Trend a lelke az írószereknek
Az írószerek és irodaszerek piaca erőteljesen szezonális. A fogyasztók számára a termékek kinézete mellett egyre fontosabbá válik azok hasznossága, funkcionalitása, és a vásárlások során gyakran fenntarthatósági szempontok alapján is mérlegelnek.
Szerző: Budai Klára
Az Ico Zrt. szakemberei arról számolnak be, hogy az elmúlt években a javuló gazdasági helyzetnek köszönhetően a vásárlóerő folyamatos emelkedése az irodaszerek és az iskolaszerek piacán is érezhető volt. A vállalat minden üzletágának forgalma emelkedett.
– A legkiemelkedőbb eredményt a kiskereskedelmi üzletágunk érte el, ami részben a fogyasztói szokások változásainak köszönhető. Az írószerek vásárlásánál előtérbe kerültek a kényelmi szempontok, ami megkönnyíti a vásárlási döntést. Elsők között van az üzlet áttekinthetősége, választéka és minősége; az eladó kedvessége és szakmai felkészültsége – tájékoztat Sztankovicsné Kiss Tünde, modern trade igazgató.
Arra is rámutat, hogy az írószerek piacán egyre keresettebbek a prémium írószerek, márkahűbb és tudatosabb vásárlókkal lehet találkozni. Ugyanakkor, komoly kihívást jelent a vállalat számára, hogy a kereskedelmi láncok tovább bővítik saját márkás termékeik választékát, amelyek népszerűsége, piaci részesedése egyre nagyobb.
A Stabilo a partnereitől beérkező visszajelzések alapján azt tapasztalja, hogy az írószerpiac mérsékelten, de folyamatosan növekszik. 2019-ben két számjegyű növekedést értek el, amit leginkább a szövegkiemelő kategóriának köszönhetnek, de az összes kategóriájuk fejlődni tudott abban az évben.
– Partnereink között a hipermarketek voltak a legeredményesebbek, ami annak tulajdonítható, hogy ezek a láncok komoly erőforrást mozgattak meg az iskolaszezon erősítésére. Azt látjuk, hogy ez az időszak számukra is évről évre fontosabb. Év közben a fogyasztók inkább a papír-írószer szaküzletekbe látogatnak el, ahol szezonon kívül, egész évben bőséges kínálatból válogathatnak, ez a csatornánk mérsékelt emelkedést mutat – avat be Leidenfrost Tímea, a Stabilo International GmbH Magyarországi Fióktelepe marketing managere.
Minőség, stabilitás, megbízhatóság
Az Ars Una 2019-ben is megőrizte piacvezető szerepét Magyarországon az iskolatáska eladásának szegmensében.
– Úgy érzem, tavaly az internetes értékesítési forma volt a leggyorsabban növekvő eladási csatorna – ez a tendencia az esetünkben is tapasztalható volt. Ezenkívül márkaboltunk forgalma is növekedett az elmúlt évben. Úgy látjuk, hogy vásárlóink szeretik kézbe venni a termékeinket, a gyerekek a márkaboltban fel tudják próbálni a hátizsákokat és az iskolatáskákat, ráadásul sok szülő jön el hozzánk elsős gyermeke tanszerlistájával, amely sok fejtörést okoz, mi pedig szívesen segítünk nekik összeválogatni a szükséges felszerelést – hangsúlyozza Aleksandar Nikolic kereskedelmi igazgató.
A Barát Papír Kft.-nél a közületi forgalom némi csökkenést mutat, viszonteladói vevőkörük és a multis beszállításuk viszont kismértékben növekszik.
– A márkák közül a kizárólagos joggal értékesíthető, elsősorban régi, ismert nyugati márkákat részesítjük előnyben. Régóta nem volt már távol-keleti importrendelésünk. Vevőinknek nagyon fontos a nemzetközi márkák által biztosított termékszínvonal, stabilitás, valamint a megbízhatóság, akár szállítás, akár marketingtámogatás tekintetében – mondja Kovács Zoltán, ügyvezető.
2019-ben a Lizzy Card Papír Kft. is jól kezelhető növekedést ért el mind a hazai, mind a külföldi piacokon.
– Tovább erősödött az internetes kereskedelem, jól láthatóan tolódnak el az eladások a hipermarketektől a diszkontok és a hagyományos kiskereskedelmi egységek irányába – jelzi Pintér Zoltán, kereskedelmi vezető.
Egyre fontosabb a funkcionalitás
Az Ars Una igyekszik minden évben tetszetős új kollekciókkal és kiváló minőségű termékekkel kijönni a piacra. Az esztétika mellett mindig kiemelt figyelmet kap a funkcionalitás, hiszen termékeik nagy részét kisgyermekek számára tervezik.
– Iskolatáskáink elrendezése praktikus, hogy a kis elsősök önállóan is magabiztosan megtaláljanak benne minden felszerelést. A táskák felépítése pedig gerincbarát, pehelykönnyű, minőségi anyaguk strapabíró, hogy sokáig bírja a gyűrődést a kisiskolások mozgalmas mindennapjai során – mutat rá Aleksandar Nikolic.
Kovács Zoltán szerint szembetűnő a környezettudatosság előtérbe kerülése.
– Nagyon fontossá vált, hogy a termék rendelkezzen minden olyan specifikációval és bevizsgálási adatlappal, amivel tudja bizonyítani megfelelőségét, a toxikus vizsgálatok meglétét, a gyártás során fellépő minél kisebb környezeti kár elérését – emeli ki a Barát Papír Kft. ügyvezetője.
– A termékek használhatósága és hasznossága évről évre fontosabb a vásárlók számára. A dizájnok tekintetében egyre nagyobb a kereslet a saját fejlesztésű, tervezésű termékeink és márkáink iránt. A klasszikus karakterlicencek kora leáldozófélben van. Fokozatosan eltűnnek az éles határvonalak a kisiskolásoknak és a nagyobbaknak szóló minták között – teszi hozzá Pintér Zoltán.
Az ICO zöld megoldásokat is kínál irodákba és otthonra. Környezetbarát termékcsaládjuk választékában megtalálhatóak biológiailag lebomló műanyag alapanyagú és újrahasznosított papír alapanyagú termékek is.
– Megfigyeltük, hogy egyre több vásárló keresi a színes, modern formatervezésű irodaszereket. Törekszünk arra, hogy irodaszereink külseje trendi és megnyerő legyen – ismerteti Sztankovicsné Kiss Tünde.
– Az írószereknél különösen fontosak a színek, így nem meglepő módon az egyik uralkodó trend a pasztellszín, amely kb. 3-4 éve váltotta a „neonőrületet”, és máig töretlenül tart – vázolja Leidenfrost Tímea.
A Stabilo marketing managere úgy véli, az írószerpiac még gyerekcipőben jár fenntarthatóság szempontjából, nincs olyan erős igény a fogyasztók részéről a „zöld” termékekre, mint más termékkategóriáknál, de ez évről évre javul.
Átrendezte a piacot a járvány
– A koronavírus-járvány amellett, hogy felgyorsította az internetes kereskedelem fejlődését, drasztikusan fontosabbá tette a megbízhatóságot és a minőséget a termékek és kiszolgálás tekintetében egyaránt. Úgy tűnik, egyre jelentősebb tényező lesz a partnerek számára a hazai vagy környező országbeli gyártás, mely csökkenti a kockázatokat – fejti ki Pintér Zoltán.
Az ICO a koronavírus-járvány által megváltozott körülményekre gyorsan reagált, több innovációt vezettek be. Egyik ilyen az antibakteriális termékcsaládjuk bővítése volt.
– Az ICO antibakteriális termékcsaládja egyedi megoldás mindenütt, ahol a golyóstollat, ügyféltollat sok ember használja. Garantáltan csökkenti a fertőzésveszélyt, meggátolja a baktériumok terjedését. Számolunk azzal, hogy az irodaszerek piacán visszaesés várható, mivel több cég a jövőben is megtartja a home-office munka egy részét, valamint a vállalatok takarékosabban működnek, kevesebbet költenek majd irodaszerekre – nyilatkozza Sztankovicsné Kiss Tünde.
A Stabilónál trendek tekintetében a környezetbarát termékek további erősödésére számítanak, valamint arra, hogy a pasztell trend mellé bejön majd a metálos árnyalatok divatja, illetve a monokróm színkombinációké (főleg fekete, szürke, fehér árnyalatai).
Kovács Zoltán arra hívja fel a figyelmet, hogy az otthoni munkavégzés előretörésével bizonyos termékkörök háttérbe szorultak. Egyre fontosabb az archiválás biztonsága, az adatvédelem jelentősége és a távoli munkavégzéshez szükséges kiegészítő és számítástechnikai eszközök választékának bővítése. A megnövekedett szabadidő miatt a kreatív termékek piaca is kibővült.
Az Ars Una már hosszú évek óta saját grafikus csapattal dolgozik, így megvan az a szabadságuk, hogy a meglévő trendek követése helyett saját, egyedi kollekciókat alkossanak minden évben.
– Fontos számunkra, hogy olyan időtálló karaktereket és mintákat alkossunk, amelyek több éven keresztül is menőnek és népszerűnek számítanak a gyerekek körében – avat be Aleksandar Nikolic.
Szélesedő termékkínálat
A Stabilo márka legnépszerűbb terméke a point 88 tűfilc, melyből évente több mint 1,7 millió darabot adnak el itthon.
– Ebben az évben mutattuk be a Pen 68 brush ecsetfilcünket, amellyel a kalligráfia rajongóinak szerettünk volna kedvezni. A pasztell termékek divatja egyelőre töretlen, így újabb pasztell színű szövegkiemelőket és grafitceruzákat vezettünk be, valamint a metálos trendre készülve bővítettük a Pen 68 metallic filctollunk színkínálatát, illetve, gondolván a gyerekekre, a Trio Deco metál színű filctollakat is bevezettük. Ezenkívül piacra dobtuk a Palette nyomógombos zselés tollunkat is, amely továbbfejlesztett tintájának köszönhetően kiemelkedően lágy írásélményt nyújt. Portfóliónkat két irányba tervezzük továbbfejleszteni: szeretnénk még nagyobb hangsúlyt fektetni a környezetbarát termékeinkre, valamint, a kategória növelésének érdekében szeretnénk a DIY-kedvelőknek, kézműves és kreatív alkotóknak is dedikált termékekkel kedveskedni – sorolja újdonságaikat Leidenfrost Tímea.
Az Ico Zrt. kínálatában az iskolaszerek között a Süni termékek a legismertebbek.
– Több termékkategóriában piacvezetők vagyunk. Toplistás termékeink például a Süni temperák, gyurmák, színes ceruzák, vízfestékek stb. Az utóbbi évek egyik legdinamikusabban növekvő termékcsaládja a Süni füzetek, amelyek már „sulikész” változatban is kaphatók – tudjuk meg Sztankovicsné Kiss Tündétől.
Az idei iskolaszeres készletük számos új termékkel bővült: a Süni tempera hagyományos és neon színekben már 12-es kiszerelésben, a Süni gyurma 20-as változatban, vagy a Süni antibakteriális filctoll 18-as 24-es kiszerelésben is megtalálható lesz az idei iskolaszezonos választékban.
Az Ars Una idén sok új kollekcióval jelentkezett a kisiskolások és a tinédzserek számára. Idén újfajta terméktípus helyett a már népszerűvé vált termékek tökéletesítésén dolgoztunk a táskák, a kulacsok és a füzetek területén egyaránt – tájékoztat Aleksandar Nikolic.
A Lizzy Card Papír Kft. legkedveltebb termékei a klasszikus iskolatáskákat részben felváltó hátizsákok, a prémium (hátizsákként is használható) tornazsákok és a kulacsok.
– Számunkra a legnagyobb innovációs lehetőség a piacon már behozhatatlan előnnyel megszilárdult és népszerűvé vált PlanAll és Dolce Blocco márkáink további termékekkel való bővítésében rejlik – részletezi Pintér Zoltán.
A Barát Papír Kft. termékei közül az Argus képeslapok, a Blasetti füzetek, a Brunnen irodaszerek, a Jolly írószerek és az Adél írószerek a legkeresettebbek.
– Innováció terén a már megnyert infokommunikációs pályázat kivitelezésére fogunk koncentrálni, illetve terveink között szerepel egy napelemes pályázat megnyerése energiakiváltás tekintetében, amelynek középtávon környezettámogató hatása is jelentkezik – vetíti előre Kovács Zoltán. //
Kapcsolódó cikkeink
A celebek ideje lejárt?
Egyre tudatosabbak a vevők, kevésbé hatnak már rájuk a hagyományos…
Tovább olvasom >Profession.hu: Tízből négy munkavállaló számít a home office szabályok változására
Országos szinten a magyar munkavállalók háromnegyede támogatja a home office-t,…
Tovább olvasom >Nem tesz jót az irodapiacnak a hibrid munkavégzés
A pandémia hatásai még évekkel a globális egészségügyi válság után…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >