azok a gyerekek, akik 2014-ben születnek, akár 100, sőt 120 éves korukig is élhetnek. Ez természetesen új kihívásokat jelent az élelmiszeripar számára is: míg ma a koleszterinproblémák és a szív- és érrendszeri betegségek ellen harcolunk, ötven év múlva a legnagyobb feladat az lesz, hogy a látásunk és az emlékezőtehetségünk hajlott korunk ellenére is minél tovább ép maradjon.

Ehhez természetesen szuperételekre lesz szükség, ami feladja a leckét a modern biológusok és dietetikusok számára: vajon mely zöldségek, gyümölcsök és egyéb ételek keresztezése alkotja majd a legtökéletesebb hibridet, amelynek a fogyasztása egészségesebbé, ellenállóbbá és fiatalosabbá tesz bennünket?

A következő párizsi SIAL-ra ugyan most még két évet várni kell, de a termékfejlesztések új irányainak híreit addig is olvashatják a Trade magazin oldalain hónapról hónapra.

Kapcsolódó cikkeink