Tovább csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben
Enyhe mértékben ugyan, de tovább csökkent tavaly a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletek polcain – derült ki a Szlovák Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kamara (SPPK) felméréséből, amelynek eredményeit keddi pozsonyi sajtótájékoztatóján ismertette a szervezet vezetése.
Az SPPK által tavaly novemberben 54 üzletben végzett felmérés szerint a szlovák boltok pultjain 39,91 százalék volt a Szlovákiában készült élelmiszerek aránya. Ez az arány ugyan csak néhány század százalékponttal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban, ugyanakkor megerősítette a mutató csökkenésének közel másfél évtizede tartó trendjét.
Az egyes termékkategóriákat tekintve a szlovákiai üzletekben a hazai termékek aránya a tojás, a tej, a méz, az ásványvizek, a burgonya és a péksütemények kategóriájában volt a legmagasabb, csak ezeknél haladta meg az 50 százalékot. A legalacsonyabb arány az étolajok, a feldolgozott zöldség illetve a csomagolt hús kategóriájában volt, utóbbi esetében mindössze 21 százalék.
A felmérésben résztvevő üzletláncokat vizsgálva a hazai élelmiszerek aránya már hagyományosan a Coop Jednota (59 százalék) és a CBA boltjaiban (54 százalék) volt a legmagasabb, míg a legalacsonyabb a Lidl (17 százalék) és a Metro (29 százalék) egységeiben.
A hazai élelmiszerek megjelenését tekintve a belföldi bolthálózatban Szlovákia sereghajtó az uniós tagállamok között és rosszul áll a környező országokkal összehasonlítva is, ahol ez az arány átlagosan 70-80 százalék körüli – mondta Milan Zemancík, a SPPK elnöke. Rámutatott: Szlovákiában az ország 2004-es uniós csatlakozásakor még 73 százalék volt a hazai élelmiszerek aránya az üzletek pultjain, de ez 2006-ra már ötven százalék alá esett vissza és azóta szinte folyamatosan csökken.
Milan Zemancík elmondta: az élelmiszereket tekintve évről évre romlik az ország kereskedelmi mérlege is, ebben a tavalyi év sem hozott változást, a kereskedelmi mérleg hiánya 2016-ban rekordértéket ért el, nem véglegesített adatok szerint 1,3 milliárd eurót tett ki. Rámutatott: ezzel Szlovákia a legrosszabbul áll a visegrádi négyek (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) közül, hiszen a lengyelek évről évre pozitív mérleggel zárnak és Magyarország szaldója is kiegyenlített. Az SPPK elnöke hozzátette: ez a jelenség az élelmiszeripari ágazat leépülésének következménye, aminek mértékét jól jelzi, hogy az ország 1993-as létrejötte óta a szektorban foglalkoztatottak száma 73 százalékkal csökkent.
Zemancík az ágazat jövőjéről és a lehetséges kiutakról szólva azt mondta: szeretnék elérni, hogy erősödjön az import élelmiszerek minőségellenőrzése, és szervezetük több projektet is elindított fogyasztói tudatosság javítására, aminek reményeik szerint hamarosan meglesz az eredménye. (Starovic Tibor, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Egyre több magyar e-kereskedő teszi át a székhelyét Szlovákiába
Az elmúlt években egyre több magyar online kiskereskedő döntött úgy,…
Tovább olvasom >A Biedronka szlovákiai piacra lépésére készül a Lidl
Továbbra is igényt tart a Lidl az árvezető szerepre Szlovákiában.…
Tovább olvasom >Lassuló infláció, de továbbra is dráguló élelmiszerek Szlovákiában
Szlovákiában szeptemberre 2,6 százalékra mérséklődött az infláció, azonban az élelmiszerárak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >