Trend és rend!
A Baromfi Termék Tanács több fajt, hasznosítási irányt és termékpályaszakaszt képvisel. A szervezet adatai szerint 2022-ben mintegy 620 ezer tonna élőbaromfit vásároltak fel a vágó-feldolgozó üzemek, emellett 1,2 milliárd étkezi tojást termeltek meg a vállalkozások.
A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.
2023-ban a vágóbaromfi-előállítás – a tervek szerint – elérheti a 700 ezer tonnát. Ez az élőállat-felvásárlási árakat, valamint a tervezett mennyiségeket is figyelembe véve mintegy 450 Mrd Ft termelési értéket jelent a vágóbaromfi és nagyságrendileg 60-65 Mrd Ft-ot az étkezési tojás esetében az alapanyagtermelés szintjén, évente. A hozzáadott érték arányában a termékpálya további szakaszaiban, úgymint a vágás, feldolgozás, továbbfeldolgozás és készítménygyártás, ez az érték tovább nő.
Korrekcióra van szükség
A baromfiágazat az agrárium és élelmiszeripar részeként ugyanazon hatásokkal találkozott, mint minden más ágazat. Az orosz–ukrán konfliktus kezdetben pánikot és robbanásszerű inputanyagár-növekedést okozott. Az agrárium részére a 2022-es év tragikus év volt, hiszen a történelmi aszály miatt több takarmány-alapanyagból nem álltak rendelkezésre megfelelő mennyiségű és minőségű készletek. Az árak emelkedése európai és nemzetgazdasági szinten is inflációt és fogyasztói keresletcsökkenést eredményezett a legtöbb termék esetében. Mindemellett járványos állatbetegségekkel, például madárinfluenzával is küzdött és küzd az ágazat, ennek következtében hazánkban (is) csökkent az ágazati kibocsátás volumene.
– Az Ukrajnának nyújtott politikai kedvezmény, jelesül a gabonára és élelmiszerekre vonatkozó vám és kvótamentesség több termék esetében egyenlőtlen versenyfeltételeket teremt az EU belső piacán, az európai termékpályák rovására. Ennek mielőbbi EU-szintű korrekciója szükséges egy új belső piaci egyensúly eléréséhez – hangsúlyozza dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy európai szinten hajmeresztő tanulmányok láttak napvilágot az állatjólét szakterületén, amelyek indokolatlan kockázatot és veszélyt jelentenek az állati termékpályák mindegyikére nézve.
Trendekbe illeszkedő termékek
Magyarország egyszerre rendelkezik világszinten is kiemelkedő cégekkel és vállalkozásokkal, míg másik oldalról olyan termelő vállalkozásokkal is, amelyek technológiai színvonala szerény.
– Jó iránynak és lépésnek gondolom az állattartó telepek korszerűsítésére kiírt pályázatok irányvonalait, azonban az időközben történt események – egekbe szökő takarmány- és energiaárak – hatására, valamint a megvalósítási költségek (építőanyagárak) drasztikus emelkedése miatt nem tudni, hogy az ágazati szereplők milyen aránya lesz képes ténylegesen megvalósítani a jövő szempontjából valóban nélkülözhetetlen fejlesztéseket – jelzi a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója. – Abban a szerencsés helyzetben van a csirke és az étkezési tojás termékpályánk, hogy a világtrendek egyértelműen a fogyasztás növekedését jelzik előre. Ugyanakkor a nem megfelelő európai uniós szakpolitikai döntések és intézkedések miatt komoly az aggályom, hogy Európa nem, vagy kevésbé lesz képes profitálni a fogyasztási trendek alakulásából. Komoly hibának gondolom azt a jelenlegi eljárásrendet, hogy gyakorlati szakemberek, meghatározó cégek bevonása nélkül születhetnek súlyos következményekkel járó döntések az Unióban – osztja meg véleményét a szakember.
Mint mondja, az ágazat termékei keresettek, az egészséges táplálkozás minden szempontból fenntartható tényezői. Meglátása szerint fontos lenne az Unió szintjén rendet tenni és szakmai kérdésekben szakmai és nem politikai, ideológiai döntéseket hozni.
– Fel kell számolni a kereskedelempolitikában a kettős mércét, az nem lehet, hogy az Unióba olyan termékek érkezzenek, melyeket nem az Unió belső szabályainak megfelelően állítottak elő – világít rá dr. Csorbai Attila. //
Kapcsolódó cikkeink
A gazdák nem akadályai, hanem partnerei a zöld átállásnak
Az európai gazdákra nem akadályként, hanem nélkülözhetetlen partnerként kell tekinteni…
Tovább olvasom >Állatjólét terén Németországban az ALDI Süd és a Kaufland jár az élen
Állatjóléti törekvések terén a német élelmiszer-kiskereskedelmi láncok közül az ALDI…
Tovább olvasom >Állatjólét és fenntarthatóság – Az európai állattenyésztők 2030-ig tartó jövőképe
Az állattenyésztési élelmiszerláncban tevékenykedő, hasonló gondolkodású uniós partnerekből álló „Európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >