Trade marketing tervezés: példás!
A húsiparban viszonylag ritkán találkozunk below-the-line promóciókkal. Kóstoltatni ugyan egyszerű és népszerű megoldás, de kérdés, hogy egy kis értékű termékből el lehet-e adni annyit két-három nap alatt, hogy az árrés legalább a promóció költségét fedezze. A válasz többnyire: nem. Ezért inkább csak új termék bevezetésénél érdemes erre az eszközre költeni.Előfordulnak időnként nyereményjátékok. A húsipari termékekkel nehéz összecsomagolásokat alkalmazni vagy ajándékot tenni az áru mellé. Másodkihelyezésre is kevesebb a lehetőség, hiszen kevés cégnek érdemes beruházni saját hűtődisplayre egy 2-4 hetes promóció erejéig. Az áruházi, hűtött termékek számára alkalmas gondolavégek száma is sokkal kevesebb, mint egyéb kategóriákban.
Kategóriateremtés szűkös kerettel
Így a Kométa marketingvezetőjének, Bódi Krisztinának nem volt könnyű feladata, amikor visszafogott költségvetéssel meg kellett terveznie egy olyan termék bevezetését, amelynek azelőtt még saját kategóriája sem létezett.
A Kométa Kamra Java termékéről van szó, amely kenhető finom sertészsír pecsenyés, fokhagymás és vöröshagymás ízben, benne húsdarabokkal. Mi is ez a termék? Gondoljunk csak egy finom vasárnapi ebédre, ami után már jóllaktunk a húslevessel és az ízletes sült hússal, majd délután, estefelé, amikor már ennénk valamit, de vacsorához még korán van, tunkolunk egy kicsit a finom pecsenyezsírból. Otthonról már természetesen ismerhetjük ezt a terméket, de boltban eddig ilyet nem vásárolhattunk. Teljesen új kategóriát teremtett ezzel a Kométa, amely közelebb áll a vajkrémekhez, szendvicskrémekhez, de mégsem ugyanaz.
Ezen felül, bár a cég az egyik legnagyobb szereplő az iparágban a maga közel 20 milliárdos éves forgalmával, a Kométa márkanév alacsony ismertségével is meg kellett küzdeniük.
A tervezéskor a marketingmenedzser nem kapott előre költségvetési korlátot, de tudta, hogy szűkös keretekből kell gazdálkodnia. Ennek megfelelően tervezték meg a fogyasztói és trade marketing eszközök fajtáját, arányát. Abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy mind a marketing, mind a trade marketing egy kézben összpontosul. Asszisztensével, Vető Katával jelenleg ketten alkotják a vállalat marketing- és trade marketing csapatát. Így igen rugalmasan tudtak dolgozni, de természetesen rengeteg feladat hárult rájuk. Segítségükre volt a Kastner és Társa ügynökség, amely – egyedülálló módon – már a termék születésénél is ott lehetett, és ők tervezhették meg a csomagolóanyagot, valamint a teljes fogyasztói és trade marketing kommunikációt is. Megvalósulhatott, ami minden ATL- és BTL-ügynökség álma: egy kézben összpontosult a márkaüzenet alakítása, valamint a kereskedők és a fogyasztók motiválása.
Auchan: stratégiai partnerségben
A termék megszületése és polcra kerülése között csupán bő három hónap telt el. A Kométa 2006 augusztusában adott egy rendkívül konkrét, részletes briefet (eligazítót) az ügynökségnek, és november 20-án hoszteszeik már kóstoltatták az Auchan áruházakban a Kamra Javát. Ez szép teljesítmény ahhoz képest, hogy gyakran ennyi idő ahhoz kell, hogy egy vagy több hálózat döntést hozzon a listázásról, és valóban meg is rendelje a terméket.
Jónak bizonyult az a stratégia, hogy a bevezetéshez az Auchant választották kiemelt partnernek. Még akkor felkeresték őket, amikor a Kamra Java még csak ötlet volt. Kikérték a véleményüket a bevezetéssel kapcsolatban. A Kométa felajánlotta, hogy az első két hétben csak az Auchan áruházakban lesz kapható a termék. Csak ezután kezdték meg a listázási tárgyalásokat a többi lánccal. Megérte a késleltetés. Már értékesítési referenciát tudtak adni a termékhez.
A központi engedélyezést követően a Kométa területi képviselői minden áruházvezetővel is egyeztettek. Kóstoltatásoknál gyakori hiba lehet, ha az osztályvezető és az üzletkötő nem gondoskodnak megfelelő árukészletről. Itt ez nem volt probléma. Mivel az Auchan kiemelt szerepet kapott a bevezetésben, valóban együttműködő partnerként járt el, így annak sem támasztott akadályt, hogy az indítás hetére minden áruház bőséges árukészlettel rendelkezzen mindhárom termékízből.
Az Auchan másodkihelyezési lehetőséget biztosított minden áruházban. A Kométa képviselői wobblereket (nyeles matricákat) és szórólapokat helyezhettek ki. A Kamra Java szórólapjai – takarékos módon – egyszerre adtak információt a fogyasztóknak és a kiskereskedőknek.
A kóstoltatást december elejére időzítették, amikor még nem tetőzik a karácsonyi „őrület”, tehát a vásárlók nem csak az ajándékok, a szaloncukor, a pezsgő beszerzésével vannak elfoglalva, de az ünnepek közeledtével már nyitottabbak, fogékonyabbak az újdonságokra. Auchan újságos megjelenést vásároltak a kóstoltató kampánnyal egy időben.
Nem kockáztattak: kockáztak
Sok promóciónál láthatjuk, hogy a gyártó nem tudja jól megbecsülni a kóstoltatáshoz szükséges termék mennyiségét. Vagy túl keveset szállít az áruházba, így a hosztesz hamarabb kell befejezze a kóstoltatást, vagy jó esetben az áruház eladásra szánt készletéből kell kölcsönözzön. A másik véglet, amikor tengernyi áru megmarad, és a promóció végén el kell szállítani a mintatermékeket az áruházból. A Kométa marketingesei úgy küszöbölték ki ezt a problémát, hogy fogtak egy doboz Kamra Javát, az egészet felkenték kenyérszeletekre, majd több irodai kollégájuk segített, és falatnyi kockákra vágták. Így pontosan megtudták, hogy egy doboz termékből hány fogyasztót tudnak megkínálni. Hosszú évek tapasztalata alapján kalkuláltak azzal a számmal, hogy három nap alatt áruházanként összesen körülbelül mennyi ember fogja a terméket megkóstolni. Így ki tudták számolni, hogy hány doboz kóstoltató termékre lesz szükségük. Nem tévedtek, a mennyiség pontosan megfelelő volt.
A kenyeret kifejezetten a számukra sütötte a Müllhof Kft., a „Back eins, zwei, drei” napraforgómagos sütőkeverékéből. Kenyérsütő géppel előre megsütötték, leszeletelték, és fóliázva szállították a Kométa számára az Auchan áruházakba. Ez az együttműködés nem is annyira a takarékoskodás miatt volt érdekes, hanem ezzel is egy pluszt tudtak nyújtani a fogyasztóknak.
Habár viszonylag kis büdzsével kellett gazdálkodni, úgy döntöttek, hogy nem spórolnak sem a hoszteszek betanításán, sem a kóstoltatás eszközein. A legtöbb cég nem költ arra, hogy személyes tréninget szervezzen nekik, hiszen ilyenkor fizetni kell nemcsak a tréning óradíját, hanem a lányok utazási költségét is. A Kométa a személyes tréninget választotta, ahol fontosnak tartották, hogy a lányok átvegyék azt a lelkesedést, ami a kis marketingcsapatot is áthatja. A termék és a koncepció megismerése után összefoglaló füzetben vihették magukkal a tanultakat.
Másik gyakori „megtakarítási” lehetőség, ha egy cég nem csináltat speciális előlapot és koronát a kóstoltatópultokhoz, és nem ad egyenruhát a hoszteszeknek. Mivel ilyenkor csak kevés számú – esetünkben tíz darab – pultot kell használni, az előlap és korona gyártási költsége relatíve magas lesz. Ennek ellenére a kóstoltatás elengedhetetlen feltétele, hiszen egy mutatós pultelőlap vagy korona önmaga odavonzza a vásárlókat. A hoszteszek számára a Kométa színeivel hosszú ujjú felsőt készítettek, gondolva arra, hogy nagy valószínűség szerint a hűtőpultok közelében kap helyet a kóstoltatópult.
Három hónap az ötlettől a polcig
A bevezetőkampány további elemeként hirdettek a kereskedelmi szaklapokban a kiskereskedők számára, a Nők Lapjában és a Vidék íze magazinban fél- és negyedoldalas hirdetésekkel a fogyasztók számára.
Termékajánlókat helyeztek el a Hölgyvilágban, a Tina magazinban és a Sikkben. A fiatalabb korosztályt az Exit Magazin segítségével kívánták megcélozni, tippet adva nekik arra, hogy mivel kínálják barátaikat egy házibulin vagy egy kis esti beszélgetésen.
Bódi Krisztina és kollégái most, a termék megjelenése után két hónappal elégedettek a megvalósult bevezetési tervvel. Rekord módon a termékötlet megszületése és a bolti megjelenése között csak három hónap telt el. Jó stratégiának bizonyult az Auchan, mint kiemelt partner kiválasztása. A marketing- és értékesítési csapat erőit és figyelmét ide tudta koncentrálni, és természetesen a tanulságokat már más láncoknál könynyedén tudta kamatoztatni. Olajozottan működött mind az ATL-, mind a BTL-kampány lebonyolítása. És végül, hatékonyan használták fel a szerény költségkeretet. Mindezek szárnyakat adtak a Kométa csapatának, hogy további innovációkon törjék a fejüket, ahol ismét bevethetik trade marketing ötleteiket.
(Cikkünk szerzője a Trade marketing a mindennapokban c. könyv társszerzője; www.promopower.hu, csiby@promopower.hu)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >