Továbbra is nagyon széles a kiskereskedelmi olló
A magyar kiskereskedelem továbbra is rendkívül változatos képet mutat: miközben az összegszerű forgalom jelentős, 10 százalékos növekedést mutatott az év első hét hónapjában, a megvásárolt termékek mennyisége ugyanebben az időszakban majdnem 10 százalékkal csökkent. Ez az olló az eladások és a mennyiségi értékesítés között aggodalomra ad okot.

A magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért
Az új adatok szerint az első hét hónapban a kiskereskedelmi forgalom elérte a 10 278 milliárd forintot, ami 10 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Azonban a mennyiségi értékesítés, ahol a naptárhatás is figyelembe van véve, szintén 10 százalékkal esett vissza. Ez a jelenség az áremelkedés és a reálbérek csökkenése miatt következett be. Az idei első félévben a reálbérek közel 6 százalékkal estek vissza, ami azt is jelenti, hogy tavalyhoz képest az idei vásárlóerő 94 ezer forint értékűre csökkent.
A júniusi meglepetést követően júliusban a hazai kiskereskedelem teljesítménye szintén várakozásoknak megfelelően gyenge volt. Bár az éves bázisú index kissé javult az előző hónaphoz képest, a havi forgalom ismét csökkent. Az élelmiszer-üzletek forgalma havi szinten közel 1 százalékkal csökkent, és a magas élelmiszerárak továbbra is gátolják a fogyasztást. Az érdekes, hogy az élelmiszerárstop bevezetése sem váltotta ki a várt felhalmozást a vásárlók körében – állapította meg Virovácz Péter, az ING elemzője.
A széleskörűen megfigyelt kiskereskedelmi olló azt mutatja, hogy az áremelkedések hatására a magyar fogyasztók kevesebb terméket vesznek meg ugyanolyan összegért. Ez a helyzet azokban az időkben, amikor az élelmiszerárak szignifikáns növekedését tapasztaljuk, és a reálbérek csökkenése súlyosbítja a helyzetet – kommenálta a friss kiskereskedelmi adatokat Virovácz Péter, az ING elemzője.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >Júniusban újra emelkedett az infláció – a gyümölcsök drágulása húzza felfelé az árakat
Júniusra 4,6 százalékra nőtt az éves infláció, szemben a májusi…
Tovább olvasom >Krisán László: A stabilizáció az első lépés, de a versenyképességhez új válaszokra van szükség
A vállalkozások számára 2024 a stabilizáció időszaka volt – de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >