Tovább csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben
Enyhe mértékben ugyan, de tovább csökkent tavaly a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletek polcain – derült ki a Szlovák Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kamara (SPPK) felméréséből, amelynek eredményeit keddi pozsonyi sajtótájékoztatóján ismertette a szervezet vezetése.
Az SPPK által tavaly novemberben 54 üzletben végzett felmérés szerint a szlovák boltok pultjain 39,91 százalék volt a Szlovákiában készült élelmiszerek aránya. Ez az arány ugyan csak néhány század százalékponttal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban, ugyanakkor megerősítette a mutató csökkenésének közel másfél évtizede tartó trendjét.
Az egyes termékkategóriákat tekintve a szlovákiai üzletekben a hazai termékek aránya a tojás, a tej, a méz, az ásványvizek, a burgonya és a péksütemények kategóriájában volt a legmagasabb, csak ezeknél haladta meg az 50 százalékot. A legalacsonyabb arány az étolajok, a feldolgozott zöldség illetve a csomagolt hús kategóriájában volt, utóbbi esetében mindössze 21 százalék.
A felmérésben résztvevő üzletláncokat vizsgálva a hazai élelmiszerek aránya már hagyományosan a Coop Jednota (59 százalék) és a CBA boltjaiban (54 százalék) volt a legmagasabb, míg a legalacsonyabb a Lidl (17 százalék) és a Metro (29 százalék) egységeiben.
A hazai élelmiszerek megjelenését tekintve a belföldi bolthálózatban Szlovákia sereghajtó az uniós tagállamok között és rosszul áll a környező országokkal összehasonlítva is, ahol ez az arány átlagosan 70-80 százalék körüli – mondta Milan Zemancík, a SPPK elnöke. Rámutatott: Szlovákiában az ország 2004-es uniós csatlakozásakor még 73 százalék volt a hazai élelmiszerek aránya az üzletek pultjain, de ez 2006-ra már ötven százalék alá esett vissza és azóta szinte folyamatosan csökken.
Milan Zemancík elmondta: az élelmiszereket tekintve évről évre romlik az ország kereskedelmi mérlege is, ebben a tavalyi év sem hozott változást, a kereskedelmi mérleg hiánya 2016-ban rekordértéket ért el, nem véglegesített adatok szerint 1,3 milliárd eurót tett ki. Rámutatott: ezzel Szlovákia a legrosszabbul áll a visegrádi négyek (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) közül, hiszen a lengyelek évről évre pozitív mérleggel zárnak és Magyarország szaldója is kiegyenlített. Az SPPK elnöke hozzátette: ez a jelenség az élelmiszeripari ágazat leépülésének következménye, aminek mértékét jól jelzi, hogy az ország 1993-as létrejötte óta a szektorban foglalkoztatottak száma 73 százalékkal csökkent.
Zemancík az ágazat jövőjéről és a lehetséges kiutakról szólva azt mondta: szeretnék elérni, hogy erősödjön az import élelmiszerek minőségellenőrzése, és szervezetük több projektet is elindított fogyasztói tudatosság javítására, aminek reményeik szerint hamarosan meglesz az eredménye. (Starovic Tibor, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Bővíti üdítőital-portfolióját a Kofola ČeskoSlovensko
A cseh Kofola ČeskoSlovensko új gyümölcslevekkel és jegesteákkal bővítette portfólióját.…
Tovább olvasom >Dráguló karácsonyi menü és ajándékok Szlovákiában: mit várhatnak idén az ünnepi időszakban?
A Szlovák Statisztikai Hivatal friss adatai szerint az idei karácsonyi…
Tovább olvasom >Egyre több magyar e-kereskedő teszi át a székhelyét Szlovákiába
Az elmúlt években egyre több magyar online kiskereskedő döntött úgy,…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >