Történelmi csúcson a vállalati fúziók – gyorsabb eljárásokkal, mesterséges intelligenciával dolgozik a GVH
2024-ben rekordszámú vállalati összefonódás történt Magyarországon, az érintett cégek összesített árbevétele meghaladta az 1000 milliárd forintot – jelentette be Rigó Csaba, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. A hivatalvezető szerint a magyar gazdaság elérte mélypontját, innen már felfelé vezet az út, és ebben a versenyhatóság is kulcsszerepet vállal.
Fúziós rekordév: több mint 1000 milliárdos árbevétel
„A GVH számára 2024 elsősorban az összefonódások éve volt” – fogalmazott Rigó Csaba. Az év során megugrott a bejelentett vállalati fúziók száma, a megvásárolt cégek árbevétele meghaladta az 1000 milliárd forintot, ami történelmi mérföldkőnek számít. A recessziós időszakokban gyakoriak a felvásárlások: a válságállóbb cégek ilyenkor gyengébb versenytársaikat integrálják. A GVH ezekben az ügyekben gyorsított eljárásokkal dolgozik, akár néhány nap alatt döntést hoz – ezzel az uniós országok között is a leggyorsabb versenyhatóságok közé tartozik.
Versenyvédelem mesterséges intelligenciával
Rigó szerint a GVH új eszközöket is bevet, például mesterséges intelligenciát, amely segít a tiltott együttműködések – például kartellek – felderítésében. Jelenleg 19 ilyen vizsgálat zajlik, tavaly nyolcat indítottak, hármat zártak le. A versenyhivatal már a közbeszerzések hetedét is rutinszerűen átvilágítja, hogy kiszűrje a versenytorzító gyakorlatokat.
Példaként említette az útfestő cégek kartelljét, ahol a vállalatok egymás között felosztották a piacot és 10%-kal megemelték az ajánlati áraikat. A GVH célja nem a cégek ellehetetlenítése – hangsúlyozta –, hanem a versenyhelyzet helyreállítása. Az eljárások során a cégek együttműködhetnek, sőt: engedékenységi kérelemmel jelentős bírságcsökkentéshez vagy mentességhez is juthatnak.
Technológiai óriások a célkeresztben
A GVH több nagy technológiai vállalat ellen is eljárást indított, köztük a Temu, Microsoft, Google, Apple, Viber és TikTok ellen. A cél nem feltétlenül a büntetés, hanem az úgynevezett kötelezettségvállalások kikényszerítése. Ilyen például a TikTok 20%-os reklámkorlátja vagy a Google vállalása, hogy a szabályzatokat közérthető videókkal ismerteti. A GVH elnöke szerint a cél az, hogy ezek a cégek az európai piacon „tisztességesen viselkedjenek”.
Kiemelt ügy: a Bige-csoport
A Bige Lászlóhoz köthető cégekkel szembeni eljárás még folyamatban van. A GVH szerint 2009 és 2016 között 11 cég – köztük hat Bige-érdekeltség – kartellgyanús magatartást tanúsított, és drágábban értékesített nitrogénműtrágyát. A közigazgatási határozatot a bíróság részben helybenhagyta, de a bírság összegének újraszámítását rendelte el. „Senki nem nyert vagy veszített – az ügy még tart” – fogalmazott Rigó.
Árrésstop és ágazati vizsgálatok: fókuszban a tej és tojás
A GVH gyorsított vizsgálatokat indított a tej- és tojáságazatban az árképzési láncok feltérképezésére. Az árstop bevezetése után volt termék, amelynél 60%-os áresés következett be – a GVH most azt vizsgálja, ki és miért alkalmazott ilyen árakat. A cél annak megállapítása, hogy tisztességes haszonkulccsal dolgoztak-e az értéklánc szereplői. A vizsgálatok maximum 90 napon belül lezárulnak, és fényt derítenek arra is, hogy „a tojás miért annyi, amennyi”.
MNB-alapítványok ügye: nem a GVH dolga az eredetvizsgálat
A GVH-t többen kritizálták, amiért nem akadályozta meg az MNB-alapítványokhoz kötődő céges ügyleteket. Rigó Csaba ezzel kapcsolatban elmondta: a hivatal kizárólag azt vizsgálta, hogy a tranzakciók okoznak-e piaci torzulást – a pénz eredetének vizsgálata nem a GVH, hanem más szervek (pl. Állami Számvevőszék) feladata.
Kapcsolódó cikkeink
Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Feketelistán a zöldre festés?
A greenwashing (magyarul: zöldre festés) során környezetbarátabbnak állítanak be egy…
Tovább olvasom >Versenyhatósági iránymutatás a divat- és textilipar számára a fenntarthatósági és környezetbarát jelölésekkel kapcsolatban
Tanácsokat nyújtott nyílt levélben a világ fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő nemzetközi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >Ismét csökken a tojás ára a Lidl-ben
Idén másodszor csökkenti az egyik legfontosabb alapélelmiszer árát a Lidl,…
Tovább olvasom >