Trendkoktél – nem jósolva, elemezve!
2018 gasztronómiáját és vendéglátását elsősorban az értő, tudatos, igényes fogyasztók számának permanens növekedése és a közösségi média hatása határozza meg. A vendégek ízlése folyamatosan fejlődik, az ételek és italok világában a kalandot, a kényelmet és a látványosságot várják. Hagyományos év eleji trendelemzésünkkel az olvasóra az utcán, sajtóban, interneten zúduló hatalmas mennyiségű szakmai információ rendszerbe helyezésével és az összefüggések feltárásával próbálunk segíteni.
Vendéglátásunk fejlődésének egyik meghatározó tényezője a globalizáció – általános és a gasztronómiai egyaránt –, amihez, ha talpon akar maradni, a hazai szakmának is alkalmazkodnia kell, vagy legalábbis ismernie a miérteket, hiszen azok a hatások, amelyek ma a világ gazdagabb felének gasztronómiáját alakítják, egyre rövidebb késéssel, hozzánk is begyűrűznek, és befolyásolják étkezési és vendéglátóipari kultúránkat. Márpedig a trendek jellemzője a fejlődés – legyen szó az élet bármilyen területéről –, és sohasem késő alkalmazkodni hozzájuk.
Cikkünk megállapításainak alapjául szakmai szervezetek és a közösségi médiaoldalak felmérései, tanulmányai, külföldi szakújságírók és séfek értékelései, elképzelései szolgálnak. Ahogy az alábbiakból is kitűnik majd: a gasztronómiában alig vannak hirtelen, előzmények nélküli változások, így az sem csoda, hogy amit a közelmúltban új trendként éltünk meg, azt sok esetben idén is jellemzőnek, sőt, akár erősödőnek ítélünk meg.
Környezet
Az étteremtulajdonos és séfje más vendég- és alkalmazotti elvárásokhoz alakítja munkáját, mint 5-10 éve. A közösségi médiában, az étteremkritikai oldalakon és magukon az éttermi weboldalakon szinte minden fontos információ elérhető, ami az összehasonlításhoz, döntéshez szükséges.
A vendégek növekvő választási lehetőségei, valamint az erősödő verseny egyre keményebb munkát követel tulajdonostól, séftől egyaránt!
A külső konkurencia is egyre nő: minőségi készételek az üzletek polcain, gyorsbüfék nyílnak a hipermarketekben, az ételrendelésbe pedig még olyan óriások is beszállnak, mint a Facebook, a Snapchat, a Starbucks, de még a TripAdvisor és az Amazon is.
Megváltoztak a fiatal szakácstehetségek céljai és elvárásai. Gyorsan váltanak koncepciót, nem alkalmazkodva az eredeti üzleti elképzelésekhez.
Visszafordíthatatlan változásokat hoz az éttermek életébe a digitalizáció – ez a téma egy későbbi elemzésünk tárgya lesz.
A fogyasztók egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek egészségük megőrzésére. Kíváncsiak arra, miből készül, amit esznek, és honnan van? Keresik a pénzükből elérhető lehető legjobb a minőséget, sőt, a plusz értéket is, amitől úgy érzik, még jól is jártak – legyen szó akárcsak valamilyen, csupán az adott helyen elérhető különlegességről, valamiből a legjobbról a városban. Mindinkább szabadulnának a kötöttségektől: egész nap reggelit vagy snackeket enni, minél több új ízt felfedezni, saját szájízük szerint a megrendelt fogást alakítani.
Fokozatosan teret kapnak a funkcionális élelmiszerek, és egymást váltják a népszerűségi toplistán az éppen aktuális, egészséges táplálkozással összefüggő hívószavak.
A mi kis világunk
Mindemellett a vendégek fogékonyak a vendéglátóhelyek és -brandek társadalmi felelősségvállalására is. A fenntarthatóság komoly hívószó, makrotrend: a modern világban markánsan megfogalmazódó szükséglet is. Nemcsak az ételek fajtáiról, termesztésük, feldolgozásuk módjáról van szó: egyre gyakrabban kerül terítékre az etikus étkezés, a fenntartható fejlődés, a „fair trade” fogalma az éttermek világában is.
A világban termelődő iszonyú mennyiségű élelmiszer-hulladék csökkentésében jelentős szerepe van az éttermeknek is, amelyek közül az elhivatottabbak keresik a lehetőséget a növények és a tőkehúsok minden ehető részének kreatív felhasználására, próbálnak gazdaságosabb alapanyag-felhasználást lehetővé tevő étlapokat összeállítani. Evidens a szezonális alapanyagok használata, ami mindemellett más jelentős trendekbe is beleillik.
Az étel bizalmi termékké vált, egyrészt a „bio” és az „organikus” alapanyagok, másrészt a speciális igényeket kielégítő allergén- és gluténmentes vagy szénhidrátszegény termékek iránti igény kialakulása miatt. Mára mindez az éttermek után a cukrászdák számára is kezd természetessé válni.
A „fejlett” világ felfedezi, hogy az ételek gyógyíthatnak is: a jól ismert kefir, a kurkuma és az almaecet után ételek tucatjairól derítik ki különféle jótékony hatásaikat.
