Továbbra is nagyon széles a kiskereskedelmi olló
A magyar kiskereskedelem továbbra is rendkívül változatos képet mutat: miközben az összegszerű forgalom jelentős, 10 százalékos növekedést mutatott az év első hét hónapjában, a megvásárolt termékek mennyisége ugyanebben az időszakban majdnem 10 százalékkal csökkent. Ez az olló az eladások és a mennyiségi értékesítés között aggodalomra ad okot.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/09/pexels-markus-spiske-3806753.jpg)
A magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért
Az új adatok szerint az első hét hónapban a kiskereskedelmi forgalom elérte a 10 278 milliárd forintot, ami 10 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Azonban a mennyiségi értékesítés, ahol a naptárhatás is figyelembe van véve, szintén 10 százalékkal esett vissza. Ez a jelenség az áremelkedés és a reálbérek csökkenése miatt következett be. Az idei első félévben a reálbérek közel 6 százalékkal estek vissza, ami azt is jelenti, hogy tavalyhoz képest az idei vásárlóerő 94 ezer forint értékűre csökkent.
A júniusi meglepetést követően júliusban a hazai kiskereskedelem teljesítménye szintén várakozásoknak megfelelően gyenge volt. Bár az éves bázisú index kissé javult az előző hónaphoz képest, a havi forgalom ismét csökkent. Az élelmiszer-üzletek forgalma havi szinten közel 1 százalékkal csökkent, és a magas élelmiszerárak továbbra is gátolják a fogyasztást. Az érdekes, hogy az élelmiszerárstop bevezetése sem váltotta ki a várt felhalmozást a vásárlók körében – állapította meg Virovácz Péter, az ING elemzője.
A széleskörűen megfigyelt kiskereskedelmi olló azt mutatja, hogy az áremelkedések hatására a magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért. Ez a helyzet azokban az időkben, amikor az élelmiszerárak szignifikáns növekedését tapasztaljuk, és a reálbérek csökkenése súlyosbítja a helyzetet – kommenálta a friss kiskereskedelmi adatokat Virovácz Péter, az ING elemzője.
Kapcsolódó cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >Árstopok és gazdasági intézkedések Közép-Európában: egyre több ország védekezik az infláció ellen
Miközben Magyarországon ismét napirendre került az árstopok bevezetése, Lengyelországban az…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >