Tovább csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben
Enyhe mértékben ugyan, de tovább csökkent tavaly a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletek polcain – derült ki a Szlovák Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kamara (SPPK) felméréséből, amelynek eredményeit keddi pozsonyi sajtótájékoztatóján ismertette a szervezet vezetése.
Az SPPK által tavaly novemberben 54 üzletben végzett felmérés szerint a szlovák boltok pultjain 39,91 százalék volt a Szlovákiában készült élelmiszerek aránya. Ez az arány ugyan csak néhány század százalékponttal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban, ugyanakkor megerősítette a mutató csökkenésének közel másfél évtizede tartó trendjét.
Az egyes termékkategóriákat tekintve a szlovákiai üzletekben a hazai termékek aránya a tojás, a tej, a méz, az ásványvizek, a burgonya és a péksütemények kategóriájában volt a legmagasabb, csak ezeknél haladta meg az 50 százalékot. A legalacsonyabb arány az étolajok, a feldolgozott zöldség illetve a csomagolt hús kategóriájában volt, utóbbi esetében mindössze 21 százalék.
A felmérésben résztvevő üzletláncokat vizsgálva a hazai élelmiszerek aránya már hagyományosan a Coop Jednota (59 százalék) és a CBA boltjaiban (54 százalék) volt a legmagasabb, míg a legalacsonyabb a Lidl (17 százalék) és a Metro (29 százalék) egységeiben.
A hazai élelmiszerek megjelenését tekintve a belföldi bolthálózatban Szlovákia sereghajtó az uniós tagállamok között és rosszul áll a környező országokkal összehasonlítva is, ahol ez az arány átlagosan 70-80 százalék körüli – mondta Milan Zemancík, a SPPK elnöke. Rámutatott: Szlovákiában az ország 2004-es uniós csatlakozásakor még 73 százalék volt a hazai élelmiszerek aránya az üzletek pultjain, de ez 2006-ra már ötven százalék alá esett vissza és azóta szinte folyamatosan csökken.
Milan Zemancík elmondta: az élelmiszereket tekintve évről évre romlik az ország kereskedelmi mérlege is, ebben a tavalyi év sem hozott változást, a kereskedelmi mérleg hiánya 2016-ban rekordértéket ért el, nem véglegesített adatok szerint 1,3 milliárd eurót tett ki. Rámutatott: ezzel Szlovákia a legrosszabbul áll a visegrádi négyek (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) közül, hiszen a lengyelek évről évre pozitív mérleggel zárnak és Magyarország szaldója is kiegyenlített. Az SPPK elnöke hozzátette: ez a jelenség az élelmiszeripari ágazat leépülésének következménye, aminek mértékét jól jelzi, hogy az ország 1993-as létrejötte óta a szektorban foglalkoztatottak száma 73 százalékkal csökkent.
Zemancík az ágazat jövőjéről és a lehetséges kiutakról szólva azt mondta: szeretnék elérni, hogy erősödjön az import élelmiszerek minőségellenőrzése, és szervezetük több projektet is elindított fogyasztói tudatosság javítására, aminek reményeik szerint hamarosan meglesz az eredménye. (Starovic Tibor, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszer-kiskereskedelmet a drogéria-kínálattal ötvöző új formátumot indít Szlovákiában a Biedronka
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Non-food kínálatra és brit stílusú értékalapú árazásra alapoz a Tesco Szlovákiában
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Egyedi városi kényelmi formátumot tesztel a Billa Szlovákiában
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar Édességgyártók Szövetsége: trendek 2025-ben és kilátások 2026-ra
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Fidelity Kitekintés 2026: Ki hozza a csákányt és a lapátot a mesterséges intelligenciához?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Így változik az egyéni vállalkozók élete január 1-től: 20 millió forintra emelkedik az alanyi adómentes keret, átalakul a SZOCHO
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