A friss, minőségi alapanyagot biztosító helyi termékek közeli beszállítóktól (pékek, hentesek, sajtkészítők és más „kézművesek”) származnak, de mára még trendibbé vált a hiper-lokális megközelítés, azaz az éttermek udvarán, teraszaikon, a szállodák tetején is megjelennek a kiskertek. Nemcsak a kávét pörkölik, a péksüteményt sütik, a tésztát készítik helyben, de még a hozzájuk használt lisztet is. A legjobb bárokban saját készítésű égetett szeszesitalokat, helyben fahordóban érlelt koktélokat kínálnak. Az alapanyagok kultuszának korát éljük, ahol felértékelődik az egyszerűség, a frissesség, a természetesség. A csúcséttermek az organikus, fenntartható és környezettudatos vonalat követik. A következő 5-10 év trendjei az egyszerűség, ugyanakkor a profizmus, az átláthatóság és a zöldségalapú konyha irányába fognak mutatni.
Hússal és hús nélkül
Az USA-ban a negyven éven aluliak frisszöldség-fogyasztása 52 százalékkal emelkedett az elmúlt évtizedben, Nagy-Britanniában 2018 januárjában 60 ezer ember „iratkozott fel” a Veganuary mozgalomba (januárra szóló újévi fogadalom). A világ gasztronómiája is erősen mozdul ebbe az irányba, és nemcsak úgy általában a zöldségek előtérbe kerüléséről van szó: a növényi fehérjék is felértékelődnek saját kategóriájukban.
A köretek között a tészták és krumplipürék helyettesítőjeként megjelennek az egészségtrendekhez is jobban illő, spirálisra vágott, illetve pürésített zöldségek (időnként még a legnépszerűbb comfort foodokban is), de New Yorkban már nagy mennyiségben kínálnak olyan tésztákat is, ahol a zöldségek, gombák nemcsak az ízt adják, de a tartalom jelentős hányadát is.
Megragadni látszanak az étlapokon a köretek között a polenta mellett az olyan történelmi gabonafélék is, mint a quinoa, tönkölybúza, cirok, kamut vagy az amaránt, kukoricakása.
Írtunk már többször a „hamis ételek” térhódításáról – főként persze a pszeudo-húsokról beszéltünk –; a beszállító cégek mind többször a húsmentes technológiákba is fektetnek be tőkét. Emelkedik a tengeri növények kedveltsége is, különösen az ízfokozó hatású hínár kerül gyakran étlapra.
A húsok gasztronómiai felhasználásának technikája is folyamatosan változik. A tőkehúsok korábban megszokottól eltérő bontása, így új és újabb húsrészek „felfedezése” idén is a legfontosabb trendek közé tartozik a séfszakma szerint. A régen extrémnek számító húsrészek (pofa, fül, csirkeláb és hasonlók) nem ma robbantak be a modern konyhába, de népszerűségük nemhogy csökkenne, de a véleménykutatások szerint a csirkelábbal sok kreatív szakács fogja tudását fitogtatni 2018-ban. A séfek idén egyre jobban értékelik az idősebb állatok sokáig csak másodosztályba sorolt húsát azok erősebb és terroir-specifikusabb ízei miatt.
Üzleti oldalról
Idén bekerül a(z amerikai) köztudatba az új étteremkategória, a fine casual. Ahogy a gyorséttermek és a casual (a legjobb fordítása talán a hétköznapi) között definiálódott a fast casual stílus, úgy a gasztronómiában érzékelhető, néha ellenirányú irányzatoknak következtében testet öltött a casual és a fine dining közé tehető fine casual étteremtípus. Ez – nagyon leegyszerűsítve – az átlagosnál magasabb minőségű konyhát jelent, ám kevesebb hozzávaló használatával, kevesebb külső körítéssel, legtöbbször asztali textíliák nélkül.
A reggeliztető vendéglátóhelyeken a reggelikínálat (nemcsak gyorséttermekben) gyakran egész nap elérhető – ez nálunk még lassan fejlődő szegmens, ám annál érdekesebb itthon az általunk korábban még induló trendként leírt, úgynevezett negyedik étkezés, azaz a késő éjszakai fogyasztók kiszolgálása, ami mára éles versenykategóriává vált tőlünk nyugatra.
Az Amazon és a hasonló nagy nevek beszállása az ételkiszállítás-üzletbe komoly nehézségeket okozhat az erre a területre specializálódó cégeknek, és alig kevesebbet az egyelőre még meredeken növekvő, otthoni főzésre különféle feldolgozottsági fokú alapanyagokat kiszállító „meal kit” szegmensnek.
Ennyit az elméletről: gyakorlatibb, konkrétabb értékelésünkért lapozzon horeca rovatunkhoz!
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >Ízletes desszertek mellett számos gyógyszerünk alapanyaga a mák
Nem csak desszertjeink hagyományos alapanyagaként kiváló a mák. A gazdag…
Tovább olvasom >Ízletes desszertek mellett számos gyógyszerünk alapanyaga a mák
Nem csak desszertjeink hagyományos alapanyagaként kiváló a mák. A gazdag…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >