Trade Marketing Klub: A siker illata
A Trade Marketing Klub nyári, grillpartival egybekötött
rendezvényén azt taglalták, hogy a parfüm, az illat, mint fegyver vagy játékszer az üzleti- és magánéletben hogyan alkalmazható. Az előadó Zólyomi Zsolt, a Versaille-ban végzett okleveles parfümőr, vagy ahogy a média emlegeti, „az egyetlen magyar Orr” a téma hihetetlen dimenzióit nyitotta meg a hallgatóság számára.
Ismét különleges vendéget hívott meg nyárnyitó grillpartijára a Trade Marketing Klub. Olyan kérdésekre keresték a választ, hogy „Befolyásolja-e egy tárgyalás eredményét a szoba, a felek illata?” vagy „Hogyan hatnak a vásárlókra az illatok?” A válaszokat, és még annál is sokkal többet mondott a témáról Zólyomi Zsolt, aki nemcsak hazánkban, de a régióban is egyedülálló módon bejutott – egy évfolyamra csak a világ 12 legjobbja nyer felvételt – és sikerrel elvégezte a Versaille-i Fragrance Academy parfümkészítő mesterkurzusát. A gyógynövény-biológusi és tanári diplomával is rendelkező szakember hihetetlen finomsággal, humorral, megkapó őszinteséggel és rendkívül érdekfeszítően mesélte el szakmai életútját, tapasztalatait.
Beszédes
és titokzatos üvegcsék!
A Budai Sport Hotel lélegzetelállító panorámájú teraszán, ősfás környezetben gyűltek össze a Trade Marketing Klub rendezvényének résztvevői. A napfény sokat sejtetően csillant meg egy-egy kristály-, üveg-, vagy fémhengeren, szelencén, amikkel Zólyomi Zsolt telerakta
a pulpitust.
Ahogy az előadó beszélni kezdett, a levegő életre kelt, fás, virágos, köves illatok elevenedtek meg. A városi szmog alatt szunnyadó, védekező passzivitásba kényszerített érzékszerv, az orr életre kelt, rég elfeledett emlékeket idézett meg. A tudatalatti, ösztönösen mindig is működő szaglás, a sokszor tabutémaként elnyomott testszag, bőrillat témaköre a gyermekkor, a párválasztás, a szimpátia,
a düh és ezernyi érzelem és emlék részeként-egészeként, egy láthatatlan dimenzióként jelent meg. A parfümőr mester értő szavaival és illatmintáival ez a láthatatlan világ megismerhetővé, tényezői tetten érhetővé, titkai sejthetővé, hatása befolyásolhatóvá vált.
Persze csak az első fátyol lebbent fel
a misztikus világról, csak néhány órás betekintésben részesülhettek a be nem avatottak abba, amit Zólyomi Zsolt 30 éve tapasztal, kutat, tanulmányoz, álmodik és alkot, a szerves és szervetlen összetevők, az eljárások, technikák, a kultúrák és korok írott és íratlan tudományába. Üvegcsébe zárva megszagolhatták a résztvevők a legkedvesebb babaillatot, de az erotikus szenvedély és vágy illatát ugyanúgy, mint a sikerét és magabiztosságét. A legtöbb illat valamilyen ősi, hormonokat megmozgató, az állatvilágban is jól nyomon követhető céllal – fajfenntartás, védekezés, támadás stb. – kapcsolható össze, és így már hatása is jobban érthető.
Művész és üzletember
A közönség soraiban spontán kialakult beszélgetésből egyértelműen az a következtetés kapott szárnyra, hogy Zsolt művész, alkotásai egy szűk, értő közönség számára a szavakon túli, a zenéhez hasonló dimenziókat jelenítik meg.
Lapunk kérdésére Zsolt elmondta, hogy portréjellegű, önarcképet, önillatot még nem, de a honvágyat enyhítendő „gyermekkorom” illatát már megalkotta.
Ügyfelei között a házassági évfordulóra igazán különleges meglepetést kereső belga könyvelőtől az iparmágnáson keresztül a művészvilág prominens szereplőiig sokféle ember megtalálható. Az ázsiai ügyfelek különösen kedvelik kreációit.
Bár főként külföldön dolgozik, szívesen elfogad kihívást jelentő magyar megbízásokat is. Legutóbb például a Zwack szilvaágyon érlelt Unicum világbevezető rendezvényére készített illatot, amit speciális berendezései az esemény alatt folyamatosan, azonos intenzitással biztosítottak.
A közönség soraiból érkező kérdésekre válaszolva elmondta, hogy van megoldás a nagy légtérben kisebb, definiált terek illatosítására is, konkrétan eladótérben kávéinstalláció vagy kozmetikai részleg hatékony illatosítására. Arra is rámutatott
a szakember, hogy nem elegendő egy termék illatát a levegőbe fújni, az érdeklődés és a birtoklási vágy felkeltése ennél bonyolultabb feladat.
Egy másik kérdésre válaszolva Zsolt kitért az éttermek, hotelek illatára, a tulajdonosokkal közös „körbeszaglás”, az intim és kényes helyiségek fontosságára is.
Más szem- (és orr)szögből
A klubdélután következő előadója Kassay Márta cégvezető, szagsemlegesítéssel és illatosítással is foglalkozó szakember a hazánkban rejlő illatpotenciálra mutatott rá, hiszen ezt az eladásbefolyásoló eszközt még igen kevesen használják jól és tudatosan Magyarországon.
Mivel a klubülés kiemelt támogatója az SGS Hungária és az InfomatiX volt, e két vállalat képviselői is rövid előadással készültek.
Kiss Ágota, az SGS fogyasztási cikkek üzletágvezetője kiemelte, hogy a szagok higiéniai tényezőként is értelmezhetők, hiszen nagyon sok érzékszervi vizsgálatnál számít, milyen egy adott termék illata, ami a minőségi auditálás egyik eleme is lehet. Prezentációjában az illatok fontosságával kapcsolatban több érdekességre is kitért.
Balaskó Zsolt, az InfomatiX üzletágvezetője egy olyan adatelemző rendszert mutatott be, amely képes akár több millió adatot gyorsan feldolgozni és feltárni olyan fogyasztói szokásokat, amelyek akár egy parfüm vásárlása esetén elősegíthetik a döntéshozatalt.
Az utolsó előadások alatt a grillkolbászok illata kezdte el betölteni a levegőt, így nagy sikert arattak az elkészült finomságok, saláták, kolbászok, szószok, hűsítő italok, majd a szokásos, várva-várt Szamos Marcipán trüffeltorta is felszeletelésre került.
Zólyomi Zsolt még egy játékos, illatmintákhoz kapcsolódó kérdőívet is kiosztott, amit szétkapkodtak és buzgón töltöttek ki, majd dobtak be a gyűjtődobozba az érdeklődők. Zsolt az érdeklődőknek azt is elmagyarázta, hogy az illatpiaci piramis hogyan rétegződik a nagy, ipari mennyiségekben előállító parfümházak, a kis, limitált szériás manufaktúrák és az egyedi, egyéni illatokat alkotó parfümőrök között, és kitért arra is, mennyire fontos, hogy ki milyen minőségű és mennyiségű alapanyaghoz jut hozzá.
A beszélgetés, kapcsolatépítés, ismerkedés, az előadók kiscsoportos kérdezgetése kötetlen formában, az estébe nyúlóan folytatódott.
A grillparti együttműködő partnerei a Coca-Cola, Dreher, Pick Szeged, Sole-Mizo, Szamos Marcipán, Univer Products, Zewa voltak. Köszönjük!
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >