Továbbra is nagyon széles a kiskereskedelmi olló
A magyar kiskereskedelem továbbra is rendkívül változatos képet mutat: miközben az összegszerű forgalom jelentős, 10 százalékos növekedést mutatott az év első hét hónapjában, a megvásárolt termékek mennyisége ugyanebben az időszakban majdnem 10 százalékkal csökkent. Ez az olló az eladások és a mennyiségi értékesítés között aggodalomra ad okot.

A magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért
Az új adatok szerint az első hét hónapban a kiskereskedelmi forgalom elérte a 10 278 milliárd forintot, ami 10 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Azonban a mennyiségi értékesítés, ahol a naptárhatás is figyelembe van véve, szintén 10 százalékkal esett vissza. Ez a jelenség az áremelkedés és a reálbérek csökkenése miatt következett be. Az idei első félévben a reálbérek közel 6 százalékkal estek vissza, ami azt is jelenti, hogy tavalyhoz képest az idei vásárlóerő 94 ezer forint értékűre csökkent.
A júniusi meglepetést követően júliusban a hazai kiskereskedelem teljesítménye szintén várakozásoknak megfelelően gyenge volt. Bár az éves bázisú index kissé javult az előző hónaphoz képest, a havi forgalom ismét csökkent. Az élelmiszer-üzletek forgalma havi szinten közel 1 százalékkal csökkent, és a magas élelmiszerárak továbbra is gátolják a fogyasztást. Az érdekes, hogy az élelmiszerárstop bevezetése sem váltotta ki a várt felhalmozást a vásárlók körében – állapította meg Virovácz Péter, az ING elemzője.
A széleskörűen megfigyelt kiskereskedelmi olló azt mutatja, hogy az áremelkedések hatására a magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért. Ez a helyzet azokban az időkben, amikor az élelmiszerárak szignifikáns növekedését tapasztaljuk, és a reálbérek csökkenése súlyosbítja a helyzetet – kommenálta a friss kiskereskedelmi adatokat Virovácz Péter, az ING elemzője.
Kapcsolódó cikkeink
Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >Spanyolországban héthavi mélypontra mérséklődött a fogyasztói árak növekedése májusban
Spanyolországban a fogyasztói árak éves növekedése 2,0 százalékra, tavaly október…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >