Továbbra is kitartunk a dzsúszok mellett
A tovább csökkenő gyümölcslépiacon egyedüliként a 100 százalékos gyümölcslevekből megvásárolt mennyiség nem csökkent – a háztartások által megvásárolt mennyiség nem változott, míg a szegmens piacrésze több mint 2 százalékponttal nőtt 2009 első nyolc hónapjában – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatbázisból.A 2009. január és augusztus közötti időszakban a magyar háztartások háromnegyede vásárolt gyümölcslevet, míg 100 százalékos gyümölcslevet mindössze a háztartások egyharmada vett.
A gyümölcslépiacot 2008-ban valamivel több, mint 10 százalékos mennyiségi csökkenés jellemezte. Az idei év első nyolc hónapjában ez a trend tovább erősödött, és a csökkenés mértéke meghaladta a 13 százalékot az egy évvel korábbi azonos időszakkal összehasonlítva. Értékben a csökkenés mértéke enyhébb volt, nem sokkal haladta meg a 8 százalékot. Ez azt is mutatja, hogy a gyümölcslevek átlagára növekedett. Az emelkedés mértéke a vizsgált időszakban valamivel magasabb volt, mint 6 százalék.
Ezzel szemben a 100 százalékos gyümölcslevek esetében az értékesített mennyiség nem változott, míg a közel 3 százalékos átlagár-emelkedésnek köszönhetően értékben ugyanekkora mértékben tudott növekedni a szegmens. A stabil teljesítmény mögött a több mint egy literrel megnövekedett egy vásárló háztartásra eső mennyiség áll, amely így a vizsgált időszakban több mint 13 litert tett ki.
A saját márkás és márkázott termékek piacrészét vizsgálva a 100 százalékos gyümölcslé szegmensében a kereskedelmi márkák erősödése figyelhető meg, amelyek 3 százalékponttal növelték piacrészüket a vizsgált időszakban, elérve ezzel a 49 százalékos piacrészt. A csomagolástípusok tekintetében a szegmensben hagyományosan a kartondobozos kiszerelés a domináns, több mint 90 százalékos piacrésszel. Fontos azonban megemlíteni, hogy a műanyag palackos kiszerelési forma 2008 és 2009 első nyolc hónapjában meg tudta duplázni az értékesített mennyiségét az egy évvel korábbi eredményeihez képest. Ez az említett időszakokban bevezetett, főként 1 literes palackos kiszerelésű termékeknek volt köszönhető.
Az értékesítési csatornák tekintetében a 100 százalékos gyümölcslé szegmense leginkább a hipermarketekben és diszkontokban tudott megerősödni 2009. január–augusztusi időszakban az egy évvel korábbi azonos időszakkal összehasonlítva.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >